Permalänk
Medlem

Tangentbord med extra knappar

Jag behöver ett tangentbord med extra tangenter. Till arbetsplatsen, så RGB är inte ett måste 😉
Jag har ett sådant här idag Apex 350
Anledningen är att jag använder macrogenvägar till ett gammalt DOS-program som vi arbetar i.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Logitech brukar vara duktiga med macro-knappar. Jag har ett G915 med bruna switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaharax:

Logitech brukar vara duktiga med macro-knappar. Jag har ett G915 med bruna switchar.

Tack,
Det ser bra ut. Men hade hoppats på något billigare

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Funkar inte med en extern Elgato Streamdeck? finns med 6, 15 eller 32 knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Funkar inte med en extern Elgato Streamdeck? finns med 6, 15 eller 32 knappar.

En sån hade nog fungerat riktigt bra.. Men jag klarar inte "Spend request" gränsen på 1000 kronor 😁

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Avstängd

Du kan inte lösa det med mjukvara? Jag använde Autohotkey väldigt mycket på mitt förra jobb där man ofta gjorde repetitiva saker.

Annars håller jag med ovanstående att Logitech har ganska bra alternativ. Jag kör ett G710+ som jag köpte på någon BF för typ 300, kostar dock bra mycket mer idag tyvärr. Men det finns alternativ, exempelvis: https://www.staples.se/penclic-numeriskt-tangentbord-n3-gra/c...

Permalänk
Medlem

Titta på ett enhandstangenbord med programmerbara macros (då åäö inte finns på vänster sida borde importutbudet öka urvalet)
annars borde väl mini-tangentbord typ 60% eller t.om 40% också fungera då de av ren nödvändighet bör ha olika funktioner för macro och layers.
Det kan ju också bli rätt proffsigt om man byter eller flyttar om tangenter och använder rgb på smart sätt.

Permalänk
Medlem

Nu när jag vet mer så ska man tydligen leta efter tangentbord som kan programmeras om med QMK eller likande,
inte alla har macron.

Vill man ha en snyggare lösning så snubblade jag över den här.
https://www.amazon.se/makromekaniskt-multifunktionellt-minisp...

Permalänk
Lego Master

Får nog också höja en röst för Logitech. Deras makromjukvara är, så vitt jag erfarit, vida överlägsen många andras. Speciellt när det gäller makron innehållande specialknappar (esc, ctrl, win osv..). Men det finns väl något billigare Logitech-tangentbord med makroknappar? Och om inte annat, på begagnatmarknaden.
Jag har ett sånt här på kontoret: https://www.inet.se/produkt/6600102/logitech-g413-silver
Inga dedikerade makroknappar, men F-tangenterna går att knyta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nu när jag vet mer så ska man tydligen leta efter tangentbord som kan programmeras om med QMK eller likande,
inte alla har macron.

Vill man ha en snyggare lösning så snubblade jag över den här.
https://www.amazon.se/makromekaniskt-multifunktionellt-minisp...

Denna är ju rätt läcker faktiskt.
Synd bara att jag redan lagt in en beställning på en Stream Deck..

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Denna är ju rätt läcker faktiskt.
Synd bara att jag redan lagt in en beställning på en Stream Deck..

Det fanns mycket mer i samma stil på aliexpress och kanske värt tullen ibland, ett fenomen var OSU tangentbord med bara tangenterna x och y....

Annars är väl streamdeck en klass för sig själv.