Inet och 5-stjärniga omdömen

Permalänk
Medlem

Inet och 5-stjärniga omdömen

Jag gillar Inet. Bra designad och användarvänlig hemsida. Man får med en pingvinstång på köpet. Helt okej priser. Men en sak jag har tänkt på är att nästan oavsett vilken produkt jag går in på så är det överfullt med 5-stjärniga reviews. Om någon lämnar ett omdöme om en produkt som är negativt downvotas det omdömet till skyarna och ersätts snart av nya 5-stjärniga reviews.

De säljer säkert en massa bra produkter men om du jämför med andra teknikbutiker ser du rätt snabbt att Inets produkter har mycket högre omdömen för samma produkter på andra butiker. Det gör att jag tycker att det är svårt att lita på Inets omdömen om deras produkter.

Är det ett försäljningsknep att de skapar falska profiler och omdömen för att få oss besökare att köpa fler produkter eller är det jag som är cynisk?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Jag gillar Inet. Bra designad och användarvänlig hemsida. Man får med en pingvinstång på köpet. Helt okej priser. Men en sak jag har tänkt på är att nästan oavsett vilken produkt jag går in på så är det överfullt med 5-stjärniga reviews. Om någon lämnar ett omdöme om en produkt som är negativt downvotas det omdömet till skyarna och ersätts snart av nya 5-stjärniga reviews.

De säljer säkert en massa bra produkter men om du jämför med andra teknikbutiker ser du rätt snabbt att Inets produkter har mycket högre omdömen för samma produkter på andra butiker. Det gör att jag tycker att det är svårt att lita på Inets omdömen om deras produkter.

Är det ett försäljningsknep att de skapar falska profiler och omdömen för att få oss besökare att köpa fler produkter eller är det jag som är cynisk?

Det finns en hel del som ökar på 1-2 stjärnor pga pingvinstången. Däremot skulle jag aldrig lita på en enskild sidas review ändå. Kolla alltid på flera källor. Jag skulle inte alls tro det är fake reviews dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Jag handlar mycket på nätet. Men lämnar bara omdömen på Ebay och Aliexpress. Jag ger alltid 5/5 när allt är som förväntat. Jag har gjort många köp på inet men aldrigt lämnat ett omdöme. Jag förstår att du blir misstänksam. Måste vara nya e-handlare som sätter omdömena på de svenska återförsäljarna.

De känns valfritt här i Sverige när allt är bra . Medans Ebay och Aliexpress får en att tjäna sig tvungen att sätt ett omdöme...

Permalänk
Skrivet av MrQueQue:

Är det ett försäljningsknep att de skapar falska profiler och omdömen för att få oss besökare att köpa fler produkter eller är det jag som är cynisk?

Jag tror att det är många användare som sätter 5/5 på produkter helt enkelt för att de fungerar som det ska, i många recensioner av t.ex. kylare står det bara "tyst och kyler bra, 5/5" (vilket är en värdelös recension eftersom personen troligtvis inte har gjort något dB/temp-test med andra kylare av samma prisklass, men det är normalt och fullt mänskligt att vilja dela sin åsikt även om den är värdelös). Endast om det faktiskt är något som är fel så kommer folk ge en lägre recension. Sedan tror jag många vill att deras köp ska vara bra också, och genom sin recension egentligen bara försöker solidifiera produkten som bra (är det inte nedskrivet att man gillar en produkt så finns det större risk att man börjar tveka på sitt köp). Jag tror inte att det är falska profiler/omdömen utan helt enkelt normalt att recensera en produkt som 5/5 om det inte är något som är absolut under förväntan. Folk väljer ju produkter de läst på om och gillar från början, så att folk får produkter de vill ha är ju regel snarare än undantag.

Sedan när det gäller processorer där det enda som egentligen räknas är prestandan/krona så är det helt onödigt med recensioner eftersom prestandan är ju skriven i sten och lätt att veta i förhand. Men även jag (som ej recenserar eller egentligen bryr mig) blir irriterad på och downvotar när folk recenserar t.ex. en 3600x negativt med recensionen "Den var inte så snabb, den laggar i spel", har man inte läst på i förhand kring prestandan så kan man inte riktigt klaga. Om inte förpackningen eller något annat oväntat var under förväntan, men så är ju (nästan) aldrig fallet med processorer.