Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Permalänk

Jag äger många laptops alltifrån enklare Chromebooks till Workstations. Kraven jag har på dem skiljer sig.

Men på de mest portabla så är det egentligen att de ska vara portabla som är det viktiga. Prestanda är inte det viktigaste om det är okej. Sedan fjärrstyr jag det jag vill göra på dem och kör ej så mycket lokalt.
Wokstations däremot brutal prestanda, de får väga lite och ta sin utrymme.

Laptops däremellan har jag slutat att köpa. Det är mer gamla wokstations som jag får som blir såna. Jag äger dock mängder av dem och jag vill att en gammal skrutt idag minst ska ha 16GB, gärna 32GB ram och 1TB ssd. Vilket de flesta av mina mellanlaptops har.

Permalänk
Medlem

Viktigast är att den är stationär av följande orsaker.

Ljudnivå.
Ergonomi.
Uppgraderbar.
Flexibilitet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

ISO-baserat tangentbord, detta är en deal breaker.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Senaste laptopen jag köpte var grundmodellen av Apple MacBook Air (M1, 2020).

Trots 8GB minne och 256GB lagring är den ett riktigt trevligt arbetsredskap - alltid tyst, aldrig het och detta med ett uthålligt batteri.

Det känns som den kommer hålla ett bra tag för det jag använder den till.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dugg om hur den ser ut.

Det ska vara bästa möjliga prestanda till lägsta möjliga pris och med en kylning som fungerar. Utöver det ska det vara en bra skärm, min gamla har en blank skärm som är helt omöjlig se något i om det är lite soligt. Siffertangentbord är också viktigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och kylning. Många spellaptops har undermålig kylning och börjar throttla, typ vissa laptops med GTX 1660ti presterar bättre än andra med RTX 2060.

Möjligheter för extra hårddisk samt externa anslutningar är också viktigt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

I någon slags prioriteringsordning:
13-14 tum, 1440p-isch (vad som, utom TN)
Lätt
Lång batteritid
Kraftfull, mångkärnig CPU med iGPU
Bra mic och webcam
Bra, stor touchpad
16 GB RAM
Mjukvarustöd som inte tar slut ett år efter att man köpt datorn
512GB SSD

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra trackpad så man inte vill klippa av sina fingrar efter man använt. Bara Macbooks som klarar av detta och har gjort det i flera flera år nu.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

1. Skärm som är matt, är flimmerfri och har IPS, helst 15 tum eller större och 1440-upplösning. Dvs, inte en blank skärm som är omöjlig att arbeta med annat än i ett kolsvart rum.
2. Fullstorlekstangentbord, dvs med numerisk del och komplett uppsättning piltangenter, osv. Ett absolut krav!
3. Stabil konstruktion som inte flexar eller sviktar vid normal användning.
4. Bra anslutningsmöjligheter. HDMI-utgång, flera USB-A-utgångar, 3.5 mm hörlursutgång med mikrofonmöjlighet, nätverkskontakt.
5. Självklart ska det vara en dator som inte är tillverkad av Apple, och det ska vara Windows 10 på den.

Batteritid är oviktigt. Jag använder bärbara enbart med strömmen ansluten, undantaget nån minut om jag flyttar datorn till annan plats eller om strömmen gått.

Styrplattan är oviktig - jag kopplar alltid in separat mus.

Grafikprestanda är oviktig - en bärbar använder jag bara för "kontorsprogram" och surf.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Använder bara bärbart i jobbet och vill då ha en mindre smidig dator som är snabb och gärna i metall. Den senaste jag fick för en månad sen som uppfyller mina krav var en Lenovo ThinkPad X1 Yoga G4 Core i7 16GB 512GB SSD 4G 14"
Blev även med pekskärm men den har jag än så länge inte hunnit testa ordentligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Linux kompabilitet, inga obskyra hårdvaror där drivrutiner bara tillhandahålls för windows.

Tänker också mycket på denna, vill absolut kunna köra Linux!

Annars är jag oerhört förtjust i pekskärmar på bärbara datorer, när man väl skaffat en är det svårt att gå ifrån det. Sen får kylningen gärna vara duglig till hårdvaran, ljudnivån är mindre viktig men vill inte se att datorn throttlar för att tillverkaren har snålat för att göra datorn tunnare eller liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Som så förvånande många har redan varit inom i tråden:

- Linux kompatibilitet.
- Gärna OLED skärm.

Annars har jag ingen behov av laptop (har dock min arbetslaptop, men den är så urtråkig i förhållande till min hemdator att jag använder den så lite som det går, aldrig till nåt privat).

När jag tänker efter, har jag faktisk aldrig haft behov av en laptop, och jag är ändå över 50+, och så mycket reser jag inte, är inte på farten hela tiden, har massor av plats till datorer vart än jag har bodd. Laptops är inte praktiska tycker jag, små skärmar, sämre prestation, larmar mera, tangentbord och mus inbyggd så man behöver huka över datorn hela tiden, och ögonen blir ju inte bättre med åldern så dessa mikroskärmar behöver jag inte (kramar min 75" monitor). Usch...laptops, nope!

Permalänk
Medlem

Att skärmen ska vara minst 15" och 4K är ju självklart, jag har endast haft en mindre laptop än 15" de senaste 17 åren och det är en netbook jag fick gratis. Så skärmen är kanske viktigast.

När jag sätter mig vid min 15" Macbook Pro, av äldre snitt, så är det skärmen (1440x900) som stör mig mer än den tvåkärniga processorn, vikten eller batteritiden. Min 2004 års Acer Ferrari hade 15" 1400x1050; även om 1920x1080 kan se hyfsat skarpt ut på 15" så har inte minst mobilerna gjort att jag blivit van med att datortext ska se rejält bra ut. Mer än vid filmtittande, där duger väl full hd bra till 15".

Sedan är ju MacOS, bra anslutningar och uppgraderingsmöjligheter plus, tyvärr sammanfaller de sällan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Sötast

Perfekt stöd för linux, grymt tangentbord.

Funderar på att testa Apple M1(MX) nästa gång...

Permalänk
Medlem

Det är två saker som helt avgör för min del:

1) Den måste vara tyst. Jag spenderar ofta långa nätter med att kolla på film och serier på min laptop, och om den inte klarar det utan att spinna fläktar - då åker den direkt tillbaka till affären oavsett. Det finns inga gråzoner här: antingen är den tyst eller så är den inte det.

2) Större bildskärmar, tack. Branschen som helhet verkar gå åt fel håll här, och det är ju fine för de som vill ha portabla saker. För en mediakonsument och åldrande sifferknackare vill jag ha minst 17". Då jag mest tittar på film vill jag helst ha 16:9, och allra helst en refresh rate som är jämnt delbar med 24, dvs 120Hz är perfekt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Bra grafikkort så den klarar 3D-modulering i Revit, 3DS-Max och realtids renderingar med t.ex. Enscape.
Samt en låg ljudnivå under grafiktunga arbetslaster.

Permalänk
Hedersmedlem

Ugh. Gud va svårt.
Lätt, snygg och tyst har seglat upp som mer intressant på senare tid. Tycker galaxy book pron ser bra ut alltså.

Men så vet jag också hur irriterad jag är över att jag inte kan rensa fläkten i min surface pro 3. Allt är en ihoplimmad klump. Kylpastan hade säkert mått bra av att bytas, men framförallt vill jag komma åt att rensa flänsarna från damm. Men ja, det går helt enkelt inte. Det där stör jag mig på en hel del. För det innebär att när det väl kommit in damm i datorn så kommer den vara mer högljudd för alltid.
Alternativet är då fläktlöst. Bra lösning. Men då blir det lätt ganska klena enheter som blir daterade med tiden. Svårt alltså.

Därför är väl macbook air kanske den mest intressanta laptopen för mig nu för tiden.
Den har allt det där ovan - utan fläkt så den behöver liksom inte nån städning för att bli tyst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Annat: Bra touchpad, bra tangentbord, ingen bloatware.

Med bra touchpad menar jag att den har hög precision, hoppar inte, fungerar intuitivt med lätt styv taktil feedback.

Tangentbordet behöver följa svensk iso-layout och ha tillräcklig slaglängd samt brytare som inte är ”svampiga”.

Med ingen bloatware menar jag att jag vill bara ha en ren OS-installation, på sin höjd kan bakgrundsbilden ha en logotyp från t.ex Samsung samt att det finns en återställningspunkt samt partition för återställning.

Utöver det, så länge det inte är tn-panel.

Permalänk
Avstängd

Bra skärm - 15+ tum med "Retina"-upplösning. 4K är onödigt på så små skärmar.
Ingen numpad
Trackpad centrerad med tangentbordet och skärmen
Inte Windows
Anslutningar - Bra urval. Och flesta portar på ena sidan. USBc med laddning och thunderbolt och dp. Sedan USB-A-portar, SD-kortläsare och hörlursutgång. Också Ethernet på idag helst 5Gbps.
Uppgraderingsbar - Minst ram och SSD. Förr kunde man uppgradera processorn också.

Sedan bra kvalitet som Lenovo Thinkpad-serien som tål spillas vatten på.

Också en design som är enkelt för användaren att reparera själv. Krossat skärmen? Kunna köpa reservdel och byta ut själv. Så inte ihoplimmad Apple-metoder.

Lika så inte specialkretsar för att motverka sina kunder att kunna reparera sina ägodelar. Apple-metoder........

Men Samsung tar efter Apple och har också mjukvarulås med seriekodade komponenter. Ännu mera metoder för att köra upp långfingret långt upp i ________ på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Snygg design, många anslutningar eller massvis av prestanda? Samsung frågar medlemmarna om valet och kvalet.

Läs hela artikeln här

Tyst

lämplig skärmpanel som gör att du faktiskt kan spela i höga framerates och inte matcha ett GTX 1660 Ti med en 1080p 240hz skärm... instegs gaming borde ha 1080p 60hz va paneler med låg ms istället för 120hz+ skärmar där de bara blir en tråkiog upplevelse då du aldrig kommer i närheten av så hög fps.

genomtänkt produkt för en människa, usb portar på BÅDA sidorna t.ex. och bra ergonomiska tangentbord, man behöver inte trycka in en numpad på laptops på 15 tum och neråt t.ex, är väl faktiskt apple som lägger ner mest energi på detta och kanske razer blade? jävligt dyra produkter hoppas att asus, msi, acer och liknande tillverkare också börjar tänka efter lite.

uppgraderingsvänlig, man ska kunna öppna baksidan utan några större problem på laptopen och kunna byta iallafall hdd, ssd, cpu, grafikkort sånt som inte behöver vara fastlött till moderkortet, fanns alienware laptops där du kunde göra detta för cirka 10 år sedan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag brukade köpa laptop med enda prioriteringen att de skulle ha så bra specs för så liten peng som möjligt, vilket ledde mig till typ Acer och dylikt. Fick på pappret bra CPU och grafikchip men parat med en dålig skärm, flimsigt chassi och långa långa RMA-ärenden.

Bästa PC-laptopen jag hade var en VAIO EB series och den var i alla fall någorlunda pålitlig, men sen doppade jag tårna i macbook-träsket och har inte kommit ur. Dels servar min 2012 Macbook Air, som jag configade med 8GB "maxat" RAM, mig fortfarande helt ok on the go och sen har jag 2019 16" MBP värstingmodellen som jag dyrkar.

Nästa laptop lär gå i samma linje, det får kosta bara det blir bra. Om än kanske att jag drar mig åt att offra prestanda för att få en lite mindre modell. Fast samtidigt om det blir en mac med ett M-chip lär det ju inte direkt bli att man går baklänges i prestanda..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

MacOS!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skärm (högupplöst 16:10), tangentbord (stabilt, bra tangenter) och pekplatta (Apple-nivå typ..)
Ok batteritid tyst under normal drift. Bara den är snabb nog att dra runt enklare kontorsprogram och webbläsare så är det gott och väl tillräckligt för min del. Grafikdelen behöver inte vara superkraftig, men bra om den kan driva tre externa skärmar i hög upplösning.

Apple lyckades bra med MBP under några år... så min 15" från 2014 får fortsätta leva ett tag till.

Hade dock gärna sett en "återupplivning" av generationen innan med möjlighet att byta lagring och minne.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Hög prestanda samt en påkostad skärm som är 19". Visst, vissa undrar då varför man inte bara skaffar en stationär med skärm till? Jovars, men finns extremt få smidiga chassin som rymmer 3090-kort med godtycklig kyllösning för alla komponenter.

En bärbar dator som har skyhög prestanda och 19" IPS 1440p 120 Hz vore riktigt nice i mina ögon. Den kommer fortfarande att vara bärbar även om den väger 5 kg eller mer. Den kan få väga 10 kg om den vill bara det är rejäl prestanda & skärm!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Layouten på tangentbordet! Finns så många konstiga där ute som gör hela datorn helt oanvändbar.

vadå, tycker du inte om att ha power-knappen emellan print screen och delete?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Samsung Sverige

Om jag tittar på mina senaste laptopköp så har skärm, batteritid och processorprestanda legat överst på prioriteringslistan. Jag har främst använt datorerna för att skriva och redigera bilder när jag varit ute och rest, och då har storleken ofta landat runt 12,5", som för mig varit en ganska optimal storlek för att rymmas i en väska tillsammans med kamera och annat.

Book Pro i 13,3" med hyfsat vass prestanda ser jag fram emot att testa. Jag tror inte själv att jag kommer att hamna upp mot 15" igen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Drömspecen:

SKÄRM: 16:10 eller 3:2-ratio på skärmen. Behöver inte vara högupplöst men >= 120 Hz. Snabb responstid - gärna OLED!

PRESTANDA: 32Gb RAM (så att det funkar bra att lattja med virtuella maskiner på den). 6 eller 8 kärnor.

CHASSI: Skall inte vara för stor - 13 el 14 tum är lagom - men behöver inte vara tunn. Metallchassi. Distinkt tangentbord.

ANSLUTNINGAR: Så många det ryms! Ethernet. Minst 2 USB A och 2 USB C. (Jag vill kunna ansluta mus + tangentbord + externt ljudkort + hub när jag är hemmavid) Gärna Displayport samt Thunderbolt på någon av USB-C-anslutningarna. (SD / mini-SD läsare är ett plus)

ÖVRIGT: Vettiga piltangenter. dGPU är inget absolut måste men om det bara finns iGPU måste den ha snabbt RAM så man kan spela "on the road" när det kniper!

Permalänk
Medlem

Högtalare och kvalitet överlag

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Viktigast

Att den är tyst!

Eller att fläktljudet är såpass ostörande att man klarar det utan problem.

Efter det, en outstanding touchpad.

Permalänk
Medlem

Själv så köpte jag denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/226783... fast det var ett demo ex för 4200. Får se hur bra den är när jag får den i veckan.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,