Tappar täckning med Comviq på iPhone SE 2020

Permalänk
Medlem

Tappar täckning med Comviq på iPhone SE 2020

Jag har en iPhone SE 2020 och har nu 3 gånger upptäckt att jag saknar täckning. Det handlar inte om att det inte finns täckning hos Comviq på platsen utan det måste vara något annat. Min far har också Comviq på samma plats och har täckning. Sen löser jag det alltid genom att starta om telefonen, då får jag täckning igen. Problemet är att detta sker utan att jag vet om det och därmed missar både samtal och SMS (missade samtal och SMS kommer fram efter omstart).

Är det fel på telefonen eftersom det bara händer mig? Någon som känner igen detta fenomen? Att telefonen plötsligt saknar täckning men får täckning så fort du startar om?

Permalänk
Medlem

Som ett första steg, gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk

Sen kanske det kan vara en idé att gå till dom som sålde telefonen åt dig och be om hjälp efter det. Jag har haft en SE 2020 och hade inte några problem med den, förutom att batteriet var lite för litet för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Som ett första steg, gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk

Sen kanske det kan vara en idé att gå till dom som sålde telefonen åt dig och be om hjälp efter det. Jag har haft en SE 2020 och hade inte några problem med den, förutom att batteriet var lite för litet för mig

Okej, ska testa det.

Jag köpte den via nätet (Webhallen) så inte så enkelt att besöka återförsäljaren. Om problemet kvarstår får jag dock kontakta Webhallen eller Apple direkt. Apple brukar be mig att gå till Macforum i stan.

Permalänk
Medlem

Då har det hänt igen. Jag började ta skärmdump för att komma ihåg när det skedde senast. Nollställa nätverket verkar alltså inte ha hjälpt. Förra gången det hände var den 7 maj (sist jag skrev här) och nu hände det igen den 4 juni. Antar att det inte är normalt?

Egentligen inget stort problem att starta om telefonen ca en gång per månad kanske. Problemet är dock att jag inte vet när den tappar täckning (använder Wi-Fi och inte mobildata) vilket gör att jag riskerar att missa samtal och sms.

Ska man ta kontakt med Apple och höra kanske?

Edit: SIM-kortet som sitter i satt tidigare i en dumtelefon och då hade jag inte detta problem. Så känns inte som att det borde vara SIM-kortet/operatören. Fast samtidigt hade min far samma problem för nån månad sedan (samma operatör) men inte hört att han har det nu. Dock stängs hans telefon av (av misstag) ganska ofta, så kanske därför det inte upptäcks. Hm...

Permalänk
Medlem

du kan alltid be operatören skicka ett nytt simkort om du misstänker det kan vara orsaken, blir det samma med det nya så kanske byt operatör.. comviq är bara skit enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande symptom med min 11 hos Fello förra året. Var precis som att den inte villa ladda nånting... inga appar, hemsidor etc etc. Trots full signalstyrka och 4G. Var en omstart som krävdes, sammantaget sen 2019 så har det kanske hänt 2-3 gånger, så inget major problem. Nu har det dock varit felfritt ända sedan åtminstone november, så jag antar att problemet är löst på nåt sätt.