Permalänk
Medlem

Legion 5 pro vs Legion 5

Tjena!

Tänkte kolla med er då jag inte direkt är super duktig med det här med datorer. Men det är så att jag såg att elgiganten har rabatterat nya legion 5 med dessa specs för 12 490kr. En rabatt på 3500kr.

AMD™ Ryzen™ 7 5800H processor
Nvidia GeForce RTX 3060 grafik
16 GB DDR4 RAM, 1000 GB SSD
IPS-skärm - 165hz
TGP 115-130

Så min fråga är ska man vänta på att nya legion 5 pro att den kommer ut och också sänks i pris? Då jag är väl lite mer av en vardags gamer men kommer man liksom känna av skillnaden på skärmens olika upplösningar och ratio? Kommer cpu lr gpu på pro orka att låta en ens spela i QHD? Eller är det mer för content creators? För vad är det för skillnad annars på dom när det kommer till prestanda?

Så är priset på elgiganten just nu och legion 5 mest data för pengarna? För det är väl det jag är ute efter liksom.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut och bra prestanda för pengarna. Har själv en Pro och med en extern skärm så kvittar egentligen laptopens display. Sen vet jag inte vad som mer skiljer sig mer än priset.

Permalänk
Medlem

Ja men det var de jag tänkte, om det bara är skärmarna som är skillnaden är då dessa extra tusen lappar värd hela kalaset liksom? Spelar ju mest valorant, cs, F1, warzone. Så om det är mest data för pengarna så är det väl bara att slå till.

Legion 7 är overkill antar jag? För att liksom sitta o vänta o hoppas på att den ska rabatteras så lär man få vänta en stund.

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på detta, är sugen på att köpa ny bärbar för spelande. Brukar däremot ha min nuvarande bärbara stående på skrivbordet ca 300 dagar/år så har därför även tänkt investera i en extern monitor. Har bara sett strålande recensioner av L5P så den verkar ju lovande, men är det bättre att lägga krutet på bästa möjliga gpu?

Permalänk
Medlem

Måste ju vara en kanondeal med tanke på cpun, minnet och ssd:n. Sen visst inte värsta gpun men räcker för mig. Bra sugen på att beställa om den nu kommer 17/5 som de står https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275776...

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett mycket bra erbjudande.
Med extern skärm tror jag att det inte är mycket skillnad på L5 och L5p. Jag tycker också att "locket" är mindre fult på L5, även om jag själv har L5p.

Permalänk
Medlem

Nice ju! Visste liksom inte om detta var ett riktigt bra erbjudande eller inte. Men med tanke på att flera har skrivit att det är en bra deal så lär jag slå till. Var sugen på pro innan men om det endast är skärmen så kan jag faktiskt leva med det!

Nån som vet om den har mux switch?

Permalänk
Medlem

L5p har mux switch, så jag antar att även den vanliga har det. Kan dock inte hitta någon info om det nu.

Permalänk
Medlem

ska man köra med extern skärm finns det ju ingen anledning att köpa Pron, för det är ju skärmen som gör halva datorn.