Lämna tillbaka, försöka byta eller sälja mitt RTX 3060?

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka, försöka byta eller sälja mitt RTX 3060?

Hej SC.
Jag hade precis som alla andra försökt köpa ett nytt grafikkort under flera månader.
Kikade främst bland korten under 20cm men även upp mot 25cm
Efter alldeles för lång tid så lyckades jag vara inloggad på Inet samma sekund som det gick att köpa ett 3060 som i mina ögon skulle vara 232mm långt jag betalade direkt och beställde från Inet det kostade betydligt mycket mer än jag hade tänkt mig såklart men under rådande omständigheter så har man inte mycket till val

Hämtade ut det igårkväll bara för att konstatera att jag läste fel på längden kortet är 323mm inte 232mm och är för långt
Betalade 6790 kronor för mitt MSI GeForce RTX 3060 12GB GAMING X TRIO men även om jag kan skicka tillbaka kortet till Inet och får pengarna tillbaka så kommer jag ändå vara kvar här med mitt gamla grafikkort och drömma om ett nytt som inte går att köpa utan att betala extra för ett begagnat.

Tycker ni att jag ska försöka hitta någon som har ett kortare kort och är villig att byta eller ska jag försöka sälja mitt kort och försöka tjäna nån tusenlapp för att tjäna in pengarna det kommer kosta att köpa ett kortare kort begagnat?
Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och kontakta Inet för att göra ett återköp och fortsätta med mitt 1650 tills jag får turen att köpa ett annat kort till ett inte allt för galet pris?

MVH

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att ett RTX 3060 inte är värt 6800kr, eller ens närapå! Det ligger ju prestandamässigt lite lägre än ett RX 5700 XT som kostade 3500kr för ett år sen.

Om du har ett 1650 skulle jag själv nog bita i det sura äpplet och vänta mot hösten eller liknande. Du lär antagligen ha betydligt mer och bättre kort att välja mellan. Jag är faktiskt lite i samma situation - min nya dator har ett GTX 970 för tillfället, men jag sitter och försöker få ett RX 6700 XT eller 6800 varje torsdag kväll när AMD släpper kort.

Men om du verkligen ska ha ett just nu så kan du ju alltid sätta upp det för byte eller försäljning i en vecka eller så. Du har ju returrätt när du har köpt på distans, så under den tiden kan du ju se lite hur det ser ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sälj kortet för så mycket du kan få för det och köp ett begagnat kort till överpris med rätt mått, om du gärna vill ha ett nytt kort nu. Du köpte ju detta kortet så uppenbarligen vill du ha ett 3060 i din dator

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Inaktiv

Sälj för 30.000:- på Tradera. Scalping YOLO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Personligen tycker jag att ett RTX 3060 inte är värt 6800kr, eller ens närapå! Det ligger ju prestandamässigt lite lägre än ett RX 5700 XT som kostade 3500kr för ett år sen.

Om du har ett 1650 skulle jag själv nog bita i det sura äpplet och vänta mot hösten eller liknande. Du lär antagligen ha betydligt mer och bättre kort att välja mellan. Jag är faktiskt lite i samma situation - min nya dator har ett GTX 970 för tillfället, men jag sitter och försöker få ett RX 6700 XT eller 6800 varje torsdag kväll när AMD släpper kort.

Men om du verkligen ska ha ett just nu så kan du ju alltid sätta upp det för byte eller försäljning i en vecka eller så. Du har ju returrätt när du har köpt på distans, så under den tiden kan du ju se lite hur det ser ut.

Egentligen tycker jag också att grafikkort är alldeles för dyra just nu men vem tycker inte det
Lutar åt att lämna tillbaka kortet till Inet så att någon annan kan få köpa det till "rätt pris" för det lär väl hamna i fyndhörnan då.

Permalänk
Inaktiv

Om du ska lämna tillbaka det så kan du väl sälja till den där stackars pappan som behöver få tag på ett kort till sin 13-åring som fyller år snart. Finns en annons på marknaden.

https://www.sweclockers.com/marknad/199622-grafikkort-fodelse...

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga samma sak - sälj. Om ditt samvete inte låter dig sälja till inköpspris så är det väl ändå bra om du vet att det kommer till någon som ska använda kortet till det det är avsett för.

Annars, något som också går att göra är att köpa ett nytt chassi bara. De är ju lätta att få tag på, inte särskilt dyra, och då har du ju ett grafikkort som passar perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem