Deltaco SH-P01 kräver WAN / Internetåtkomst?!

Permalänk
Medlem

Deltaco SH-P01 kräver WAN / Internetåtkomst?!

Tjabba!

Gjorde ett slag i saken och köpte mig en Deltaco Smartplug för att styra kaffetarmen varje morgon.

Supernöjd hittills, smidig installation, enkelt gränsnitt och bra automationsfunktioner.

MEN

Varför i hela friden envisas dem med att kräva WAN / Internetåtkomst!? (Samla data, ja jag vet)

Körde enheten några dagar öppet i vanliga nätet, därefter så la jag in en blockering via MAC-adress i brandväggen att enheten inte får kommunicera med WAN = Inga som helst problem.
Automatinfunktioner funkade fortfarande galant, jag tappade kontakten när jag kopplade bort från WIFI (såklart), men så fort jag anslöt till LAN så kunde jag styra enheten via appen precis som vanligt (EJ bluetooth).

I ungefär 24 timmar, sedan valde den att helt sluta fungera, och står nu som offline när jag försöker ansluta.
Detta får mig att dra två slutsatser
- Det är inga som helst begränsningar att köra den utan internetåtkomst
- Den enda anledningen internetåtkomst behövs är för att samla data till.. Franktfurt (Puh, tacksamt)

Skrivet av Sweclockers egna sponsrade recension:

Nämnvärt är att Deltacos app körs via en molntjänst på Amazons servrar i Frankfurt. Alla moduler i Deltacos produkter går genom deras egna servrar, där GDPR efterföljs och ingen information, till skillnad från andra aktörer, sänds vidare till Kina

Så, frågan är då denna:

Hur kan jag minimera risken med att ha IoT-enheter kopplade till samma WLAN, men samtidigt låta dem fungera som dem vill?
Har tyvärr endast en rätt dum wifi-extender som bara kan köra två nät som båda behöver ha tillgång till LAN men jag kör en relativt smart brandvägg från Sophos men jag har slut på idéer...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det är en av anledningarna till att jag undviker smart hem-produkter som går på wifi. Med exempelvis zigbee och z-wave skapas ett eget nätverk för just de prylarna, som kan styras lokalt om du har en hubb som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Ja dessa skräpprodukter är ingen höjdare, har upplevt samma sak. Fungerar bara ibland, behövs resettas då och då osv. Slutade med att jag slängde dem då jag hellre går och tänder och släcker manuellt än pilla med denna skiten. 😉

Äldre enheter gick att flasha om till tasmota men det funkar inte på nyare revisioner tyvärr.

System som är ämnade att köra lokalt är den enda vettiga lösningen just nu imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är en av anledningarna till att jag undviker smart hem-produkter som går på wifi. Med exempelvis zigbee och z-wave skapas ett eget nätverk för just de prylarna, som kan styras lokalt om du har en hubb som stödjer det.

Skrivet av Baxtex:

Ja dessa skräpprodukter är ingen höjdare, har upplevt samma sak. Fungerar bara ibland, behövs resettas då och då osv. Slutade med att jag slängde dem då jag hellre går och tänder och släcker manuellt än pilla med denna skiten. 😉

Var främst ett infall (69 kr...), men blir bara matt. Hade varit underbart att kunna köpa något som inte ringer hem stup i kvarten, för själva produkten är faktiskt riktigt bra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur kan jag minimera risken med att ha IoT-enheter kopplade till samma WLAN, men samtidigt låta dem fungera som dem vill?
Har tyvärr endast en rätt dum wifi-extender som bara kan köra två nät som båda behöver ha tillgång till LAN men jag kör en relativt smart brandvägg från Sophos men jag har slut på idéer...

Tacksam för svar!

Känner med dig .
Prylar är idag nästan enbart gjorda för Fru Svensson, dom går inte att ställa i ett SweClockers läge .

Men till frågan:
Har Du funderat på ett eget VLAN för dessa prylar?
D.v.s. ett VLAN med internetåtkomst men som inte kommer åt dina övriga nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Känner med dig .
Prylar är idag nästan enbart gjorda för Fru Svensson, dom går inte att ställa i ett SweClockers läge .

Men till frågan:
Har Du funderat på ett eget VLAN för dessa prylar?
D.v.s. ett VLAN med internetåtkomst men som inte kommer åt dina övriga nätverk.

Insåg detta men jag tror inte det fungerar utan en hanterad switch..

Just nu är det:

Router_LAN1 -> Switch -> Trådade enheter£
Router_LAN2 -> Netgear AP -> Trådlösaenheter (Där Deltscos sitter)

Jag vet inte om det går att skapa ett VLAN för endast en enhet baserat på MAC-adress utan en "riktig" switch mellan?

Har löst det under tiden med brandväggsregler som gör att den inte får kommunicera med LAN alls och endast via WAN, vilket funkar rätt bra och borde vara lugnt..?

OffT: Fick svar från Deltaco, dem tyckte jag skulle lämna tillbaka den till återförsäljaren. Så mycket för support...😂

Permalänk
Medlem

Om den har ESP8266-kort så kan du flasha den med Tasmota, så slipper du deras cloud-mög.
Men jag vet att måååånga Tuya-enheter har hoppat över till Realtek, och kan inte flashas om.