Värt att köpa komplett maskin för delar?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa komplett maskin för delar?

Hej, precis som frågan i rubriken så undrar jag om det skulle funka att köpa någon hyfsat billig "färdig" dator från typ elgiganten, mediamarkt etc, bara för att komma åt vissa delar som är svåra att få tag på separat.
Ex. Grafikkort.

Kan det vara något problem med att plocka ut de delar man är intresserad av och lägga över till en annan dator? Eller är det OEM delar som inte är "lika" bra som om du hade köpt delarna separat? Jag antar att en processor är likadan oavsett om jag plockar ut den ur en färdig dator eller om jag köper den separat.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Moonwindd:

Hej, precis som frågan i rubriken så undrar jag om det skulle funka att köpa någon hyfsat billig "färdig" dator från typ elgiganten, mediamarkt etc, bara för att komma åt vissa delar som är svåra att få tag på separat.
Ex. Grafikkort.

Kan det vara något problem med att plocka ut de delar man är intresserad av och lägga över till en annan dator? Eller är det OEM delar som inte är "lika" bra som om du hade köpt delarna separat? Jag antar att en processor är likadan oavsett om jag plockar ut den ur en färdig dator eller om jag köper den separat.

Jag tänker inte lägga mig i ifall det är ekonomiskt försvarbart, men det finns ett antal delar som "ofta" är billigare än motsvarande du kan köpa själv:
* Moderkort
* Nätaggregat
* RAM-minnen
* Chassi

Ingen av de delarna skulle jag använda till nåt annat än motvikt på ett kamerastativ.
Grafikkorten är ofta samma som du kan köpa själv (när du väl kan köpa dem själv, vill säga..) åtminstone om du siktar på en dator med okej prestanda för spel. En random kontorsdator kan lika gärna ha ett OEM GTX 1050 som inte är värt mycket, men det står ju oftast då.

Permalänk
Medlem

Precis. Jag tänker mest om man kan plocka ur processorn och grafikkortet och byter ut resten. Min oro är ifall komponenterna är av sämre variant då de sitter i en färdig OEM burk.
Jag vet t ex att gtx 1660 super kortet finns med olika antal kylfläktar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonwindd:

Precis. Jag tänker mest om man kan plocka ur processorn och grafikkortet och byter ut resten. Min oro är ifall komponenterna är av sämre variant då de sitter i en färdig OEM burk.
Jag vet t ex att gtx 1660 super kortet finns med olika antal kylfläktar, etc.

Processorn är alltid samma.

Grafikkort varierar ofta, och OEM-varianterna är nästan alltid de sämsta varianterna av ett kort man kan tänka sig. Rätt ofta har de en enda fläkt, och saknar funktioner som att fläkten stannar vid låg belastning. I ett välventilerat chassi ska de nog prestera likvärdigt, men temperaturerna och ljudnivåerna kommer antagligen va högre.

Om du köper ett färdigt datorpaket för att rensa på delar så ska du tänka på att det finns ett rätt stort utbud på andrahandsmarknaden av såna system just nu. Du lär antagligen få gå ner en hel del i jämförelse med vad delarna är värda. Speciellt moderkort, nätagg, chassi och ram kan va svårsålda, och av god anledning. Moderkorten följer inte alltid standardstorlekar och kan vara inkompatibla med vanliga chassin. Dessutom kan de ha låst BIOS som inte funkar med alla processorer de borde fungera med. RAM-minnet kan ofta vara långsammare än rekommenderat, och ofta tyvärr single channel. Nätagget saknar ofta en andra pci-e om grafikkortet bara behöver en kabel.

Tyvärr tror jag inte själv att det är en bra idé att köpa en OEM-dator för att rensa på delar. Ofta förlorar du rätt mycket på det. Att sen köpa en färdig dator för att faktiskt använda som sån så kan va en bra idé just nu.

Om du ändå tänker köpa en så skulle jag rekommendera att köpa från ett märke som är en så kallad System Integrator och inte en OEM. SI:n använder rätt standardiserade delar, och du kan byta ut grejer lite enklare om du vill. Det är också lättare att sälja det du inte behöver.

Här är ett exempel på en sån maskin som i dagens värld är rätt okej: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/medion-e...

Det där är alltså en "vanlig" dator utan custom delar, som är byggd i ett Inwin 303 chassi med Medions logga på.