Corsair RM750x V3 – tredje gången gillt för ett prima nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Corsair RM750x V3 – tredje gången gillt för ett prima nätaggregat

Corsairs entusiastfavorit RM750x stöps om en tredje gång och besöker testlabbets konstlast med förhoppningen att erbjuda välsvarvad elektrisk prestanda och tyst drift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trevligt att de fortsätter med Type4-kablage och således är kompatibelt med de som skaffat sleeve:ade kablar. Även trevligt med det något kortare djupet på 160 mm vs 180 mm. MEN PRISET!

Jag betalade 1000 kr för mitt RM750x V1 år 2016. Självklart en annan tid med lägre komponentbrist, men ändå!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Betalade 1200Kr för mitt RM850x, men det var långt innan Covid-19, har varit helt problemfritt. Inte mycket mer man kan begära.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Trevligt att de fortsätter med Type4-kablage och således är kompatibelt med de som skaffat sleeve:ade kablar. Även trevligt med det något kortare djupet på 160 mm vs 180 mm. MEN PRISET!

Jag betalade 1000 kr för mitt RM750x V1 år 2016. Självklart en annan tid med lägre komponentbrist, men ändå!

Ja, håller med dig om priset! Jag betalade 1149:- för mitt RM750x. Det är 500:- mindre än V3. Det märks nu väldigt enkelt hur mycket priserna gått upp med det senaste året

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Wth 1639:-
Trodde det skulle ligga på max 1200:- som de flesta bra 750W. För det priset får man ju ett lika bra 850W.
Sedan är Phanteks Revolt Pro 1000W bara en hundring dyrare.

Hela grejen med RM750x var ju prisvärdheten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med skruvhålen? Det var ju mycket prat om att många skruvar gick för långt in och tryckte in i kretskortet eller komponenter vilket kunde vara farligt.
Men jag har mitt Seasonic GX750 som gör bra ifrån sig. Kostade mindre än 1200kr, kom inte ihåg om den var på rea för 1050 vid det tillfället.
1600 spänn känns lite saftigt, det var väl va HXi ni testade för några år sedan kostade då...dock nya tider nu...och tunnare plånbok

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag är den lycklige ägaren till ett stycket RM750x V2 och det har dårakt inte givit mig några problem (som jag är medveten om)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Priserna på nätaggregat har verkligen skenat iväg uppåt!
Gav själv 799 kr för ett Corsair RM750x V2 hösten 2019.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av infigo:

Hur ser det ut med skruvhålen? Det var ju mycket prat om att många skruvar gick för långt in och tryckte in i kretskortet eller komponenter vilket kunde vara farligt.
Men jag har mitt Seasonic GX750 som gör bra ifrån sig. Kostade mindre än 1200kr, kom inte ihåg om den var på rea för 1050 vid det tillfället.
1600 spänn känns lite saftigt, det var väl va HXi ni testade för några år sedan kostade då...dock nya tider nu...och tunnare plånbok

Inga problem med skruvhålen/krock med kretskort på testexemplaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Priserna på nätaggregat har verkligen skenat iväg uppåt!
Gav själv 799 kr för ett Corsair RM750x V2 hösten 2019.

Måste ha varit på någon rea va?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Corsair RM750X V2. 777kr. Black Friday 2019.

1639 kr är lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Priserna på nätaggregat har verkligen skenat iväg uppåt!
Gav själv 799 kr för ett Corsair RM750x V2 hösten 2019.

Skrivet av jnsson:

Måste ha varit på någon rea va?

Betalade 777kr för mitt V2 under black friday 2019.

Permalänk
Medlem

Är priset ett dåligt skämt?
Galet vad nätaggen börjat sticka.

Köpte ett V2 och gav typ 900kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste ha varit på någon rea va?

Sorry, 799 kr stämmer inte. Jag kollade nyss mitt kvittot från Inet. Jag köpte det för 899 kr. Detta var dock ingen rea vid köp i november 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Sorry, 799 kr stämmer inte. Jag kollade nyss mitt kvittot från Inet. Jag köpte det för 899 kr. Detta var dock ingen rea vid köp i november 2019

Det var ett väldigt bra pris. Jag pröjsade 1149:- för ett RM750X V1 februari 2017

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande mitt corsair HX750W 80 silver ifrån 2009,

Är det några här som har bra koll hur länge man vågar använda ett nätaggregat, jag förstår ju självklart att belastning och länge det får stå på påverkar livslängden.
Har inte haft några bekymmer med det under sina 11 år i alla fall.

Men finns det några bra och enkla läst att testa sitt nätaggregat på för att se hur det mår.

Fungerar det med eller liknande program som i recensionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Sorry, 799 kr stämmer inte. Jag kollade nyss mitt kvittot från Inet. Jag köpte det för 899 kr. Detta var dock ingen rea vid köp i november 2019

Jag betalade dock 799kr för Corsair RM750X v2 i maj 2019.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Betalade 3000kr för ett be quiet 1200w

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Aha! Då var det problemet löst . Men hur blir det med utrullningen tro? RMx (2019) serien blev ingen försäljnings-vinnare över RMx V2 direkt. Och med tanke på prispunkten kommer nog många fortsätta välja den äldre modellen.

Ska de tre aktuella versionerna av RMx existera samtidigt eller ska en fasas ut?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

Med skalet avtaget hittar vi ett städat inre med en plattform som för tredje gången i rad för RMx-serien är signerad OEM-tillverkaren Channel Well Technology.

Vad betyder egentligen "plattform" när man talar om nätagg? Har undrat det i flera år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av str8forthakill:

Aha! Då var det problemet löst . Men hur blir det med utrullningen tro? RMx (2019) serien blev ingen försäljnings-vinnare över RMx V2 direkt. Och med tanke på prispunkten kommer nog många fortsätta välja den äldre modellen.

Ska de tre aktuella versionerna av RMx existera samtidigt eller ska en fasas ut?

RMx (V2/2018) kommer med största sannolikhet att fasas ut. 2019 släpptes inget RMx, du kanske tänker på RM?

Permalänk
Medlem

Har 2 av dessa ett är riktigt gammalt och icke modulärt. Blir nog 10 år gammalt iår. Får ringa polaren som fick det och påminna om att garantin ryker nu 😉
Aldrig haft något problem, bra agg helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Vad betyder egentligen "plattform" när man talar om nätagg? Har undrat det i flera år.

OEM-tillverkarna har färdiga plattformar som sedan nätaggsföretagen får anpassa efter behov (typ av kondensatorer osv).

Permalänk
Medlem

Bra recension av vad som verkar fortsätta vara ett mycket bra agg!
Synd på priset dock! Finns det någon rationell förklaring att aggen är på väg uppåt eller surfar de på komponentbristvågen i största allmänhet?

Just ja, en eloge till Swec som klagade på kondningarna på kablarna
Åtminstone på min V2 så är tex 24 pins kontakten hopplöst stel och klumpig och går knappt att böja runt alls pga kondningarna och väldigt stumma och hårda kabelstrumpor precis runt kontakterna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Betalade 1200Kr för mitt RM850x, men det var långt innan Covid-19, har varit helt problemfritt. Inte mycket mer man kan begära.

samma här!

Jag tycker artikeln blev för nördig halvvägs in.

Permalänk
Medlem

Wow, tyckte mitt sf750 var dyrt men i jämförelse med det här betalar man typ en hundring mer för platinum istället för guld och en betydligt mindre enhet. Måste vara bättre marginal på detta..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

OEM-tillverkarna har färdiga plattformar som sedan nätaggsföretagen får anpassa efter behov (typ av kondensatorer osv).

Ja, så långt är jag med. Men vad brukar ingå i plattformen och vad ingår inte?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Roger W:

Bra recension av vad som verkar fortsätta vara ett mycket bra agg!
Synd på priset dock! Finns det någon rationell förklaring att aggen är på väg uppåt eller surfar de på komponentbristvågen i största allmänhet?

Just ja, en eloge till Swec som klagade på kondningarna på kablarna
Åtminstone på min V2 så är tex 24 pins kontakten hopplöst stel och klumpig och går knappt att böja runt alls pga kondningarna och väldigt stumma och hårda kabelstrumpor precis runt kontakterna.

Intressant nog började prisuppgången redan 2019 till följd av brist på vissa nätaggregatskomponenter. Sedan kom Corona och gjorde saken värre med stoppade fabriker, skenande fraktpriser och allmänt lall. Ovanpå det har vi ökad efterfrågan efter grafikkortshösten, där många behövde fläska upp effektleveransen eftersom de nya korten drog rekordmycket.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Ja, så långt är jag med. Men vad brukar ingå i plattformen och vad ingår inte?

Nu har jag aldrig varit med och upphandlat en nätaggsdesign hos en OEM, men som jag förstår så finns det en komplett grundplattform man utgår ifrån, och sedan skalar man uppåt/nedåt på komponentfronten för att anpassa enheten efter prestandan/prisläget man eftersträvar. Kastar man mer pengar på designen finns det även större möjligheter till att göra mer skräddarsydda lösningar ovanpå grundplattformen, som då oftast blir unika för den tillverkaren.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bra recension av vad som verkar fortsätta vara ett mycket bra agg!
Synd på priset dock! Finns det någon rationell förklaring att aggen är på väg uppåt eller surfar de på komponentbristvågen i största allmänhet?

Just ja, en eloge till Swec som klagade på kondningarna på kablarna
Åtminstone på min V2 så är tex 24 pins kontakten hopplöst stel och klumpig och går knappt att böja runt alls pga kondningarna och väldigt stumma och hårda kabelstrumpor precis runt kontakterna.

När jag tittar både på saker jag oftaköper och sällanköper så känns det som att vi är mitt i en rätt kraftig inflation. Hör gärna mer från någon som har koll.