Priser - RTX3000 serien

Permalänk
Medlem

Priser - RTX3000 serien

Jag började kolla lite grann på att köpa nytt grafikkort då jag tyckte att det var rätt bra priser enligt Sweclockers på nya 3000 serien. Men jag har lite frågor på detta när jag räknar ihop det.

Nedan har vi priserna i dollar enligt Sweclockers tabell omräknat till svenska kronor enligt dagens kurs och skillnaden hos Inet som är stor datahandlare:

RTX 3090:
1 499 USD (12 635kr)
Billigast på inet: 19 490 kr
Skillnad: 6855 kr (54% dyrare)

RTX 3080 Ti
1 099 USD (9 263 kr) - Vet att det inte finns ännu

RTX 3080
699 USD (5 892 kr)
Billigast på Inet: 9 299 kr
Skillnad 3407 kr (58% dyrare)

RTX 3070 Ti
?

RTX 3070
499 USD (4 206 kr)
Billigast på INET: 7 199 k
Skillnad: 2993 kr (71% dyrare)

RTX 3060 Ti
399 USD (3 362 kr)
Billigast på INET: 5 499 kr
Skillnad: 2137 kr (63% dyrare)

RTX 3060
329 USD (2 772 kr)
Billigast på INET: 5 590 kr
Skillnad: 2818 kr (101% dyrare)

Nu till min fråga.
Om Sweclockers skriver ut priser, så varför kan jag inte köpa grafikkorten för dessa priser.
Ursäkta min irritation men varför betalar man 54% - 101% mer för varorna. Jag kan köpa att det skiljer någon procent pga USD/SEK valutaförändringar.

Jag tänkte okej men jag köper en referensmodell av 3080 för 699 dollar eller 5892kr, det har jag råd med.
Men i verkligheten när jag börjar kolla så får jag knappt ett 3060 för pengarna. Vilket gjorde att jag tappade suget lite.

Min fråga är kan jag på något sätt få tag på dessa priser som anges för ett 3080 för 699 dollar eller är allt bara en stor bluff och scamm från Nvidia där jag får pröjsa 60% mer för billigaste modellen.

Permalänk
Medlem

Tjenare! Välkommen tillbaka. Hur har du upplevt tiden under stenen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Tjenare! Välkommen tillbaka. Hur har du upplevt tiden under stenen?

Vad nu, vad har jag missat? Jordbävningar där tillverkningen sker igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vad nu, vad har jag missat? Jordbävningar där tillverkningen sker igen?

Den pågående pandemin har både påverkat tillverkningen negativt och ökat efterfrågan, vilket gjort att det är extrem brist på grafikkort för tillfället. Om du t.ex. kollar på Inet så finns det inga grafikkort i 3000-serien i lager ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Sweclockers tabell listar priser för Founder's Edition, direkt från Nvidia. MSRP är exkl. moms, så du får alltid räkna med ett påslag av minst 25%. På nvidia.se kostar ett 3080 7825kr, i linje med vad du bör förvänta dig.

Permalänk
Medlem

Du har glömt att lägga på Moms på det svenska priset

Permalänk
Medlem

Dels har vi högre moms och andra avgifter i Sverige så man kan inte rycka USD och översätta till SEK.

Nvidias och även AMD:s initiala priser är hittepåpriser för att få deras grafikkort att verka som en bättre deal än vad de är i praktiken, i recensioner och annat.

Pga diverse orsaker sväljer GPU-marknaden alla nya grafikkort direkt så det går utmärkt att höja priserna.

Permalänk
Medlem

Tack för ett gott skratt och välkommen till verkligheten; OBS! Inget illa menat alls, de rådande omständigheterna råkar bara vara tragikomiska när det gäller grafikkortspriser.

Själv väntade jag tills jag blev knäpp(are) och betalade till slut 24k för mitt 3090, när de fortfarande fanns i lager. Ett satans överpris, men är man dum så är man.

Permalänk
Medlem

Initiala MSRP var också bara temporära "launch prices" som skulle(ska?) höjas efter ett tag, så det var bara om man beställde under första månaden som RTX 3090 kostade 16 800, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Initiala MSRP var också bara temporära "launch prices" som skulle(ska?) höjas efter ett tag, så det var bara om man beställde under första månaden som RTX 3090 kostade 16 800, etc.

Nja. Brukar vara tvärtom. Priset i handeln brukar motsvara MSRP generellt bara när en produkt hamnar på hylllorna för första gången. Sedan sjunker priserna stadigt tills de ersätts av nästa års modell.

Så var dock inte faller med grafikkort, men det är ett undantag

Permalänk
Medlem

Inte brukar vara, det var ett uttalat introduktionspris som bara gällde första månaden.

Permalänk
Medlem

Känns skönt att jag fick tag på mitt 3070 Dual OC i tid, innan priserna steg så mycket. Har för mig att jag fick den för 6 300 kr från Inet. Var rädd ett tag över att jag inte skulle få dem. Beställde i november och fick i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Inte brukar vara, det var ett uttalat introduktionspris som bara gällde första månaden.

Precis. Nedan är informationen från Webhallens sidan från releasen. På produktsidorna för respektive kort skrevs även de kommande priserna ut i förväg i de flesta fall. Exempelvis RTX 3080 TUF OC gick ju upp från 7990 kr till 9090 kr. Sedan rusade priserna iväg på grund av rådande brist.

Är nästan imponerad att man lyckats missa en av SweClockers genom tidernas längsta tråd. För tillfället på nätta 621 sidor.

För att sammanfatta situationen lite kan man väl säga att man behöver ha beställt sitt kort för 4-6 månader sedan för att kunna räkna med en leverans av ett kort till "rimligt" pris inom närtid.

Permalänk
Medlem

Bitcoin facilities go brrrr

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren då är jag bättre uppdaterad i situationen.

- Moms tillkommer utöver dessa priser
- Introduktionspris gäller bara första månaden
- Priserna för FE är lite billigare på Nvidias egna hemsida
- Pandemin har påverkat tillverkningen negativt
- Pandemin och Krypto-Mining har gjort att efterfrågan ökat medan utbudet inte är litet.
- Grafikkorten finns inte i lager.
- Nvidias och även AMD:s initiala priser är hittepåpriser för att få deras grafikkort att verka som en bättre deal än vad de är i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Okej, tack för svaren då är jag bättre uppdaterad i situationen.

- Moms tillkommer utöver dessa priser
- Introduktionspris gäller bara första månaden
- Priserna för FE är lite billigare på Nvidias egna hemsida
- Pandemin har påverkat tillverkningen negativt
- Pandemin och Krypto-Mining har gjort att efterfrågan ökat medan utbudet inte är litet.
- Grafikkorten finns inte i lager.
- Nvidias och även AMD:s initiala priser är hittepåpriser för att få deras grafikkort att verka som en bättre deal än vad de är i praktiken

Det var inget hittepå pris. Jag köpte mitt kort för 7825 SEK.
Detta är inget konstigt med kampanjpriser, det är bara tacka och ta emot.
Tråkigt att priserna har skenat iväg men efterfrågan skapar prisbilden, så har det alltid varit med försäljning. Pandemin och tillverkningssvårigheter har inte gjort det bättre, tyvärr!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oztin:

Tråkigt att priserna har skenat iväg men efterfrågan skapar prisbilden, så har det alltid varit med försäljning. Pandemin och tillverkningssvårigheter har inte gjort det bättre, tyvärr!

Nog finns det ett problem i att nvidia och AMD sätter "lanseringspriser" för att få korten att framstå som billigare i de recensioner som skrivs när korten släpps än de priserna som sedan faktiskt gäller.
Det är som du säger inget konstigt med kampanjer.
Här handlar det emellertid om något annat än en lokal kampanj som råkar hamna tidigt. Det är vilseledande marknadsföring för vilka priser som gäller och det är inge vidare vackert.

Jag har själv inte behövt nå kort här senaste året. Hjälpte en kompis att få tag i ett RTX3070 för 5700 spänn däremot. Precis vid release. Glad för hans skull och kul att jag kunde hjälpa till. Men upplägget är fortfrande vilseledande och det är en del svineri på gång just nu från just grafikkretstillverkarna. Inte från de anda i branchen som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Fast om det priset bara gäller de första x enheterna så är det ju ett hittepå pris.
Bara de första korten är subventionerade för att möta "riktpriset" så gör ju inte det riktpriset det faktiska priset då vi nog aldrig kommer se de priserna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nog finns det ett problem i att nvidia och AMD sätter "lanseringspriser" för att få korten att framstå som billigare i de recensioner som skrivs när korten släpps än de priserna som sedan faktiskt gäller.
Det är som du säger inget konstigt med kampanjer.
Här handlar det emellertid om något annat än en lokal kampanj som råkar hamna tidigt. Det är vilseledande marknadsföring för vilka priser som gäller och det är inge vidare vackert.

Jag har själv inte behövt nå kort här senaste året. Hjälpte en kompis att få tag i ett RTX3070 för 5700 spänn däremot. Precis vid release. Glad för hans skull och kul att jag kunde hjälpa till. Men upplägget är fortfrande vilseledande och det är en del svineri på gång just nu från just grafikkretstillverkarna. Inte från de anda i branchen som tur är.

Säger inte emot. Håller fullständigt med att det är ful marknadsföring och egentligen väldigt onödigt då dom inte står mot 100 olika konkurrenter. I mina ögon är det monopolmakten som gör att dom kan vilseleda på detta sättet. AMD gör likadant, de ska vi inte glömma.

Vi får glädjas åt rean som kommer på beg.marknaden när det inte längre är lönsamt att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fast om det priset bara gäller de första x enheterna så är det ju ett hittepå pris.
Bara de första korten är subventionerade för att möta "riktpriset" så gör ju inte det riktpriset det faktiska priset då vi nog aldrig kommer se de priserna igen.

Det var bara vissa av korten som var begränsade till ett visst antal enheter. ASUS TUF-korten gällde alla ordrar innan ett visst datum. Därmed var det ett "riktigt" pris ur synvinkeln att vem som helst kunde köpa för det låga priset (med lång leveranstid), om än ett medvetet missvisande riktpris från Nvidias sida.