Är en soundbar tillsammans med tornhögtalare ren idioti? Och ens möjligt?

Permalänk
Medlem

Är en soundbar tillsammans med tornhögtalare ren idioti? Och ens möjligt?

Jag är långt ifrån insatt i ljudvärlden, men uppskattar i alla fall ljud som ligger ovanför gränsen "medioker".

Jag har ett litet vardagsrum, med nära till TV:n (~2m) och därmed ganska "bred" sittyta i förhållande till TV+högtalare.
Just nu har jag två hemmabyggda tornhögtalare med enligt mig ganska bra kvalitet (dessa har även en hel del sentimentalt värde, så byter inte gärna ut dom) kopplade till en Yamaha RX-V465 receiver (fått till skänks av en kollega).

På grund av hur rummet ser ut så finns det inte direkt möjlighet till att montera in ett riktigt 5.1-system. Inte ens bas får plats på något vettigt sätt, men jag har lekt med tanken på att skaffa en soundbar att agera center och bas, för att åtminstone få upp ett 3.1-system

Så nu till min fråga; finns det soundbars som tillåter att man kopplar in separata fronthögtalare? Eller som tar separata ingångar för varje kanal och som låter mig styra vad som går var via receivern?
Och om så, är det en bra idé? Att inte använda fronthögtalarna från en soundbar blir trots allt lite att bara använda halva produkten.

Permalänk
Avstängd

Du ska inte satsa på en center istället? Du har ju förstärkaren redan liksom och den kan säkert separera ljudet bra till tre kanaler. När jag har kört så har jag märkt att vissa saker som bara finns i surround-kanalerna försvinner, typ dialog bakom kameran, men jag har inte gjort några inställningar för det så jag tänker mig att det borde gå att få till det bättre. Å andra sidan är det väldigt sällan det är något jätteviktigt i de kanalerna förstås.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skaffat en Center och testat hur det fungerar. Om du då fortfarande behöver basen kanske en platt / liten bas du har jämte/under soffan fungerar?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Japp, en soundbar är ju överflödig om du redan har 2 bra frontare.
Dit med en center bara.
Och det finns ingen soundbar vad jag vet som fixar sub jobbet.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med en soundbar är att slippa förstärkare och flera högtalare.
Det du beskriver är en center

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."