TSMC planerar storsatsning i USA med ytterligare fem kretsfabriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

huvudsakligen lagar och politisk instabilitet, T.o.m. jämfört med USA där förra presidenten har blivit svartlistad och den nya har ökat konflikter samtidigt som han förstör relationer med T.ex. Japan, mellanöstern och Nordkorea(för att inte prata om kravaller och kuppförsök på båda sidor) så är Europa ostabilt och mer troligt att falla sönder. Om T.ex. Storbritannien lyckas hålla igång trots EUs konstanta försök att döda deras ekonomi efter brexit så kan de svenska rörelserna för swexit bli mainstream (med liknande möjligheter i flera länder). Om militären ställer sig bakom Le Pen i Frankrike kan det åter bli civilkrig där (och 1/3 av alla franska aktiva generaler har redan underskrivit ett brev som säger så). Om det finns nåt bra så är det väl att östra Europa är rätt så lugnt jämfört med tidigare, vilket är trevligt.

jag hade tänkt skriva om lagar i denna paragrafen men känns som att det är onödigt.

Skrivet av dinlo:

har du missat när Biden mötte Yoshihiko Noda och kallade honom "pojk"?

har du missat den amerikanska utökning i Syrien och Afghanistan, både i drönattacker och antal soldater?

har du missat Bidens politiska attacker på nordkorea?

har du missat brevet i Valeurs Actuelles eller de konstant ökande protesterna i Frankrike?

har du missat Brexit?

oj. oj. oj.

Vilka konflikter har Biden ökat? Om du missat det så kommer USA dra sig ut ur Afghanistan innan september.

Att, om nu det är så att Biden kallat Yoshihiko Noda för pojk (har inte hittat någon källa för ditt påstående) så är det inte något som kommer att förstöra relationer med Japan, och det är inte på någotvis i närheten av det som den förre presidenten i USA ägnade sig åt...

Kuppförsök på båda sidorna? Det var ett kuppförsök, ett misslyckat, och, trots flera rättsprocesser, inga som helst bevis på tillräckligt med valfusk för att påverka valet. Det senaste är ju att republikanerna i Arizona testar valsedlar för om de innehåller bambu, eftersom de skall vara falska och importerade från Asien. På den nivån är det...

USA fick inget från Nordkorea under den förre presidenten, Nordkorea fick ett antal propagandasegrar.

Storbritannien har lämnat EU, EU är till för medlemsstaterna. Svårare än så är det inte. Swexit kommer inte att ske, Brexit har istället gjort svenskarna mer positiva till att vara med i EU.

1/3 av aktiva franska generaler har inte skrivit under brevet. Däremot 20 pensionerade generaler.

Som sagt, du lever i en intressant värld...

Permalänk

Måste EU använda sig av Intel eller TSMC? Varför inte satsa på företag baserade i Europa istället? Så blir EU oberoende av dessa enorma företag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

oj. oj. oj.

Vilka konflikter har Biden ökat? Om du missat det så kommer USA dra sig ut ur Afghanistan innan september.

Att, om nu det är så att Biden kallat Yoshihiko Noda för pojk (har inte hittat någon källa för ditt påstående) så är det inte något som kommer att förstöra relationer med Japan, och det är inte på någotvis i närheten av det som den förre presidenten i USA ägnade sig åt...

Kuppförsök på båda sidorna? Det var ett kuppförsök, ett misslyckat, och, trots flera rättsprocesser, inga som helst bevis på tillräckligt med valfusk för att påverka valet. Det senaste är ju att republikanerna i Arizona testar valsedlar för om de innehåller bambu, eftersom de skall vara falska och importerade från Asien. På den nivån är det...

USA fick inget från Nordkorea under den förre presidenten, Nordkorea fick ett antal propagandasegrar.

Storbritannien har lämnat EU, EU är till för medlemsstaterna. Svårare än så är det inte. Swexit kommer inte att ske, Brexit har istället gjort svenskarna mer positiva till att vara med i EU.

1/3 av aktiva franska generaler har inte skrivit under brevet. Däremot 20 pensionerade generaler.

Som sagt, du lever i en intressant värld...

USA har "planerat" att dra sig ur afghanistan sen 2003, antalet soldater har däremot ökat under biden och (precis som under trump) antalet drönattacker har gått upp. Sen har ju USA gått in i syrien igen under Biden och redan i februari attackerade han två militärbaser där.

Ang. Kuppförsök tänkte jag även på stat-nivån där T.ex. oklahomas state capitol blev stormat men det kanske inte räknas? När det kommer till röstningen ser jag personligen inte varför republikanerna äns försöker.

För EU-medlemskap så har stödet för vår nuvarande position ökat (från 53-54 till 56-78, beroende på studie), ja , men så har stödet för att lämna, de som har varit neutrala har flyttat ut till sidorna. Stöd för fullt medlemskap (såsom att integrera euron och att ge EU finanskontroll) är fortfarande under 20% i.a.f.

Ang. Generalerna så hade jag fel, jag använda google translate för att inga svenska eller engelska källor hade översätt det än när jag hittade det, jag trodde att det var ~1000 aktiva generaler (av frankrikes 2700) som hade skrivit under men det var ~1000 aktiva militärer

Oavsett så kan det ju helt enkelt vara så att ledarna på TSMC har fått mer info än oss och har bestämt enligt det eller har fått löften från USA som är tillräckliga för att de ska välja USA istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Måste EU använda sig av Intel eller TSMC? Varför inte satsa på företag baserade i Europa istället? Så blir EU oberoende av dessa enorma företag.

STMicroelectronics, Infineon och NXP är de tre relevanta företagen för detta, men även de tillsammans skulle ha problem att ersätta de produkter som TSMC producerar, speciellt under 20 nm.

Permalänk
Medlem

Håller med flertalet av tidigare inlägg, EU kan helt enkelt inte mäta sig med USA när det kommer till att hjälpa Taiwan motstå Kina. EU är en byråkratisk mardröm där så många olika grupperingar och intressen huserar, vilket gör att så gott som inget kan göras snabbt. TSMC/Taiwan är nog inte så sugna på att EU ska tillsätta en utredning, deras byråkrater nyktra till och sen ska de debattera och luncha lite innan de kanske får iväg lite hjälp vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

USA har "planerat" att dra sig ur afghanistan sen 2003, antalet soldater har däremot ökat under biden och (precis som under trump) antalet drönattacker har gått upp. Sen har ju USA gått in i syrien igen under Biden och redan i februari attackerade han två militärbaser där.

Ang. Kuppförsök tänkte jag även på stat-nivån där T.ex. oklahomas state capitol blev stormat men det kanske inte räknas? När det kommer till röstningen ser jag personligen inte varför republikanerna äns försöker.

Stormat?

Citat:

More than two dozen protesters filled the gallery on the fifth floor while the Oklahoma House in the chamber below was in session. Video showed demonstrators chanting, "Stand united against all hate," and "We will use our voices to stand against corruption, to fight hate, to defend Black and Brown lives." The disturbance interrupted the session for several minutes.

Stormat?

Det var protester. Antal deltagare? Färre än 40. Som befann sig på åhörardelen. Protester som pågick i flera minuter. I då Oklamahomas delstatskongress.

Det är inte på något sätt jämförbart med det som hände i januari.

Citat:

För EU-medlemskap så har stödet för vår nuvarande position ökat (från 53-54 till 56-78, beroende på studie), ja , men så har stödet för att lämna, de som har varit neutrala har flyttat ut till sidorna. Stöd för fullt medlemskap (såsom att integrera euron och att ge EU finanskontroll) är fortfarande under 20% i.a.f.

Nu gällde det stödet för att stanna i EU, flytta inte målstolparna...

Citat:

Ang. Generalerna så hade jag fel, jag använda google translate för att inga svenska eller engelska källor hade översätt det än när jag hittade det, jag trodde att det var ~1000 aktiva generaler (av frankrikes 2700) som hade skrivit under men det var ~1000 aktiva militärer

Litar du verkligen på google translate?

Citat:

Oavsett så kan det ju helt enkelt vara så att ledarna på TSMC har fått mer info än oss och har bestämt enligt det eller har fått löften från USA som är tillräckliga för att de ska välja USA istället.

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet! Det kommer kosta inledningsvis, men på sikt ge massa positiva effekter.

Skulle gärna se fabriker utspridda i Europa med så slipper vi denna dominans i Kina/Asien samt komponentbrist.

Betalar gärna lite extra för att vända på steken samt skapa jobb och hålla tekniken i väst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

har du missat när Biden mötte Yoshihiko Noda och kallade honom "pojk"?

har du missat den amerikanska utökning i Syrien och Afghanistan, både i drönattacker och antal soldater?

har du missat Bidens politiska attacker på nordkorea?

har du missat brevet i Valeurs Actuelles eller de konstant ökande protesterna i Frankrike?

har du missat Brexit?

Åh nej, inte nordkorea som är så snälla och inte skaffar kärnvapen...

De har ju precis annonserat att alla ska hem från Afghanistan och har bara några tusen kvar i landet.

Som sagt parallella samhällen/idévärldar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Om du missat det så kommer USA dra sig ut ur Afghanistan innan september.

Trump skulle dra ut de amerikanska soldaterna ur Afghanistan, men då kom Biden-partiska 'New York Times' ut med den lögnaktiga rapporten att Ryssland har lagt skottpengar på amerikanska soldater i Afghanistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Trump skulle dra ut de amerikanska soldaterna ur Afghanistan, men då kom Biden-partiska 'New York Times' ut med den lögnaktiga rapporten att Ryssland har lagt skottpengar på amerikanska soldater i Afghanistan.
https://www.youtube.com/watch?v=0HCFv6CX2H8

Lögnaktiga NYT, länkar till Fox News, jag vet inte vad jag ska säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Trump skulle dra ut de amerikanska soldaterna ur Afghanistan, men då kom Biden-partiska 'New York Times' ut med den lögnaktiga rapporten att Ryssland har lagt skottpengar på amerikanska soldater i Afghanistan.
https://www.youtube.com/watch?v=0HCFv6CX2H8

Hahaha, trodde aldrig i min vildaste fantasi att någon på sweclockers skulle dra FoxNews som källa… hahaha.

Visa signatur

All your base are belong to us