Permalänk

Lysdioad

Hur får jag en lysdiod att blinka

Permalänk
Medlem

Re: Lysdioad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rc_john86
Hur får jag en lysdiod att blinka

med hjälp av en astabil vippa: http://en.wikipedia.org/wiki/Multivibrator

eller så använder du den klassiska 555:an

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Eller köper dioder som blinkar så fort dom från ström www.gizmodd.com

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

det är ingen sport

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Re: Elektronik FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bnz

Halvvågsrikning
Halvvågsriktning. Växelspänning kan omformas till likspänning. Med hjälp av en diod, som leder spänning i endast ena riktningen, kan den ena halvperioden av en växelspänning ledas genom dioden. Spänningen går från 0V till växelspänningens toppvärde. Det är en likspänning. Det är endast växelspänningens ena hälft av varje period som kommer genom dioden. Därför kallas kopplingen för halvvågslikriktare.

vänta lite nu, kallas inte den där för grietskybrygga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här var en som kränger av en massa p tradera.....går ju att får riktigt billgt
http://www.tradera.com/category/auctionlist.asp?ftgnr=387359 så lycka till å Goe jul på er// Giz

Visa signatur
Permalänk

Bra sammanfattning på ämnet

Visa signatur
Permalänk

om jag har 5 volt, hur många ohm ska motsåndet vara på om jag vill ha ner det till 1,9 V?

Permalänk
Medlem

Räkna ut hur mycket spänning du vill ha över motståndet, sen använder du ohms lag: U=IR

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black Eagle
om jag har 5 volt, hur många ohm ska motsåndet vara på om jag vill ha ner det till 1,9 V?

Hur är strömmen och är den konstant?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Räkna ut hur mycket spänning du vill ha över motståndet, sen använder du ohms lag: U=IR

Om man bara vill sänka spänningen till 1.9V spontant och inte ansluta den till något går det inte göra så, då får man göra en spänningsdelare med 2 motstånd. Men om man skall ansluta tex en lysdiod på 1.9V till 5V behövs bara ett motstånd som spänningsfallet kan landa över samt att strömmen begränsas eftersom lysdioden kommer "råffa åt sig" de 1.9V den vill ha sen skiter den i resten som hamnar över motståndet. Detta finns bättre beskrivet lite längre bak i tråden i min LED-guide

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Om man bara vill sänka spänningen till 1.9V spontant och inte ansluta den till något går det inte göra så, då får man göra en spänningsdelare med 2 motstånd. Men om man skall ansluta tex en lysdiod på 1.9V till 5V behövs bara ett motstånd som spänningsfallet kan landa över samt att strömmen begränsas eftersom lysdioden kommer "råffa åt sig" de 1.9V den vill ha sen skiter den i resten som hamnar över motståndet. Detta finns bättre beskrivet lite längre bak i tråden i min LED-guide

Jo jag vet att man kan använda en spänningsdelare men jag var tämligen säker på att det var lysdioder det handlade om, som i dom flesta andra fallen

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Jo jag vet att man kan använda en spänningsdelare men jag var tämligen säker på att det var lysdioder det handlade om, som i dom flesta andra fallen

Ja okej Egentligen borde man klistra en tråd med en LED-Guide Faq för det har vart otroligt mycket trådar uppe om hur man räknar motstånd osv..

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Ja okej Egentligen borde man klistra en tråd med en LED-Guide Faq för det har vart otroligt mycket trådar uppe om hur man räknar motstånd osv..

Mjo, det vore nog ingen dum idé, kanske snickra ihop ett litet javascript som räknar ut motstånd och plockar fram närmaste E12/E24 värde

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Mjo, det vore nog ingen dum idé, kanske snickra ihop ett litet javascript som räknar ut motstånd och plockar fram närmaste E12/E24 värde

Ja exakt. Tror nästan det till och med finns en sån sida redan faktiskt. Kommer inte ihåg adressen dock. Kanske finns tidigare i tråden

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

det finns 1000 sånna sidor.. sökning på google:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=calculator%2Bresistance&m...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Tilläggas bör ju att "transistorn" som beskrivs är en bipolär transistor. Förvisso är denna typ väldigt vanlig men en nuförtiden nästan lika vanlig transistor, speciellt i switch- och kraftsammanhang är FET-, eller fälteffekttransistorn.
Denna är istället byggd av halvledare med ett isolerande skikt mellan där elektroner kan "tunnlas" igenom vid en viss styrspänning.
Resultatet blir alltså att den fungerar ungefär som en bipolär transistor fast den förstärker spänningar istället, vilket är väldigt uppskattat inom audio-branchen.
Basströmmen (som heter gate-ström för FET) är extremt liten och detta gör att det är enkelt att få transistorn "helt öppen", vilket i sin tur gör att man kan styra väldigt stora strömmar med små försluster.
"Nackdelen" med FET-transistorn (ja, jag vet att det blir "transistorn" två gånger om man säger så...) är att man ofta behöver en ganska hög spänning på styrporten för att "trigga" den (20-30V är inte ovanligt), vilket gör att den är bökig att använda ihop med digitala kretsar och annan lågspänningselektronik. Det finns dock drivkretsar som är kompatibla med 3/5V logik och även transistorer med integrerade sådana.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

En N-kanal MOSFET transistor drar ingen ström alls på styret och börjar öppna mellan Source och Drain vid ungefär +4V på styret och är i stort sett helt öppen vid 10V. Samma sak med P-kanal fast det ska va negativ spänning istället

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för rättelsen, 20-30V kanske var något överdrivet (det var den siffran jag kom ihåg från gymnasiet). Men hur som helst så vill den ändå gärna ha en styrspänning som är högre än de vanliga logiknivåerna (upp mot 10V som du nämnde) för att öpnna helt, och snabbt.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
En N-kanal MOSFET transistor drar ingen ström alls på styret och börjar öppna mellan Source och Drain vid ungefär +4V på styret och är i stort sett helt öppen vid 10V. Samma sak med P-kanal fast det ska va negativ spänning istället

Tilläggas bör att gaten är kapacitiv och det behövs därför stora strömmar för att switcha en FET med hög frekvens. Bra att tänka på eftersom FETar ofta används i switchade kretsar.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

om ochiloskop! (stavning)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oscilloskop stavas det

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

skönt med en liten återblick från den elektronik man studerade på el programmet^^

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dutte89
skönt med en liten återblick från den elektronik man studerade på el programmet^^

Var det verkligen värt att dra upp en 4 år gammal tråd?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Nog för att det är i närheten av gravskändning.. men den här tråden förtjänar inte att ligga längst ner i arkivet. Den finns redan med i samlingstråden så det går tyvärr inte att ge den mer uppmärksamhet än så.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hej hej! Håller på med ny chassifront och har köpt en lös strömbrytare/Startknapp och har stött på lite problem.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s... där ser ni även kontakterna på knappen.

Knappen är återfjädrande, dock vet jag inte om det är en sån knapp som "sätter fast" läget på On/Off eller om den bara "Kortsluter" när man trycker på den och sen släpper igen så som normala startknappar till datorer gör.

Mitt problem är följande: När jag kopplar sladdarna från Power Switch-plupparna på moderkortet på Plus-Minus-polerna i mitten på knappen, så snor bara knappen stand by-strömmen som ligger på så att diodringen runt knappen lyser, det går då inte att starta moderkortet.
Kopplar jag sladdarna på pol 1 och 2 så startar datorn i en liten stund utan att jag ens trycker på knappen, men stannar sedan igen.

Jag har inte alls mycket koll på ellära, så om någon har några tips mottages de med öppna armar

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

Hej hej! Håller på med ny chassifront och har köpt en lös strömbrytare/Startknapp och har stött på lite problem.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s... där ser ni även kontakterna på knappen.

Knappen är återfjädrande, dock vet jag inte om det är en sån knapp som "sätter fast" läget på On/Off eller om den bara "Kortsluter" när man trycker på den och sen släpper igen så som normala startknappar till datorer gör.

Mitt problem är följande: När jag kopplar sladdarna från Power Switch-plupparna på moderkortet på Plus-Minus-polerna i mitten på knappen, så snor bara knappen stand by-strömmen som ligger på så att diodringen runt knappen lyser, det går då inte att starta moderkortet.
Kopplar jag sladdarna på pol 1 och 2 så startar datorn i en liten stund utan att jag ens trycker på knappen, men stannar sedan igen.

Jag har inte alls mycket koll på ellära, så om någon har några tips mottages de med öppna armar

Testa 3 och 4 som är normalt öppen alltså kortsluter bara när du startar datorn. Moderna moderkort ska ha en kort strömpuls för att starta.
5 och 6 eller som du sa + och - är för strömförsörjningen till lysdioden.
Tips kan vara att kolla i databladet och leta efter NO: http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=1a7cbb2b-67a7-4913...

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Testa 3 och 4 som är normalt öppen alltså kortsluter bara när du startar datorn. Moderna moderkort ska ha en kort strömpuls för att starta.
5 och 6 eller som du sa + och - är för strömförsörjningen till lysdioden.
Tips kan vara att kolla i databladet och leta efter NO: http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=1a7cbb2b-67a7-4913...

Det funkade det! Tack så mycket för snabbt och bra svar!

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Kasta in lite länkar på distributörer av elektronikkomponenter, t ex Elfa, electrokit etc etc.
Värt att ta upp är även Arduino och mikroprocessorer.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5