Tips på bränslesnål bil runt 20-25k

Permalänk
Medlem

Tips på bränslesnål bil runt 20-25k

Tjo!
Sitter och spanar runt på bilar åt min flickvän. Hon har idag en 2001 A4 med automat som drar runt en liter milen och kostar ganska mycket i skatt etc. Därför skulle hon vilja byta upp sig till något som drar mycket mindre sås då budgeten är tight, gärna runt 0.5 l/mil om möjligt. Har kollat lite på Toyota IQ som verkar riktigt trevlig om än lite opraktisk, dock läser jag att den dra uppåt 0.6 liter milen trots storleken. Tips? Att bilen är liten är inget krav, huvudkriteriet är bränsleförbrukningen.
Mvh Lucas

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en Iq och var inte direkt nöjd med den. Den höll bra visserligen men i övrigt var den rätt pissig i allmänhet. Jag hade en Aygo tidigare med samma motor men den vägde rätt mycket mindre så den gick hyfsat, Iq:n fick man pressa ganska hårt hela tiden då motorn inte räckte till och med det fick man högre förbrukning. Tanken med Iq från början var ju bra, en mindre och snålare bil som ändå skulle ha premium-kvaliteter, men de måste ha tappat bort sig på vägen för den var inte nådigt plastig och burkig. Obekväma stolar, hög ljudnivå och obefintligt bagageutrymme. Jag bytte sen till en Honda Accord Diesel som drog ungefär samma och var sjukt mycket bekvämare, snabbare och bättre på de flesta vis, dock var ju skatten dyrare och den fick repareras en del under tiden jag hade den.

Men för er hade jag nog kollat på en Volvo C30/S40/V50 med den lilla dieselmotorn. Skatten kan variera beroende på vilka fälgar som satt på som ny och liknande så kolla upp den specifika bilen först, men annars får man en helt ok bil som inte är pytteliten men snål och som går att köra riktigt snålt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket och hur körs bilen?

Räkna på hur många mil det tar att köra in en snålare bil om ni inte kan göra ett byte rakt av utan några pengar mellan.

Ta även med skatt och försäkring i kalkylen samt vad mer som du vet är på gång att bli dyrt på nuvarande bil. Det är inte säkert det är bränslet som blir den störta posten när man räknar igenom det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kolla på Peugeot 307, 407. Väldigt prisvärda bilar och Dieselmotorn är väldigt snål.
Vet ju inte var du bor så kan inte tipsa om nån annons

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite att om jag skulle behöva byta bil så kanske det blir en Toyota Aygo.
Tråkig, men billig.
Åtminstone vad man har hört om dem är att de är billiga att köpa och äga.
Bränslesnåla. Bra hållbarhet osv.
Säg om man kanske har en mil till jobbet och mest pendlar till jobbet och kör inom stan och dylikt.

För runt 25 000kr så verkar man få en Aygo 2007 - 2009 med runt 15000 mil på mätaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Har tänkt lite att om jag skulle behöva byta bil så kanske det blir en Toyota Aygo.
Tråkig, men billig.
Åtminstone vad man har hört om dem är att de är billiga att köpa och äga.
Bränslesnåla. Bra hållbarhet osv.
Säg om man kanske har en mil till jobbet och mest pendlar till jobbet och kör inom stan och dylikt.

För runt 25 000kr så verkar man få en Aygo 2007 - 2009 med runt 15000 mil på mätaren.

Jo de är absolut helt ok bilar om man kan leva med den rätt låga komfortnivån. Min farsa har en 107 (som är samma bil) ungefär så gammal som han har haft några år nu och bland annat gjorde en ensamresa ner till södra Spanien och Portugal med utan problem. De är snåla på pappret men min erfarenhet är att de sällan är så snåla i verkligheten, speciellt inte på motorväg och så, då man måste pressa dom rätt hårt för att hänga med i trafiken. Iq är ett par resor värre dock då det är samma motor men rätt mycket högre vikt. I stan och om man kör väldigt lugnt så kan de vara riktigt snåla däremot, och de går ju aldrig över typ 0,7 liter milen.