Administrativ och gamingdator light? maxpris ca 18000kr

Permalänk
Medlem

Administrativ och gamingdator light? maxpris ca 18000kr

Hej

Jag söker tips på stationär dator + skärm (söker inte paketpris utan tips var för sig!)

(kan tänka mig någon peng över budget....men mindre är ju alltid bättre )

Jag lämnade tillbaka en laptop och överger idén om flexibilitet + tyst dator fläktarna lät som ett reaplan. Annars nöjd med specs. Kan ändå tänka mig en dyrare dator som då är stationär och som har tystare kylning!!!! bättre processor och grafikkort tex.

(denna lämnade jag tillbaks)
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y540-81sx...

Jag vill kunna spela Civilization 6, Sims 4 och Simcity. Vill kunna uppgradera i framtiden samt att processor o grafikkort räcker till mer krävande spel, antar att de spel jag nämnt inte är så krävande? Utöver dessa spel så kollar jag mest på filmer o streamar från tex Netflix och har flertalet tabbar uppe samt flera appar.

Windows 10 Home räcker!

Tänkte 16 GB RAM
Minst 512 SSD helst 1 tb
Grafikkort??????

Funderar på Ryzen 7 eller i7 (såg att en del på youtube föredrog AMD framför Intel nuförtiden!?)Och hur stor skillnad är det på 10th och 11th gen Intel, behöver jag bry mig?

Vill ha låg ljudnivå på kylningen!!!! Kommer oftast inte använda lurar!

Måste ha Wifi och Bluetooth, är det bra att skaffa wifi 6 eller räcker det med 5 och vilken Bluetooth är bra? https://www.inet.se/produkt/1511039/taurus-gaming-rtx-2060-10... denna har det mesta jag vill ha men ingen wifi, kan man be dem sätta in det, eller går det bra att uppgradera själv?

Skärmen vill jag ska vara max 24 eftersom jag sitter ganska nära, är inte kräsen men vill att det ser bra ut Har den gärna monterad på väggen! Vad ska jag tänka på då? Tips!

Har kollat random recensioner o en kommentar gällde att grafikortet krävde mer Watt än datorn kunde ge, så därför skulle den brännas ut...eller ngt, Går det att kolla upp sådant?? Alltså att komponeterna till en dator från tex Mediamarkt, Elgiganten faktiskt passar ihop. Och hur är det med HP är det bara skit?

Tackar!

små rättelser
Permalänk
Medlem

Vattenkylning är ofta tystare, men inte alltid. Men med lite efterforskning kan du hitta en tyst variant.
Men att säga att en dator ska vara tyst är väldigt subjektivt.

Jag upplever AMD som bättre alternativ, Intel gen 10 har ej pcie 4, gen 11 är knappt bättre än gen 10. Se någon recension där de jämför.

Wifi 6 är bättre än 5, men bara om din wifi router/accesspunkt har wifi 6.
Samma med bluetooth, du märker inte skillnaden om inte dina enheter har nyare version av bluetooth.
Du kan alltid uppgradera wifi och bluetooth senare med instickskort eller USB dongel.

Antar att du inte bygger datorn själv.
Skulle rekommendera en byggd datorn från Webhallen eller Inet.
De kan även hjälpa dig välja dator och svara på frågor eller bygga en dator efter önskemål.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips på AIO är Corsair Hydro H115i PRO RGB (denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4630801). Har testat de flesta modeller som finns ute nu (dock inte Bequiets nya som finns på inet, som KANSKE är bättre) och denna är den absolut bästa fastän det är en äldre modell. Köpte en ytterligare igår, och detta ex är liksom mitt förra perfekt. Byter man fläktarna till Noctua 140mm (och Arctic Silver 5) är det en enormt tyst kylningslösning med mycket bra prestanda. Tog mig lång tid att hitta fram till denna modell, du kommer att bli nöjd.

Vill du ha luftkylning, kör en Noctua D15.

Ja, köp Ryzen. Vad du än gör, köp absolut INTE en märkesdator från typ Elgiganten om du är nojig kring ljudnivåer.