söker civilt byggar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Anno 1800 är ett trevligt spel, men det finns krig i spelet, dessutom blir det extremt mycket multi-tasking ju mer spelet fortsätter när man ska jonglera allt som händer i olika städer, ekonomisk utveckling etc.

Allt kan du konfigurera, du kan stänga av pirater och alla allierade bottar om du enbart vill bygga. Dvs sandboxa!

Permalänk
Medlem

Ostriv kanske?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Cities: Skylines IS THE SHIT. Har man inte provat, så gör det dirrrrrrrr..

Nej, varning varning, sömnlöshet och koncentrationssvårigheter till följd utlovas!

Men för övrigt, beroendeframkallande.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Islanders är ganska enkelt och harmoniskt. The Colonists är också trevligt och mysigt, finns en fredlig kampanj.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Cities: Skylines IS THE SHIT. Har man inte provat, så gör det dirrrrrrrr..

Men trafiken! Herregud vad trafiken är ett dilemma i detta spel. Precis som i verkligheten

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Cities Skylines är verkligen toppen på denna genre de senaste åren. Och det finns hur mycket moddar som helst så man kan detaljstyra varenda liten aspekt om man vill det, och förstås ändra på allt möjligt som hur gator eller korsningar snappar till nätet, vilka filer som går åt vilket håll och så, och förstås få snyggare grafik och sånt. Dock är ju arvet från Cities In Motion ganska tydligt i och med att det är sånt fokus på trafiken och hur den hanteras. Sen finns ett gäng expansioner. De som tillför mest i mina ögon är Public Transport som ger fler typer av just kollektivtrafik, och Industries som gör att man kan bygga upp industrier mycket mer detaljerat.

Ett spel som jag blivit lite sugen på bara av att se det är Buildings Have Feelings Too!. Jag vet inte om man borde kalla det ett stadsbyggarspel egentligen men snyggt är det. Blandade recensioner dock men tydligen ska de ha patchat det så att kontrollerna blev bättre vilket var vad många gnällde på.

Permalänk
Medlem

Tre av spelen jag redan kan tänka att du komma att gilla har redan nämnts: Cities Skylines, som är samma typ av av spel som XXL fast bara så jäkla mycket bättre. Banished och Surviving Mars, som är mer "småskaliga" även om man fortfarande bara placerar byggnader, men båda har också väldigt mycket mer fokus på resurshantering.

Det fjärde är Foundation, där du faktiskt kan designa flera byggnader själv (typ marknadsplatser, kyrkor, tavernor, ditt egna "borgmästarehus"). Samtidigt bygger också befolkningen själv upp sina egna hus inom de områden du gett dem tillåtelse att bygga på. Det finns i princip militär och strider, men det är inte mer än att man får ett uppdrag att stödja kungen genom att skicka iväg några snubbar någonstans ett par dagar. Tror för övrigt man kan skippa detta helt och hållet om man vill.

Skrivet av ingenjören:

Men trafiken! Herregud vad trafiken är ett dilemma i detta spel. Precis som i verkligheten

Personligen tycker jag just den aspekten som är det roligaste med Skylines. Vissa lägger timmar på att göra snygga städer. Jag smäller upp stora superkompakta områden snabbt istället, och lägger istället sedan timmar på att få trafikflödet att funka. Det har hänt att jag lagt en hel kväll bara på att optimera ett par kritiska korsningar och vägnätet mellan dem...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Kan tipsa om klassikern Zeus: Master of Olympus.
Finns på GoG

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men trafiken! Herregud vad trafiken är ett dilemma i detta spel. Precis som i verkligheten

Kan starkt rekommendera ett addon": Traffic management: President edition"
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=163766...

Men ja...ibland känns det mer som en trafiksimulator än ett stadsbyggarspel...

Vet inte hur många gånger jag svurit över hur DUMMA simmarna är i val av vägbana...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Personligen tycker jag just den aspekten som är det roligaste med Skylines. Vissa lägger timmar på att göra snygga städer. Jag smäller upp stora superkompakta områden snabbt istället, och lägger istället sedan timmar på att få trafikflödet att funka. Det har hänt att jag lagt en hel kväll bara på att optimera ett par kritiska korsningar och vägnätet mellan dem...

Håller helt med! Det är hur kul som helst att spela trafikledare!

Jag hoppas du inaktiverar Vehicle despawning, annars är det ingen utmaning.

Traffic management: President edition"
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=163766....

Denna kan man göra så bilar aldrig despawnar, och mycket annat roligt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Testa Endzone - A World Apart, och sen återrapportera vad du tyckte. Jag har den på min wishlist, men ännu inte testat.

Trodde du hade testat Cities: Skylines redan. Det är nog det "bästa" stadsbyggarspel på många år, så där kommer du få mycket nöje om du gillar den typen av spel.

Problemet med cities skylines, för mig, är att man behöver moddar och det kan bli buggigt när det gäller moddar som handlar om hur du bygger vägar. Jag vill t.ex att man ska kunna ha en avfart från en motorväg som går som i verkligheten. Det tar ett tag att researcha vilka moddar du behöver sen om du slutar spela i några månader och vill starta upp ditt save igen så kanske det kraschar för att en mod inte är uppdaterad och då är det kört.

Det kanske har ändrats sen jag sist spelade, rätta mig gärna då för jag är sugen på att lira igen!

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Håller helt med! Det är hur kul som helst att spela trafikledare!

Jag hoppas du inaktiverar Vehicle despawning, annars är det ingen utmaning.

Traffic management: President edition"
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=163766....

Denna kan man göra så bilar aldrig despawnar, och mycket annat roligt

Givetvis despawning av, och med TMPE installerat, då det blir lite svårt att faktiskt fixa trafikflöden annars

Även om TMPE-modden gör det så mycket bättre är det kanske lite överkurs att börja med det direkt dock. Många andra aspekter av spelet att lära sig också

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Givetvis despawning av, och med TMPE installerat, då det blir lite svårt att faktiskt fixa trafikflöden annars

Även om TMPE-modden gör det så mycket bättre är det kanske lite överkurs att börja med det direkt dock. Många andra aspekter av spelet att lära sig också

Gav frugan TMPE och sen dess har hon suttit och försökt få sina rondeller att fungera...:D

Hon vågar däremot inte stänga av despawning...:)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar factorio även om det kanske ligger lite utanför vad som efterfrågats här, är utmärkt skoj att spela även utan aliens! Första rundan gav 50 timmar ren glädje

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Jag rekommenderar factorio även om det kanske ligger lite utanför vad som efterfrågats här, är utmärkt skoj att spela även utan aliens! Första rundan gav 50 timmar ren glädje

Håller helt klart med! Bygga bas är hela nöjet, elaka aliens stänger man av så man kan fokusera på byggandet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera Prison Architect, som går ut på att, föga förvånande, bygga upp ett fängelse, och ta hand om fångar. Mycket roligt för dess enkelhet och samtidigt dess djup.

Permalänk

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Går typ inte att börja med en bra grund, eftersom allt låses upp när du når milstenar (antar personer som bor i staden iirc). Måste typ uppgradera medan man spelar när det börjar bli för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan bara hålla med om att Cities: Skylines bör testas. Dock så måste jag tyvärr säga att spelet inte är något utan moddar.

Gillar denna killen på Youtube. Han har tex en lista med rekommenderade moddar som jag tycker funkar bra.
https://www.youtube.com/channel/UCYzO4HZxgXc2UJQD5bIo8AQ

Kolla även BonBonB där det kommer review av spelbara kartor 6 gånger i veckan: https://www.youtube.com/channel/UCu2E7WDF49QL3WwNqWA1Xrg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Det är inte vägarna som är problemet, det är korsningarna, det får inte vara för tätt mellan dem. Ju större väg desto längre avstånd mellan korsningarna.

Något som stökar till det är gångtrafikanter som stör trafiken i korsningarna så gångbroar/gångtunnlar är bra när det är flerfiligt.

Tåg, spårvagnar och T-bana är bra. Bussar är lurigt då de kan blockera trafiken och göra det värre om de inte har linjerna efter gator med låg trafik eller egna bussgator.

Och Traffic Manager President's Edition är ett bra verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är inte vägarna som är problemet, det är korsningarna, det får inte vara för tätt mellan dem. Ju större väg desto längre avstånd mellan korsningarna.

Något som stökar till det är gångtrafikanter som stör trafiken i korsningarna så gångbroar/gångtunnlar är bra när det är flerfiligt.

Tåg, spårvagnar och T-bana är bra. Bussar är lurigt då de kan blockera trafiken och göra det värre om de inte har linjerna efter gator med låg trafik eller egna bussgator.

Och Traffic Manager President's Edition är ett bra verktyg.

Finns ett verktyg för att skapa upp gångbroar runt korsningar: Automatic Pedestrian Bridge Builder V2.0 [Beta]

Guld värt att bara kunna ploppa upp gångbroar runt en korsning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Ja, man behöver hålla reda på var det köar upp.

Förutom de tips du redan fått så försöker jag alltid undvika fyrvägskorsningar där det är möjligt. Fyrvägskorsningar är notoriska bromsklossar för ditt trafikflöde. Installerar du TMPE så kan du med fördel plocka bort alla trafikljus som spelet sätter dit och ersätta med väjningsplikt. Trafikljus är också bra på att bromsa upp. Väjningsplikt funkar mycket bättre.

När det kommer till planering så är det lätt att bara öka på sina bostadsområden organiskt, vilket sällan blir bra. Det förenklar om man ser kartan som olika områden. När du vill ta ett nytt område i besittning, fundera på hur du kan "mata" det med en större väg. Du vill gärna se till att få flera påfarter till den större vägen. Fler ju större området är.

Titta gärna på de youtubers som du fått tips om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Ja, man behöver hålla reda på var det köar upp.

Förutom de tips du redan fått så försöker jag alltid undvika fyrvägskorsningar där det är möjligt. Fyrvägskorsningar är notoriska bromsklossar för ditt trafikflöde. Installerar du TMPE så kan du med fördel plocka bort alla trafikljus som spelet sätter dit och ersätta med väjningsplikt. Trafikljus är också bra på att bromsa upp. Väjningsplikt funkar mycket bättre.

När det kommer till planering så är det lätt att bara öka på sina bostadsområden organiskt, vilket sällan blir bra. Det förenklar om man ser kartan som olika områden. När du vill ta ett nytt område i besittning, fundera på hur du kan "mata" det med en större väg. Du vill gärna se till att få flera påfarter till den större vägen. Fler ju större området är.

Titta gärna på de youtubers som du fått tips om.

Vad jag minns så behöver man inte några moddar för att ta bort trafikljus längre, men det var länge sedan jag körde omoddat så jag är inte helt säker. Men det ger absolut fördelar, spelet sätter trafikljus överallt default och det är inte så effektivt i många fall. Men rondeller är också en bra typ av korsning där man kan få ett bra genomflöde, gärna med "genvägar" för de som ska ta första avfarten och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Vad jag minns så behöver man inte några moddar för att ta bort trafikljus längre, men det var länge sedan jag körde omoddat så jag är inte helt säker. Men det ger absolut fördelar, spelet sätter trafikljus överallt default och det är inte så effektivt i många fall. Men rondeller är också en bra typ av korsning där man kan få ett bra genomflöde, gärna med "genvägar" för de som ska ta första avfarten och liknande.

Du kan ha rätt. Jag kör alltid moddat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Cities Skylines är verkligen toppen på denna genre de senaste åren. Och det finns hur mycket moddar som helst så man kan detaljstyra varenda liten aspekt om man vill det, och förstås ändra på allt möjligt som hur gator eller korsningar snappar till nätet, vilka filer som går åt vilket håll och så, och förstås få snyggare grafik och sånt. Dock är ju arvet från Cities In Motion ganska tydligt i och med att det är sånt fokus på trafiken och hur den hanteras. Sen finns ett gäng expansioner. De som tillför mest i mina ögon är Public Transport som ger fler typer av just kollektivtrafik, och Industries som gör att man kan bygga upp industrier mycket mer detaljerat.

Du har säkert rätt men då det finns ungefär 6 miljarder moddar så är det tyvärr en hel djungel att hitta de viktigaste. Har du lust så får du gärna räkna upp de de tio som man bara måste ha.
Har alltid ett visst problem med trafiken och känns även som att el och vatten har för liten power även när man byggt de stora verken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du har säkert rätt men då det finns ungefär 6 miljarder moddar så är det tyvärr en hel djungel att hitta de viktigaste. Har du lust så får du gärna räkna upp de de tio som man bara måste ha.
Har alltid ett visst problem med trafiken och känns även som att el och vatten har för liten power även när man byggt de stora verken.

Omöjligt att leva utan:
Picker
Move It
Traffic Manager_ President Edition
Automatic Pedestrian Bridge Builder

Bra om du gillar rondeller:
Roundabout Builder

Sen tillkommer beroenden på dessa.
Prop & Tree Anarchy
Prop Snapping
Prop Precision
Resize It!
Harmony
Find It! 2

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Omöjligt att leva utan:
Picker
Move It
Traffic Manager_ President Edition
Automatic Pedestrian Bridge Builder

Bra om du gillar rondeller:
Roundabout Builder

Sen tillkommer beroenden på dessa.
Prop & Tree Anarchy
Prop Snapping
Prop Precision
Resize It!
Harmony
Find It! 2

Tack så hemskt mycket, kanske kan bli att testa igen efter långt uppehåll då hela helgen ser ut att bli regnig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Du har säkert rätt men då det finns ungefär 6 miljarder moddar så är det tyvärr en hel djungel att hitta de viktigaste. Har du lust så får du gärna räkna upp de de tio som man bara måste ha.
Har alltid ett visst problem med trafiken och känns även som att el och vatten har för liten power även när man byggt de stora verken.

Det är svårt att hålla koll på alla, det håller jag absolut med om. Problemet är också att en blir deprecated och ersätts av någon annan så om man inte spelar på ett litet tag så kan det bli problem när spelet är uppdaterat men inte moddarna.

Jag har ingen lista eller så som jag håller koll på utan brukar typ söka på "essential mods cities 2021" eller liknande när jag plockar upp spelet igen, och välja försiktigt, man behöver inte ha allt som de rekommenderar utan man får ju tänka på vart man vill lägga sin energi liksom. Men Move It är viktig och underlättar väldigt, och Traffic Manager PE för att få mer avancerade möjligheter för trafiken. Fine Road Anarchy är trevlig om man vill göra lite mer realistiska korsningar. Network extensions 2 ger fler vägtyper, bland annat asymmetriska vägar, men den har inte blivit uppdaterad på rätt länge så det är ju inte otroligt att den kommer att skapa problem längre fram även om den funkar fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är svårt att hålla koll på alla, det håller jag absolut med om. Problemet är också att en blir deprecated och ersätts av någon annan så om man inte spelar på ett litet tag så kan det bli problem när spelet är uppdaterat men inte moddarna.

Jag har ingen lista eller så som jag håller koll på utan brukar typ söka på "essential mods cities 2021" eller liknande när jag plockar upp spelet igen, och välja försiktigt, man behöver inte ha allt som de rekommenderar utan man får ju tänka på vart man vill lägga sin energi liksom. Men Move It är viktig och underlättar väldigt, och Traffic Manager PE för att få mer avancerade möjligheter för trafiken. Fine Road Anarchy är trevlig om man vill göra lite mer realistiska korsningar. Network extensions 2 ger fler vägtyper, bland annat asymmetriska vägar, men den har inte blivit uppdaterad på rätt länge så det är ju inte otroligt att den kommer att skapa problem längre fram även om den funkar fortfarande.

Tackar för det.
Fick några "måste ha" mods av @FX9 hr ovan så lägger jag ihop er två så ska det nog bli bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Tackar för det.
Fick några "måste ha" mods av @FX9 hr ovan så lägger jag ihop er två så ska det nog bli bra.

Det går säkert bra. Det jobbiga är när vissa mods är beroende av andra som kanske är deprecated eller liknande. Mest har detta varit ett problem för mig när det gäller assets, alltså typ om jag vill ha ett mellansjukhus och laddar ner ett, sen ett år senare så funkar inte det längre för det sjukhuset var beroende av något specifikt träd eller liknande. Steam tar ju ner beroenden så det är inte så komplicerat att få igång saker men det kan ju bli värre sen. Dock har det bara hänt mig en gång att en save inte ville starta för jag hade använt något som var borta, i de flesta fall så går det att starta ändå. Sen finns det ju moddar vars enda uppgift är att hålla koll på andra moddar, hur gamla de är och beroenden, så börjar man ha mycket så kan det nog vara en bra idé.