Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Permalänk
Medlem

Allt. Men inte Mac.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder faktiskt nästan alltid en trådlös mus till min laptop, så trackpadden blir därmed betydligt mindre viktig. Ett skönt och gärna fullstort tangentbord är ett stort plus.

Vikten är mindre viktig, eftersom jag är en rejäl karl och ingen liten fröken

Priset är det ingen som nämner? Priset är ju jätteviktigt! Och då menar jag inte att det nödvändigtvis skall vara så lågt som möjligt utan att det är prisvärt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kylningen är ju enligt mig det absolut sämsta med bärbara datorer och i särklass den största anledningen till deras korta livslängd. Så en verkligt BRA kyllösning är för mig ett måste om jag någonsin ska köpa en bärbar dator igen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Eftersom jag enbart använder en bärbar just som en bärbar så är vikten av betydelse.
Men även priset då jag som sagt enbart använder den som bärbar på resande fot, behöver inte vara så hög prestanda.

Är jag hemma så är det den stationära som gäller.

Edit: och det ska såklart vara Windows 10. x86 eller ARM

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sluta sälja attraktiva modeller med endast 8 gig ram. 8 gig är för lite när man ska jobba på den och alla vill inte öppna upp datorn.
Köpte en ideapad 5 för att den hade allt jag ville ha i en laptop men märkte direkt att 8 gig är alldeles för lite när man kör virtuella maskiner.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Annat: att det är en mac.

Min MBP late 2013 rullar än, om än tröttare nu. När den ersätts blir det garanterat en ny mac. Bästa bärbara upplevelse jag haft och touchpadden är i en klass för sig, även om andra tillverkare verkligen börjar komma ikapp nu. LTT hade nyss en video om Lenovos nya touchpad och de nya Dellarna på jobbet har helt klart blivit mycket bättre, tyvärr är det ju då inte MacOS på dom…

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ethernet, hög upplösning, en hög usb portar.
Därefter väljer jag hårdvara efter behov.

Kör Linux så operativsystem som följer med är helt ointressant.

Edit: har blivit 3st HP probook i rad då dem haft bra docka och nog med portar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Finns mycket som är viktigt men det jag prioriterar absolut högst är nog skärmen. Specifikt så måste den ha hög ljusstyrka och gå att använda relativt bra även i direkt solljus, går det inte så är jag inte intresserad.

Permalänk
Medlem

15.6" till 17"
1440p 144hz skärm
Ryzen 9000
RTX 3070 eller bättre

Ovan till ett pris under 15'

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk

Batteritid, Portabel (ultrabook) och ett rejält chassi sen självklart Windows. Samma kvalitet på chassi som Macbook. Helst nånstans under 10 000:-

Permalänk
Avstängd

En stor skärm, inte mindre än 17 tum.

Bra med RAM minne, så inte mindre än 16 GB RAM.

En processor med 6 kärnor eller fler.

Samt ett "hyfsat" kraftfullt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Blir svårt att ersätta min MacBook Air M1 med något bättre just nu.

Hade däremot inte varit dumt med något liknande HP Spectre x360 eller Dell XPS 13 2-in-1 med bättre prestanda och "riktigt" OS.

Skulle inte bli förvånad om min nästa "laptop" istället blir en iPad Pro med M1x.

Windows är dött som OS för mig.

Permalänk
Medlem

Då jag isåfall skulle köpa en laptop så skulle det vara för portabiliteten.

Hade gärna haft en:
14" 1080p, 1440p skärm
Lätt men välbyggd
Snygg, inget latjo eller pulserande led, borstad alu typ.
Uppgraderingsmöjligheter som typ luckor till ram och kunna sätta in en m.2 sticka.
Kunna skruva isär hela datorn med bara ett sett el skruvmejslar typ. Vill inte ha fastlött eller limmat.

Sedan är allt det andra typ Meh såsom:
Batteritid, Cpu, Gpu

Händer ju alltid när man hittat en bra laptop att den bara har typ 8gb ram eller bara en 250gb ssd etc.
Hade även vart bra om det sålde lite "backbone" laptops utan typ minne, m2 etc så man får den billigare sedan sätter i det man vill ha.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag använder bara laptop när jag bor på hotell vilket jag gör flera månader om året. Så för mig är det viktigt med HDMI så jag kan plugga in mig på TVn på hotellrummet och snabb USB så jag kan föra över data från ett USB minne. I övrigt är det bra om den tål lite stryk vilket den får under resor.

Permalänk
Medlem

Tycker att Thinkpad X220 är den perfekta laptopen, en sådan med nyare CPU/GPU etc skulle vara kanon.

Det viktiga är alltså:

  • Tangentbordet (inget chiclet keyboard, tack. Hellre traditionella scissor switches/lågprofil mekaniska. Tar gärna en något tjockare dator om man kan få detta)

  • Trackpoint (gärna med hög polling rate)

  • Mycket hög byggkvalité

  • Lättmeckad

  • Många anslutningsmöjligheter (tycker det är suveränt med funktioner som Ultrabay SATA adapt., Ultrabase, men också relativt många USB2/3-portar (tycker 3st totalt räcker bra), ExpressCard slot, DisplayPort, HDMI, Ethernet. Även många anslutningsmöjligheter internt; m.2/PCI-E)

  • Fysiska brytare för sekretess/säkerhet (Mic Mute, WiFi, Bluetooth)

  • Ergonomi/användarupplevelse

  • Skärmen får gärna vara IPS/OLED men behöver inte vara högupplöst. 120hz+ skulle dock vara trevligt, är ett nöje att använda datorn när den känns mer responsiv!

Använder därför X220 tills vidare då den passar mina behov utmärkt, men på sikt kommer den behöva uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig köpa en laptop igen. Stationärt för prestanda, mobila leksaker har man just mobilen till. Laptops känns lite passé.

Nu menar jag naturligtvis privat, i arbetet är det en annan femma.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Pekplattan

Och ett stadigt tangentbord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tycker att Thinkpad X220 är den perfekta laptopen, en sådan med nyare CPU/GPU etc skulle vara kanon.

Jag har en Thinkpad X240 som nära nog alltid är dockad med min LG OLED TV. Gillar formfaktorn på den samt att den är lätt att serva Även den datorn jag tar till när jag felsöker nätverket, då mina andra laptops saknar nödvändiga portar (läs ethernet).

Permalänk
Medlem

Viktigaste för mig är att jag har ett behov av en bärbar vilket jag nu inte har.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att det är en Mac

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

UHD borde vara krav på alla laptops imo. Kommer aldrig köpa en laptop med lägre upplösning än så, inte ens på en 12"are. OLED eller åtminstone VA får det gärna också vara, är lite smått allergisk mot IPS o dess dåliga svärta.

Permalänk
Medlem

1. Skärm - helst touch
2. Touchpad
3. Stadigt chassi.
4. Windows Hello ansiktigenkänning.

Permalänk
Medlem

jag valde: snygg design, låg vikt och smidig storlek, påkostad skärm, hög prestanda, stabilt chassi med hög kvalitet och lång batteritid.

för mig är det viktigt att datorn är "bra överlag" med risk för att vara luddig. den ska vara trevlig att hålla i och flytta runt (material, byggkvalitet, vikt), tangentbordet ska vara bra att skriva på, styrplattan ska vara användbar på riktigt, skärmen ska vara trevlig att titta på och använda, batteritiden måste vara duglig, den får inte vara galet högljudd.

om det finns något som uppenbart är dåligt så sänker det hela användarupplevelsen. det får vara en väldig skillnad i pris eller prestanda för att jag ska överväga att köpa något exempelvis helt i plast, eller där man måste ha en mus inkopplad i praktiken, eller där den inte går att använda på batteri.

jag har en macbook pro 13" och en asus zephyrus g14 och tycker att de datorerna uppfyller de önkemål jag har rätt bra.

Permalänk
Medlem

Docka i stil med xg mobile från asus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det viktigaste är att det är en Mac

Tror du missade "inte efter "det", sånt som händer. Lol.
Kan bli intressant i framtiden om man behöver en bärbar.

Permalänk
Avstängd

Ljudnivån vid belastning.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Finns väl ett par som varit inne på samma spår, ett vettigt tangentbord att skriva på. Är själv inne i Thinkpad-träsket. Sen tycker jag att det är lite synd att pc-laptops länge drogs med 16:9 skärmar, ofta i antingen 1080 eller dubbla upplösningen. När det gäller skärmen har nog mac vart lite av en måttstock alla jämförs med (obs spelar ej mycket på laptop, där är nog andra krav viktigast).

Och givetvis att hela bygget ej får knarra som en begagnad ikea-möbel…

Permalänk
Datavetare
  1. Vettigt tangentbord med ISA-layout

  2. Högupplöst skärm med "bra" panel

  3. Fläktlös CPU med klassledande (för bärbara) prestanda

  4. iGPU, dGPU är bara en fördel när den får dra rejält med effekt, och då blir resultatet något jag inte längre vill ha

  5. Måste kunna köra Linux-applikationer, vilket idag är ett icke-problem tack vare Docker-desktop på MacOS och WSL2 på Windows 10

  6. Touchpad som faktiskt fungerar, d.v.s. den fattar när man faktiskt "klickar" samt när man bara råkade komma åt den när man skriver på tangentbordet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att den är stationär.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

1. Tangentbordet.
2. Tangentbordet.
3. Tangentbordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.