NAS eller annat lagringsalternativ till idrottsförening

Permalänk

NAS eller annat lagringsalternativ till idrottsförening

Hej
Vi är en idrottsförening, eller ja vi sysslar med orientering i alla fall.

Den lagringsifrastruktur som används idag är bara ett sammelsurium av olika medlemmars egna privata dropboxar, eller andra liknande. Sedan skickas filer högt och lågt via E-post eller Messenger.
Det som framförallt har lagrats på molntjänster är kartor som är cad filer och kan ta upp en del utrymme.
Sedan skulle styrelse och kommité arbete må väldigt bra av att ha lite organiserad lagring.

Krav för detta är att det skall vara superenkelt för användarna.
Enkelt för en eller ett par administratörer.

Helst ingen månadskostnad som typ Dropbox mm.

Därför funderar jag på en NAS. Visst någon får ha den placerad hemma hos sig osv.
Jag är tyvärr rätt rookie på nas men fungerar alla så att man kan ha användarkonton eller liknande som kommer åt olika delar?

Vad skulle ni rekommendera Synology som gäller?

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixon_81:

Hej
Vi är en idrottsförening, eller ja vi sysslar med orientering i alla fall.

Den lagringsifrastruktur som används idag är bara ett sammelsurium av olika medlemmars egna privata dropboxar, eller andra liknande. Sedan skickas filer högt och lågt via E-post eller Messenger.
Det som framförallt har lagrats på molntjänster är kartor som är cad filer och kan ta upp en del utrymme.
Sedan skulle styrelse och kommité arbete må väldigt bra av att ha lite organiserad lagring.

Krav för detta är att det skall vara superenkelt för användarna.
Enkelt för en eller ett par administratörer.

Helst ingen månadskostnad som typ Dropbox mm.

Därför funderar jag på en NAS. Visst någon får ha den placerad hemma hos sig osv.
Jag är tyvärr rätt rookie på nas men fungerar alla så att man kan ha användarkonton eller liknande som kommer åt olika delar?

Vad skulle ni rekommendera Synology som gäller?

vi valde thecus på vår förening, denna kan sedan synkas till andra backupp tjänster. (kör den mot min thecus hemma)
anledningen till att jag gillar thecus är att dom är jäkligt stabila och det finns många plugin till dom.
Men nästan vilken nas du än väljer kommer ge dom funktioner du frågar om.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Synology eller QNAP om du är på jakt efter något enkelt för någon tusenlapp där du får plats med 2-4 diskar beroende på vilken lagringsmängd som behövs. Båda är relativt simpla att administrera och brukar funka bra för ett mindre antal användare.

Tänk bara på att spegla diskarna/använd raid1 eller någon annan form av redundans för att inte tappa all data om en disk går sönder. Rekommenderar även varmt även en extra backup av NASen i någon form - kan vara något så simpelt som en extra usb-disk som man gör manuella kopior till en gång i månaden eller så.
Saker går sönder, förr eller senare...

Nackdelen med att köra en NAS om den skall stå hemma hos någon är att det kan eventuellt bli rätt meckigt att nå för övriga användare. Det går troligen att sätta upp någon form av VPN-server på både Synology o QNAP för att utomstående användare skall nå datat, men kräver en del pill för att sätta upp på ett säkert och korrekt sätt.

Vill också nämna att Office365 (och då primärt onedrive som är relevant för er) finns i väldigt billiga versioner, och eventuellt till och med gratis för ideella föreningar;
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/nonprofit/offic...

Lite pill att fylla i alla formulär korrekt, men kan vara värt att titta på?

Permalänk
Medlem

NASen kan ofta köras som en "lokal" Dropbox, iCloud och liknande. Fördelen är att man kan hantera lagringen från många olika enheter med bra program.

Men det vette sjutton om det inte är bättre med ren moln-lagring. Då får du ju backup också! Du kanske kan hitta någon förenings-förmån/rabatt/avdrag

Permalänk
Medlem

https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/drive

Om ni nu vill köra egen hårdvara. Jag skulle rekommendera att köp två NASar och ha den ena som backup. Eller betala nån molntjänst för backup.

Permalänk
Medlem

Hur mycket lagring behöver ni? Tänk även på att ni behöver en back Up lösning till NASen.