Windows 10 överdrivet långsamt

Permalänk
Medlem

Windows 10 överdrivet långsamt

Tja!

Jag byggde nyligen en ny dator åt min bror. Jag tog den gamla SSD med Windows på och överförde den till den nya datorn. På den gamla datorn så fungerade allt bra, men nu varje gång jag ska logga in så tar det upp mot 2 min att gå in, och inget program går att öppna på ca 10 min. Sedan så laggar allt också. Kan tänka mig att det har med SSD att göra. Jag bestämde mig för att ominstallera hela system (windows osv). Det funkade i början, men första gången jag testade att start om den igen så hände exakt samma sak. Vad kan det bero på? Värt att skaffa ny SSD?

Tänker att det kan blivit knas när jag bytte SSD till nya...Är inte så kunnig dock så uppskattar gärna svar

Permalänk
Medlem

Har ändå funderat på att skaffa en 500GB M.2 SSD
https://www.proshop.se/SSD/Kingston-A2000-M2-NVMe-SSD-500GB/2...

Värt uppgradering?
SSD som har problem nu är en ''wd green ssd 240gb''

Permalänk
Medlem

Mest troligt, felaktiga drivrtuiner för hårddiskkontrollern. Kanske körs denna i "RAID"-läge trots att du inte har någon "RAID-konfiguration".
Börja med att kontrollera om det finns några drivrutiner för hårddisk-kontroller på moderkorttillverkarens hemsida.

Andra möjliga orsaker.
Felaktig intällning för hårddisk i UEFI/BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Mest troligt, felaktiga drivrtuiner för hårddiskkontrollern. Kanske körs denna i "RAID"-läge trots att du inte har någon "RAID-konfiguration".
Börja med att kontrollera om det finns några drivrutiner för hårddisk-kontroller på moderkorttillverkarens hemsida.

Andra möjliga orsaker.
Felaktig intällning för hårddisk i UEFI/BIOS.

Jag tycks inte hitta det jag letar efter. Tänker att du kanske kan ta en snabbtitt och kolla?
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

Kanske bra om jag länkar mina datordelar, känns som man får den frågan ofta:
AMD Ryzen 5 3600
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING II
Corsair CX650M / 650W / 80+ Bronze
1060 6GB Dual OC
16GB Corsair ram 3200 Mhz

Permalänk
Medlem

Välj operativsystem och rulla ner till "SATA".

Kan därmot säga att WD Green inte är någon disk jag skulle rekommendera då den vad jag vet saknar DRAM-cache vilket mycket väl kan vara orsaken till problematiken.
Kingston-disken i A2000-serien bör vara ett mycket bättre alterantiv, men undvik A400-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kan därmot säga att WD Green inte är någon disk jag skulle rekommendera då den vad jag vet saknar DRAM-cache vilket mycket väl kan vara orsaken till problematiken.
Kingston-disken i A2000-serien bör vara ett mycket bättre alterantiv, men undvik A400-serien.

Okej! Ska kolla, och tack för hjälpen (hittils). Lyckas jag inte fixa så kommer jag nog köpa en A2000 M.2 (500gb) Brorsan klagar ändå alltid på lite utrymme och jag förstår det. Om jag lägger Windows på den nya M.2, tror du att WD GREEN ssd fortfarande kommer krångla? Tänker att Windows då kommer att ligga på den nya m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Rekommenderar du att jag laddar ned den SATA drivern?

Permalänk
Medlem

Det är svårt från manualen att avgöra hur UEFI/BIOS ser ut, men du skulle kunna försöka kontrollera om du kan se om portarna står som AHCI eller RAID.
De bör stå som AHCI, såvdia man inte har för avsikt att köra RAID.

Något att tänka på när du byter hårddisk.
Se till att endast den nya hårddisken är inkopplad när du installerar Windows och sedan när det är färdigt så kopplar du in WD-disken. På detta sätt undviker du att vissa Windows-delar installeras på WD-disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är svårt från manualen att avgöra hur UEFI/BIOS ser ut, men du skulle kunna försöka kontrollera om du kan se om portarna står som AHCI eller RAID.
De bör stå som AHCI, såvdia man inte har för avsikt att köra RAID.

Något att tänka på när du byter hårddisk.
Se till att endast den nya hårddisken är inkopplad när du installerar Windows och sedan när det är färdigt så kopplar du in WD-disken. På detta sätt undviker du att vissa Windows-delar installeras på WD-disken.

Okej. Jag ska gå in i BIOS, vet vart RAID/AHCI finns så jag tar och kollar vad som är enable.

Permalänk
Medlem

https://media.discordapp.net/attachments/801392524794003486/8...

Den är iallafall på AHCI...Antar att jag testar drivers för SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

https://media.discordapp.net/attachments/801392524794003486/8...

Den är iallafall på AHCI...Antar att jag testar drivers för SSD

Byt SATA kabel när du ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag bör ladda ned driver för Sata då den bara är till för RAID stöd

Permalänk
Medlem

Ok, förmodligen kommer inte dessa drivrutiner bidra till något.

Problemet är mest torligt SSD:n. Du vet möjligtvis inte hur många % ledigt utrymme det är på disken när det börjar "lagga"?
På SSDer är det rekommenderat att man har minst ~20% ±5% ledigt, beror lite på vilken SSD man har.

Permalänk
Medlem

pröva patcha bios, svårt att tro att ssd är problemet även om den är gammal och saknar cache å så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tja!

Jag byggde nyligen en ny dator åt min bror. Jag tog den gamla SSD med Windows på och överförde den till den nya datorn. På den gamla datorn så fungerade allt bra, men nu varje gång jag ska logga in så tar det upp mot 2 min att gå in, och inget program går att öppna på ca 10 min. Sedan så laggar allt också. Kan tänka mig att det har med SSD att göra. Jag bestämde mig för att ominstallera hela system (windows osv). Det funkade i början, men första gången jag testade att start om den igen så hände exakt samma sak. Vad kan det bero på? Värt att skaffa ny SSD?

Tänker att det kan blivit knas när jag bytte SSD till nya...Är inte så kunnig dock så uppskattar gärna svar

EDIT: Äsh redan testat..

Permalänk
Medlem

Jag reflekterade över en sak i ditt första inlägg som jag borde har reflekterat över det tidigare.

Då problemet uppstår redan vid första omstart efter ominstallation så kan "Fast Boot" vara en del av problemet.
"Fast Boot" tror jag introducerades med Windows 8 som ett sätt att starta upp datorn snabbare.
Delar av Windows som är aktiva, sparas ner till en fil kallad "hiberfil.sys" när man stänger av/startar om datorn för att snabba upp nästa uppstart helt enkelt.
Du kan prova att göra en forcerad "kall omstart" genom att hålla shift-knappen på tangentbordet nedtryckt under tiden som du klickar på "stäng av datorn".

Om datorn verkar bete sig normalt after detta så är det möjligt att hårddisken inte hunnit med att skriva all data till hiberfilen innan datorn startats om, eller att data i hiberfilen blivit korrupt.

Man antingen stänga av "fast boot", dvs, datorn startar alltid från "cold boot"-läge, det tar några sekunder längre, eller så stänger man helt enkelt av hiberfilen helt och därmed automatiskt deaktiverar "fast boot" och får som bieffekt några GB extra fritt utrymme.

Permalänk
Medlem

Så vad är egentligen resultatet jag ska kunna se av en så kallad ''kall omstart''? Är det som att fast boot inte är enable då under just den gången man startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ok, förmodligen kommer inte dessa drivrutiner bidra till något.

Problemet är mest torligt SSD:n. Du vet möjligtvis inte hur många % ledigt utrymme det är på disken när det börjar "lagga"?
På SSDer är det rekommenderat att man har minst ~20% ±5% ledigt, beror lite på vilken SSD man har.

Som sagt gjorde en clean install på hela systemet så SSD hade bara windows på

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillgång till dator för tillfället. Men om vi säger att jag köper den där A2000 500GB M.2 SSD. Bör jag då överföra allt från den ''trasiga'' SSD till den nya. Känns lite dumt om det är något som ligger i SSD. Att köpa Windows på en liten halv-sketchig hemsida har funkat bra för mig tidigare. Tänker så att man får en helt clean install av den nya SSD

Permalänk
Medlem

innan du köper ny hårdvara Prova:

Patcha Bios till nyaste version
Gör en "Kall omstart"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

innan du köper ny hårdvara Prova:

Patcha Bios till nyaste version
Gör en "Kall omstart"

👍👍

Permalänk
Medlem

Precis, en "kall omstart" är som att stänga av "Fast Boot" den gången.

Jag har själv Windows på en 10 år gammal SSD utan problem, kan ej heller klaga på uppstartstiden och jag har själv stängt av "hiberfil.sys", dvs, alltid "cold boot".

Om du redan har aktiverat Windows på det moderkortet så är det bara ladda ner en Windows 10 från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 , lägga det på en USB-sticka och installera. Windows kommer sedan automatiskt att aktiveras när det installerats om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Precis, en "kall omstart" är som att stänga av "Fast Boot" den gången.

Jag har själv Windows på en 10 år gammal SSD utan problem, kan ej heller klaga på uppstartstiden och jag har själv stängt av "hiberfil.sys", dvs, alltid "cold boot".

Om du redan har aktiverat Windows på det moderkortet så är det bara ladda ner en Windows 10 från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 , lägga det på en USB-sticka och installera. Windows kommer sedan automatiskt att aktiveras när det installerats om.

Okej, tack för info. Har inte aktiverat Windows på moderkortet utan det ligger i SSD:n

Permalänk
Medlem

Hur menar du?
Du har installerat Windows på SSD:n men inte aktiverat den Windows-versionen?

Om du har aktiverat den Windows-versionen så är den kopplad till moderkortet, dock osäker om det är så att UEFI/BIOS körs i BIOS-läge (Legacy).
Körs UEFI/BIOS i BIOS-läge så kan det i vissa fall medföra prestandaförluster, dock har jag svårt att se att det skulle påverka prestandan på hårddisken på det sättet, särskillt först efter en omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hur menar du?
Du har installerat Windows på SSD:n men inte aktiverat den Windows-versionen?

Om du har aktiverat den Windows-versionen så är den kopplad till moderkortet, dock osäker om det är så att UEFI/BIOS körs i BIOS-läge (Legacy).
Körs UEFI/BIOS i BIOS-läge så kan det i vissa fall medföra prestandaförluster, dock har jag svårt att se att det skulle påverka prestandan på hårddisken på det sättet, särskillt först efter en omstart.

Det kanske är jag som är ute och cyklar men jag pluggade bara in SSD som hade Windows 10 på och sedan ”funkade” allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Det kanske är jag som är ute och cyklar men jag pluggade bara in SSD som hade Windows 10 på och sedan ”funkade” allt.

Tror du har hittat felet själv...

Permalänk
Medlem

Ah, då bör den inte vara aktiverad.
Windows 10 fungerar utan aktiveringsnyckel dock är det lite kosmetiska saker som är låsta.

Permalänk
Medlem

Så vadå? Är detta lagg/väntetid på grund av att jag inte har laddat ned Windows på mitt moderkort? Har aldrig gjort det förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Så vadå? Är detta lagg/väntetid på grund av att jag inte har laddat ned Windows på mitt moderkort? Har aldrig gjort det förut

Ditt problem beror på att du tagit en Windows installation som är för helt annan hårdvara och du vill att den ska fungera flawless i en annan maskin.
Gör om, gör rätt. Formatera, installera om Windows

Permalänk
Medlem

Alltså betala för nytt Windows? Jag har dock ominstallerat Windows på SSD i den nya datorn, om det är något som funkar. Annars så är det ju bara som sagt att formattera den och göra om. Aldrig haft detta problem med tre andra datorer dock