4K skärm till gammal dator, funkar det alls?

Permalänk
Medlem

4K skärm till gammal dator, funkar det alls?

Hej.
Jag har provat googla men kommer inte fram till nåt jag förstår.

Jag vill köpa en ny skärm, 4K 3840x2160 UHD eller vad dom nu kallas.

Kan jag koppla en sån till min gamla dator från 2012 med 2st Nvidia GeForce GTX560Ti SLI kopplade grafikkort eller kommer jag bara att få en liten bild på 1/4 av skärmytan, eller kan skärmen "skala upp"? Asus ProArt PA329C lutar det åt om det har nån betydelse.

Om jag inte kan, vad ska jag då göra? Byta till nyare grafikkort, men till vad? Mitt moderkort är:Gigabyte Z68X-UD3H-B3 vet ej vad det är för PCI-E version, 1,0 kanske?

Köpa en ny dator, om jag bygger ihop en sån med ett Z590 moderkort av nån sort och en Intel I5 11600K som har inbyggd grafik 4096x2160 60Hz? Grafikkort verkar ju inte vara köparens marknad direkt.
32GB minne tänkte jag i så fall om det spelar nån roll.

Ska använda skärmen i huvudsak till fotoredigering i Lightroom och surfande.

Mvh Jonas

Permalänk
Bildexpert

Grafikkorten du har kan inte skicka ut 3840x2160, så resultatet med skalning och dylikt hänger på skärmen. I princip alla datorskärmar har möjlighet att skala upp bilden så att den fyller hela bildytan, såvida bildförhållandet fortfarande är detsamma. Mao kan du använda din befintliga dator men det är ju lite bortkastat med en ny, högupplöst skärm.

Ska du ordna en ny dator med integrerad grafik så se till att fixa dual channel RAM, då mycket av prestandan hänger på det i en APU-lösning.

Permalänk
Medlem

Om det inte är något fel på datorn i övrigt kan du ju helt enkelt köpa ett något nyare grafikkort begagnat, som t.ex. detta här på SweC marknad: https://www.sweclockers.com/marknad/199546-msi-geforce-gtx-77...

Det kortet ska klara 4k@60 Hz via DisplayPort: https://www.msi.com/Graphics-Card/N770-TF-2GD5OC/Specificatio...

Permalänk
Medlem

Ok.
Men det där grafikkortet står det PCI-E 3 på, och jag har troligen PCI-E 1, kommer det då att funka, fast i en lägre fart? Datorer är inte riktigt min hemmaplan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LBS140:

Ok.
Men det där grafikkortet står det PCI-E 3 på, och jag har troligen PCI-E 1, kommer det då att funka, fast i en lägre fart? Datorer är inte riktigt min hemmaplan det.

Ditt moderkort bör köra PCIe 2.0, ett PCIe 3.0-kort kommer fungera utan problem. Den minskade bandbredden kommer inte att begränsa ett äldre grafikkort som 770 alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ditt moderkort bör köra PCIe 2.0, ett PCIe 3.0-kort kommer fungera utan problem. Den minskade bandbredden kommer inte att begränsa ett äldre grafikkort som 770 alls.

Det kör minst PCI express 2.0, är det en rev 1.3 så har den även stöd för 3.0. men oavsett så finns det bandbredd så det blir över.

Först när man börjar närma sig RTX 2080 i prestanda som PCI express 2.0 börjar bli märkbart sämre.