söker civilt byggar spel

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera

Factorio
Satisfactory
Voxel Tycoon

Permalänk

i mitt sökande efter Anno serien, så snubblade jag även över ett annat spel som verkade vara små mysigt, port royale, finns på GoG.
kikat runt lite och det verkar ha en del sjöstrider, men byggandet och miljön var underbart.
kan man stänga av sjö striderna(och andra strider om det finns några andra)?
om så, så hamnar nog även det på listan min.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

behöver lite hjälp här att komma ihåg ett spel.
jag har inte spelat det, bara sett gameplay.

det var ett medeltida bygg spel, men istället för att vara ett renodlat bygg spel så var det kombinerat med RPG, alltså man byggde upp sin stad men man fick spela som en utav alla karaktärerna som man ser gå runt på gatorna i städerna. har för mig att det inte var krig i spelet och jag är högst intresserad att kika närmare på detta spelet, men det saknas bara ett namn.
nägon som känner igen beskrivningen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Förutom
Cities skyline
Banished
Anno serien

Så finns en ganska okänd som heter Gnomoria. Inspirerad av Dwarf Fortress.
Ingnomia är en nyare som startades efter Gnomoria. Jag har inte provat den ännu.
Ingnomia är gratis på Steam.

Yoot Tower. Inte by eller stad men du bygger en skyskrapa från grunden och måste underhålla den och se till att allt fungerar.

Minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

behöver lite hjälp här att komma ihåg ett spel.
jag har inte spelat det, bara sett gameplay.

det var ett medeltida bygg spel, men istället för att vara ett renodlat bygg spel så var det kombinerat med RPG, alltså man byggde upp sin stad men man fick spela som en utav alla karaktärerna som man ser gå runt på gatorna i städerna. har för mig att det inte var krig i spelet och jag är högst intresserad att kika närmare på detta spelet, men det saknas bara ett namn.
nägon som känner igen beskrivningen?

https://store.steampowered.com/app/1129580/Medieval_Dynasty/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

bra gissning, men det är inte det, det var inte ett first person, utan man såg hela karaktären, från en liten distans, snett uppifrån.
om jag inte missminner mig, så har jag även för mig att det hade något med guilds of thieves att göra, osäkert kort, men kanske.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

bra gissning, men det är inte det, det var inte ett first person, utan man såg hela karaktären, från en liten distans, snett uppifrån.
om jag inte missminner mig, så har jag även för mig att det hade något med guilds of thieves att göra, osäkert kort, men kanske.

Något av The Guild-spelen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Något av The Guild-spelen?

det var det ja, tror jag iaf, har för mig att det var mer byggande än vad gameplayet visade.
jaja, ser ut att vara rätt iaf, tack

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Transport Tycoon, gammal klassiker. Man bygger järnvägar, bussar, tåg osv. Idag finns det väl lite olika varianter för att spela det på en modern dator.

Man kan döda fiendernas bilar genom att köra tåg fram och tillbaka över en vägkorsning, men annars rätt fredligt

Permalänk
Medlem

Hur är det med t.ex byggandet av vägar till gruvor? Höll på att göra mig tokig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

måste bara få tipsa om ett spel som jag snubblade över för bara nån vecka sen.
Base one, ett rymd byggar spel.
man bygger och utvecklar sin rymdstation, anställer lämpligt folk, utforskar nya saker. i början är det inga problem, men man blir helt snurrig utav allt man måste hålla reda på när basen har växt till sig, alla dessa kopplingar som man måste dra, typ värme, luft, el, vatten etc, den ena får inte överbelasta den andra, för då blir det konsekvenser.
det håller en på tårna, finns alltid nått att pyssla med och man måste alltid ha koll på något och det gäller att balansera resurserna.
blir små svettigt i vissa stunder, men annars är det ett nöje att se allt liv ombord på stationen.
går att spela för evigt, ingen tidsgräns och man får välja om man ska bli attackerad eller inte.

väl värt att slänga ett öga på för er byggar folk därute

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Vill nog kasta in Foundation https://store.steampowered.com/app/690830/Foundation/

Är early access just nu men har fortfarande tryckt in ca 80-90h på olika patches. Det enda man kommer nära med att kriga är att skicka ut soldater på korståg men där väljer man bara vilka man vill skicka iväg och sen tågar dem iväg och sköter sig själva och det är inget direkt krav för att komma vidare utan låser mest upp lite presige saker typ monument och liknande som ger små bonusar.

Det jag gillar mest här är att folket själva travar upp sina vägar osv så ddet blir en mer naturlig känsla (tror det ska komma så man kan anlägga vägar själv också dock.)

Permalänk
Skrivet av Resania:

Vill nog kasta in Foundation https://store.steampowered.com/app/690830/Foundation/

Är early access just nu men har fortfarande tryckt in ca 80-90h på olika patches. Det enda man kommer nära med att kriga är att skicka ut soldater på korståg men där väljer man bara vilka man vill skicka iväg och sen tågar dem iväg och sköter sig själva och det är inget direkt krav för att komma vidare utan låser mest upp lite presige saker typ monument och liknande som ger små bonusar.

Det jag gillar mest här är att folket själva travar upp sina vägar osv så ddet blir en mer naturlig känsla (tror det ska komma så man kan anlägga vägar själv också dock.)

mysigt spel, men jag lyckas att köra ekonomin i botten nästan direkt, trotts att jag följer start guiden och inte gör nått annat, vet inte riktigt vad som är fel.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

mysigt spel, men jag lyckas att köra ekonomin i botten nästan direkt, trotts att jag följer start guiden och inte gör nått annat, vet inte riktigt vad som är fel.

Nu va det nästan ett år jag spelade sist men vill minnas att mina nybörjar fel var att uppgradera invånarna för snabbt innan jag hade resurserna de krävde för sin nya status, sen att inte stänga av att man får nytt folk om ekonomin saknar t.ex mat redan (är lite av en balans gång där)

Permalänk
Skrivet av Resania:

Nu va det nästan ett år jag spelade sist men vill minnas att mina nybörjar fel var att uppgradera invånarna för snabbt innan jag hade resurserna de krävde för sin nya status, sen att inte stänga av att man får nytt folk om ekonomin saknar t.ex mat redan (är lite av en balans gång där)

aha, där låg felet då, för guiden sa att man skulle promota invånare, det var det enda sättet för att guiden skulle fortsätta. sen märkte jag även att folket helt plötsligt slutade med sina arbetssysslor, men detta var när ekonomin var på noll, antar att invånarna ska ha lön och allt också. hur stänger man av inflödet utav invånare till byn?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

aha, där låg felet då, för guiden sa att man skulle promota invånare, det var det enda sättet för att guiden skulle fortsätta. sen märkte jag även att folket helt plötsligt slutade med sina arbetssysslor, men detta var när ekonomin var på noll, antar att invånarna ska ha lön och allt också. hur stänger man av inflödet utav invånare till byn?

Klicka på lådan som visar antalet invånare uppe i högra hörnet, sen clicka ur Immigration i lådan som dyker upp

https://imgur.com/a/CHZWBg9

Sen glöm inte att pausa om du behöver tid och planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

antar att denna tråd passar under strategi då det är mycket planering.

jag söker efter stad/by byggar spel, fredliga sådana, så inget krig eller hålla på att försvara staden och dylikt.
jag har redan spelat de mest uppenbara, typ som cities xxl, sim city osv, bra spel, men har spelat mig less.

finns det något spel där man får samla på sig material, börja med att bygga 1 hus(och då menar jag bokstavligen, inget bara placera ut och sen klart, utan bygga själv) och sedan expandera med allt fler hus tills man har en stad?
det ska inte finnas någon stressande tidsgräns utan man ska kunna bygga så mycket man vill. det är väl nått sådant jag är ute efter, och finns det trade i spelet så välkomnas det med.

kan vara indie spel om så behövs

men ett lugnt, civilt byggar spel, det är vad jag är ute efter.

Inget fredligt dock, men they are billions är riktigt kul och alltid det jag faller tillbaka när jag vill spela byggande/resursspel.
https://store.steampowered.com/app/644930/They_Are_Billions/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Loddgrimner:

Transport Tycoon, gammal klassiker. Man bygger järnvägar, bussar, tåg osv. Idag finns det väl lite olika varianter för att spela det på en modern dator.

Man kan döda fiendernas bilar genom att köra tåg fram och tillbaka över en vägkorsning, men annars rätt fredligt

Du tänker nog på OpenTTD. Grymt roligt spel som tack vare sånna här projekt fortfarande håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Lee Hawkins på Youtube har två versioner av en serie som heter "More Money Less Traffic" som går igenom tips och knep på hur man får till bra infrastruktur i C:S. https://www.youtube.com/playlist?list=PLlxCEclIAFpWTBochAUv00...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Resania:

Klicka på lådan som visar antalet invånare uppe i högra hörnet, sen clicka ur Immigration i lådan som dyker upp

https://imgur.com/a/CHZWBg9

Sen glöm inte att pausa om du behöver tid och planera.

nu tickar det på år rätt håll, blir lite extra slantar när man börjar med trade, inte mycket, det är ju en balansgång mellan hur mycket man kan sälja och hur mycket man själv behöver, men jag ligger på plus iaf, får se hur länge jag lyckas hålla mig där.
tack för tipsen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Resania:

Klicka på lådan som visar antalet invånare uppe i högra hörnet, sen clicka ur Immigration i lådan som dyker upp

https://imgur.com/a/CHZWBg9

Sen glöm inte att pausa om du behöver tid och planera.

kan du ge mig lite tips på hur man attraherar mer invånare till byn?
ekonomin blomstrar, jag har hus, gott om arbeten, lyckan ligger och pendlar mellan 95-100%, alla har vad de behöver, har expanderat så gott om utrymme finns, men ändå så väljer de förbipasserande att bara passera förbi, är det nått mer som krävs?
de välde in under en period, men nu är det tydligen stopp

jo, en sak till, hur får man fram rutan där man befodrar invånare? jag har tryckt på alla flikar som finns men jag hittar det inte.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Rimworld har fiender, men du välja "storytellern" Phoebe Chillax som beskrivs som "Phoebe Chillax, is a storyteller whose main characteristic is the long break between challenges, leaving the player with enough time to rest and recover after an event, and live without much to worry about. This gives new players a more relaxed experience to get familiar with the game. However, long breaks between raids means huge spikes of difficulty and troubles equipping your pawns with weapons and armors".

Du kan även sätta svårighetsgraden till "peaceful".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kan du ge mig lite tips på hur man attraherar mer invånare till byn?
ekonomin blomstrar, jag har hus, gott om arbeten, lyckan ligger och pendlar mellan 95-100%, alla har vad de behöver, har expanderat så gott om utrymme finns, men ändå så väljer de förbipasserande att bara passera förbi, är det nått mer som krävs?
de välde in under en period, men nu är det tydligen stopp

jo, en sak till, hur får man fram rutan där man befodrar invånare? jag har tryckt på alla flikar som finns men jag hittar det inte.

Du kan bara befordra invånare i slutet på varje vecka? så väljer man att inte göra det då får man vänta tills nästa gång.

Har inget svar på hur man attraherar fler brukar ha samma sak att det går i vågor så helt plötsligt försvinner alla, är långt ifrån en expert på foundation dock så är mycket möjligt där finns ett knep.

Du har kollat desirability för området där du ska bygga hus så den inte är för dålig, det kan påverka då dem inte vill bygga precis brevid vissa industrier.

Permalänk
Skrivet av Resania:

Du kan bara befordra invånare i slutet på varje vecka? så väljer man att inte göra det då får man vänta tills nästa gång.

Har inget svar på hur man attraherar fler brukar ha samma sak att det går i vågor så helt plötsligt försvinner alla, är långt ifrån en expert på foundation dock så är mycket möjligt där finns ett knep.

Du har kollat desirability för området där du ska bygga hus så den inte är för dålig, det kan påverka då dem inte vill bygga precis brevid vissa industrier.

vart jag än försöker att bygga hus så står det low, alltså att önskvärdheten är låg, de enda ställena där önskvärdheten är medelmåttig är runt kärnan utav byn, där marknaderna finns samt allt annat, men där kan de inte bygga då det redan står en massa byggnader där redan och flyttar jag på dessa byggnader, så blir det low på dessa ställen med, så jag har dragit bostadsområde runt allt i stort sätt, men bara på de gröna delarna och undvikit allt det röda, runt industrier osv. märker att de bygger ett hus lite allt eftersom ju mer byggnader man bygger runt området och med tiden så blir husen som hade low, medelmåttiga.

men jag hittade en nyttig flik nu, där jag såg vad felet var, såg att anställnings chansen var låg i min by, kikade då i fliken över mina invånare och såg att 7 st inte kunde hitta en arbetsplats som passade deras yrke, så då byggde jag fler utav dessa byggnaderna och anställnings chansen blev då hög och invånarna började åter igen ploppa in.
men det var inte direkt lätt att luska reda på detta, ingen indikation eller ledtråd på vad felet var.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lärde mig den hårda och bittra vägen att vägarna är det absolut viktigaste i cities skyline. ekonomin och staden började att blomstra, allt gick så fint så, allt rullade på, och boom, allt fallerade pga att vägarna blev överbelastade, folk flyttade ut, ekonomin sjönk som en sten. jisses.
var inte bara att hoppa in och tuta och köra, här krävs noggrann planering.
nån som har något tips på hur man bygger en bra grund för vägar?

Har bara skummat igenom tråden så kan hända du redan fått svar.

Det är lite av det här jag tycker om mest med Skylines. Man startar en stad, bygger lite på känn, den lilla staden blomstrar, pengarna rullar in och invånanarna trivs. Nu börjar staden växa och medans man kikar runt i sina fina stad så får man syn på något... vafan är det här!! Det nya fina området jag har gjort med bostadshus, skolor och parker har lett till en stor ökning av invånare och nu är det total trafikkaos. På något ställe har trafiken tagit stopp och det har sen spritt sig till områden runt omkring. Hur löser jag det här kaoset nu då?

Vet inte hur många sätt jag försökte bygga vägar, tunnelbana och busslinjer på för att lösa problemet. Men inget verkade hjälpa, satt och klurade i flera dagar och till slut lyckades jag ändå lösa det. Framför allt var det med hjälp av motorvägstunnlar som ledde om en stor del av trafiken som skulle till ett ställe, medans den andra trafiken fick vara kvar på den gamla motorvägen ovan jord.

Ja trafiken är rätt korkad och kan vara rätt frustrerande ibland, men när man väl lyckas bygga runt detta så är man supernöjd sen. Spelar du på dator så finns det mycket moddar att ladda ner där man kan styra trafiken bättre, men jag kör på ps4 och det funkar fint i original med. Hade dock gärna haft mer utrymme än de 9 områden som är max när det inte går att modda.

Mina största trafiktips utan moddar är: ta bort trafikljus helt, trafikljus är rent skräp det stoppar bara upp flödet och använd hellre stoppskyltar där det behövs. Bygg tåg och tunnelbana, lägg gärna tåg under jord också. Har dock inte använt mig av monorailen, möjligt den är bra. Separera så gods- och persontåg går på egna rälsar. För inkommande tåg från andra städer placera stationer vid kanten av kartan där du låter trafiken byta tåg från extern räls till en egen intern (typ såhär https://i.redd.it/4nvf0cistiv11.jpg ), för att slippa köer utifrån som sabbar trafiken i staden. Bygg rondeller, jag använder mig av motorväg och jag tycker att den 3-filiga funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vart jag än försöker att bygga hus så står det low, alltså att önskvärdheten är låg, de enda ställena där önskvärdheten är medelmåttig är runt kärnan utav byn, där marknaderna finns samt allt annat, men där kan de inte bygga då det redan står en massa byggnader där redan och flyttar jag på dessa byggnader, så blir det low på dessa ställen med, så jag har dragit bostadsområde runt allt i stort sätt, men bara på de gröna delarna och undvikit allt det röda, runt industrier osv. märker att de bygger ett hus lite allt eftersom ju mer byggnader man bygger runt området och med tiden så blir husen som hade low, medelmåttiga.

men jag hittade en nyttig flik nu, där jag såg vad felet var, såg att anställnings chansen var låg i min by, kikade då i fliken över mina invånare och såg att 7 st inte kunde hitta en arbetsplats som passade deras yrke, så då byggde jag fler utav dessa byggnaderna och anställnings chansen blev då hög och invånarna började åter igen ploppa in.
men det var inte direkt lätt att luska reda på detta, ingen indikation eller ledtråd på vad felet var.

Kyrkor, brunnar, marknader, samt decorations. Jag brukar bygga upp med träd mot mina industrier för att göra områdena mer attraktiv, även om området är grön kan det vara low attractiveness på det om där inte finns något som ökar.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera spelet pfarao
https://store.steampowered.com/app/1351080/Pharaoh_A_New_Era/
Det finns i vissa uppdrag små militära inslag, men det är undantag och inte så "militära" av sig. Det är tryck och byggnaden är klar. Det är dock oväntat svået att få till en bra stad.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Skulle rekommendera spelet pfarao
https://store.steampowered.com/app/1351080/Pharaoh_A_New_Era/
Det finns i vissa uppdrag små militära inslag, men det är undantag och inte så "militära" av sig. Det är tryck och byggnaden är klar. Det är dock oväntat svået att få till en bra stad.

pfarao?
du råkar inte veta om det är någon slags remake utav klassikern pfarao som fanns på amigan?
layouten känns väldigt bekant, det påminner mycket om amiga spelet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

@mangemani
kollat texten?

Immerse yourself in the history of Ancient Egypt with 50 missions and over 100 gameplay hours in Pharaoh: A New Era, a remake of Pharaoh (and the expansion Cleopatra: Queen of the Nile), one of the best city builders from the golden age of Sierra Entertainment. Stone by stone, build your city and manage all aspects of its development to ensure it prospers and makes you a powerful and revered Pharaoh.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7