Permalänk
Medlem

Gaming dator för 8K

Är det möjligt att skaffa en hyfsad gaming dator för ca. 8 000? Sonen har önskat sig och sparat länge, och nu börjar det bli dags trots att jag själv har väldigt begränsad kunskap om sådant här.

Sonen spelar mest fortnite men jag skulle bli glad om datorn höll för lite tyngre spel när han växer upp och upptäcker den underbara världen bortom detta spel.

Jag har tittat lite på sharkgaming och komplett som bygger datorer åt en, vilket känns bra. Har ni någon bra modell eller bra råd? Vad ska man lägga lite extra pengar på och vad kan man snåla in på? Om det ens är möjligt med vår budget vill säga

Permalänk
Viking
Permalänk
Medlem

När det gäller cpu är det svårt att göra bort sig helt bland speldatorer,
däremot finns det väldigt lite att välja på när det gäller grafikkort så enklast är färdiga byggen.
Där blir problemet att du oftast får lite billigare sämre komponenter och kanske problem med kylning men man får iaf en dator med garanti.

Personligen skulle jag titta på RTX2060 och uppåt men priserna börjar kring 9000:- och börjar ta slut.
Under det finns 1660 Ti, 1660 super, 1660 och 1650 och som utomstående kan det vara svårt att förklara varför 1650 anses vara ett så otroligt mycket sämre kort än de andra och jag vet själv inte om 1660 är prisvärt. Det som är klart är att alla dessa finns alldeles för dyrt i många av datorerna i lager så se upp....

Alltså skulle jag inte köpa denna då de tidigare sålt 2060 och även 1660 super för bara lite mer pengar, Medion ser annars ut att vara byggda på ett sätt att man kan förbättra dom efterhand och är 8k en absolut gräns så är det kanske detta som är lösningen.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Power har lite mer att välja på, men se upp med leveransdatum om det är mer än en månad fram i tiden.
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Du bör också gå in och titta på elgigantens outlet om ni har någon butik i närheten,
det kan vara svårt att navigera men lyckas du få fram gamingdatorer i din butik men ibland så dyker det upp helt nya ångervaror till bra pris.

Följ fyndtråden här ett par veckor och se om det dyker upp något som rekommenderas i rätt prisklass, eller avvakta några månader tills kort som 3060 dyker upp i datorer som liknar de ovan (dock en skakig rekommendation i en värld där allt blivit 30% dyrare senaste tiden).