Google Play/Apple appstore

Permalänk
Medlem

Google Play/Apple appstore

Ett litet problem.

Både Appstore o Google Play butik har ju appar spärrade för vissa land.

Befinner du dig i Sverige t.ex kan du inte ladda ner en app avsedd för US.

Visar sig ställa till problem för min sambo/särbo/delsbo.

Har dubbelt medborgarskap (Svensk från början) och har bott i US i typ 13-14 år och har då givetvis bankkonton där, i staterna är ju checkar fortfarande väldigt vanligt.

Den bank hon haft i många år har gått ihop med en annan bank där saker o ting inte fungerar lika smidigt via internet.

I den nya kan man inte scanna in checker i internetbanken och få dem inlösta utan endast i appen, en app som inte går att ladda ner utanför US.

Jag har provat med olika proxytjänster o VPN men det funkar bara för webtrafiken men inte för Appstore/Google play.

Tips?

Permalänk
Avstängd

Jag har inte pillat med bankappar så jag vet inte om säkerhetskraven är större på dem och ställer till det. Men jag har lyckats installera appar låsta till amerikansk butik via apkmirror och liknande sidor. Koden är ju signerad och sidorna kontrollerar så att signatur, hash och så är samma som appen från playstore så det borde inte vara några större säkerhetsrisker.

Permalänk
Medlem

Har din partner betalningsmetod från USA (troligtvis kreditkort) så ska det gå att byta region:
https://support.apple.com/en-us/HT201389

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte pillat med bankappar så jag vet inte om säkerhetskraven är större på dem och ställer till det. Men jag har lyckats installera appar låsta till amerikansk butik via apkmirror och liknande sidor. Koden är ju signerad och sidorna kontrollerar så att signatur, hash och så är samma som appen från playstore så det borde inte vara några större säkerhetsrisker.

Tack för tipset.

Kollade runt där när problemet uppstod och den appen finns inte på apkmirror eller liknande vad jag kunde se

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Har din partner betalningsmetod från USA (troligtvis kreditkort) så ska det gå att byta region:
https://support.apple.com/en-us/HT201389

Tack för tipset.
Detta funkar säkerligen, tyvärr medför det en hel hop med andra problem som måste lösas.

Enda riktigt rimliga lösningen verkar vara att fysiskt skicka checkarna påskrivna för insättning till konto med Fedex eller UPS till ett av bankens större kontor i US.

Enda bank i Sverige som verkar lösa in checkar från US är SEB, där måste man dock vara helkund (Det räckte inte att ha ett stort sparande där sedan 30 år) och då kostar det 800:- + att man får skitdålig växlingskurs.