11600KF - Vad är skillnaderna/vad är negativt

Permalänk

11600KF - Vad är skillnaderna/vad är negativt

Cdon har en rejäl deal på just 11600KF just nu, och jag undrar bara om någon har någon erfarenhet av dessa "F" modeller? Ska la vara samma 11600K, fast utan iGPU?

Jag hittar inga recensioner alls, och det enda alla säger är att dem ska vara samma, förutom här där dem specifikt säger att den kommer köra iGPU hela tiden, och därför bli varmare.

Tankar?

https://cdon.se/hemelektronik/intel-i5-11600kf-processor-p708...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Du har feltolkat artikeln, och artikeln är piss. Du kan lugnt köpa en KF processor.

Skitartikeln säger att din GPU kommer köra hela tiden, och så är det på alla desktops, det är bara laptops som kan växla mellan igpu och gpu. Glöm allt som stod i skitartikeln, köp om du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Jag hittar inga recensioner alls, och det enda alla säger är att dem ska vara samma, förutom här där dem specifikt säger att den kommer köra iGPU hela tiden, och därför bli varmare.

Nej, de säger "discrete graphics", d.v.s. det separata grafikkortet som behövs eftersom processorn saknar iGPU. Vilket inte är mycket till nackdel, samma sak gäller ju om du använder en processor med iGPU men har ett separat grafikkort. Så enda skillnaden mellan K och KF är alltså bara att iGPU-kretsen är avaktiverad i KF.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Endan nackdelen som jag kommer på med F-processorer är om man behöver felsöka datorn och man inte har något annat grafikkort som man kan testa med.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Tackar för svaren! Jag tänkte att nått inte stämde i den artikeln, men kunde inte hitta nått faktiskt bevis på motsatsen. Vad jag förstått så är det som ni säger, en 11600K utan GPU. Köpte en faktiskt. Är helt med på vad @Vzano säger, dock. Haft en 6600K i många år nu (ser nu att jag inte uppdaterat min signatur på typ 10 år), och det var skönt i början när jag inte visste vad jag gjorde (och typ kopplade in HDMI i moderkortet). Men det mesta funkar ju med GPU nu, så är antagligen inget problem förrän nått går riktigt fel. Tror jag får ta den smällen då.

Nått jag tänkt på är om man bör köra en ren installation om man byter moderkort+cpu? Gjorde det rätt nyss för att jag köpte en M.2 SSD, och hade gärna sluppit det nu igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte göra en ominstallation och du tjänar inget direkt på det

Permalänk

Tackar. Om nått skulle krångla så får jag la göra det i vilket fall, men skönt att jag kanske inte behöver förvänta mig att behöva det iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB