Dolda "ikonbilder" på skrivbordet men texten för ikonerna syns

Permalänk
Medlem

Dolda "ikonbilder" på skrivbordet men texten för ikonerna syns

Hej!

Har ett lite annorlunda problem som jag inte stött på tidigare. Har 2 stycken sli-kopplade geforce gtx 1080 i min burk. Båda mina skärmar är kopplade till samma grafikkort (det övre av dom 2) Den 27" skärmen är kopplad via displayport och 24" via dvi

Sedan jag kopplade in en skärm jag fick av en vän som inte använder den längre så visas inte mina ikoner på skrivbordet. Dom visas en kort stund när jag startar upp datorn, men maximerar jag ett fönster eller liknande och minimerar så försvinner själva "ikonbilden" själva papperskorgen där det står papperskorg osv

Skärmarna jag har är en Asus VG27A (27") som jag har som huvudskärm så att säga. Sedan en Acer Predator GN246HL (24")

Asusen kan jag köra 2560x11440 på och Acern 1920x11080 så har dom inställningarna på båda.

Båda är inställda på 144hz även fast Asusen kan gå upp till 165hz

Har prövat det mesta via google så som att tagit bort iconcachefilen, haft samma upplösning på båda skärmarna, kopplat dvi i ena grafikkortet o ha kvar displayport i den övre och kört sfcscan o några andra saker, men kommer inte fram till någon lösning på problemet. Det skumma är att i själva utforskaren visas ikonerna som vanligt men inte på skrivbordet vilket är väldigt skumt

Har någon av er kunniga här en lösning eller stött på problemet tidigare? Vill helst slippa formatera men det är väl sista utvägen.
Fullt uppdaterad Win 10 och senaste drivrutinerna för grafikkortet

Permalänk
Medlem

W10 tappar tråden för mig också ibland.
Helt plötsligt slutar skrivbordet att uppdatera sig.
Omstart fixar det temporärt.
En längre fix är att rensa ikon cache etc.
Bleachbit är ett prima program för detta om man inte vill pillra själv.

Märkligt problem imo.
Känns nästan som en W95 sak

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem ibland. Bara att acceptera att Windows är buggigt och att grundläggande features inte funkar ibland. Nuförtiden så försöker jag undvika att använda skrivbordet så mycket det går.