Windows 10 överdrivet långsamt

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Alltså betala för nytt Windows? Jag har dock ominstallerat Windows på SSD i den nya datorn, om det är något som funkar. Annars så är det ju bara som sagt att formattera den och göra om. Aldrig haft detta problem med tre andra datorer dock

Ja om du vill betala sså gör det, annars kan du köra oaktiverat. Installation får du från Microsofts hemsida.
Du har haft tur med dina andra 3 maskiner. En dator fungerar sällan bra med ett windows lyft från annan hårdvara

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Jag trodde Windows var knutet till moderkortet men det är inte så alltså?
Då menar jag själva installationen och inte licensen.

TS har ju lyckats köra Windows om än dåligt uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

När man installerar och aktiverar Windows, så läser Windows av vissa unika ID:n kopplade till olika komponenter såsom moderkort, nätverkskort, CPU, grafikkort, etc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Product_Activation
Microsoft registrerar dessa ID:n när man aktiverar Windows-nyckeln och därmed blir Windows-nyckeln kopplad till den hårdvaran.
Det är av denna orsak, om man redan aktiverat en Windows-version på viss hårdvara, man kan återaktivera denna utan att skriva in produktnyckeln. Osäker från vilken Windowsversion denna funktion introducerades.

Oftast går det bra att byta några utav alla "unika nycklar"(olika komponenter) utan problem med en OEM-licens, men bygger man en helt ny dator så kommer Windows att påpeka att nyckeln redan är använd när man försöker återaktivera denna licens.

Har man däremot en Retail-licens, så ska det gå att flytta den utan problem. (Man behöver dock ha tillgång till nyckeln om man behöver mata in den på nytt i en annan enhet.)

Att moderkort är en stor punkt när det kommer till unika ID:n är för att moderkortet oftast innehåller ett flertal komponenter.
Ex: Nätverkskort, Ljudkort, Hårddiskkontroller, med mera.

Vad det är för licenstyp är enkelt att kontrollera genom att starta en kommandoprompt, och köra kommandot " slmgr /dli ".
Lite mer informtion finns här: https://www.tenforums.com/tutorials/49586-determine-if-window...

Jag skulle rekommendera att kontrollera att Windows-versionen faktiskt är aktiverad.
Antingen genom kommandot " slmgr /xpr " i en kommandoprompt eller genom följande metod:
Klicka på startmenyn, klicka på inställningar (kugghjulet), välj uppdateringar och säkerhet, på vänster sida skall du hitta "Aktivering", sedan går det att läsa i klartext om Windows-versionen är aktiverad eller ej.

Bra att veta: Det går att använda en Windows 10-version utan en giltig licens-nyckel.
Det finns mer info i följande tråd, även om den är några år gammal: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1472606-nackdelar-o-ak...

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all info! Trodde att du skulle funka utan problem att bara överföra SSD. Har köpt en 500GB m.2 idag för datorn har endast WD green SSD:n med 240GB. Tänker isåfall göra en clean install på den nya M.2 SSD eftersom den ändå är mycket snabbare. Sedan så fick jag tipset av er att dra ut alla andra ssd kablar under windows installationen. Hur fungerar det efter att jag har laddat ned windows från en usb på den nya m.2, om jag sedan vill lägga tillbaka wd green ssd, som redan oxå har windows på sig? Kommer datorn att bli förvirrad då? Tänker eftetsom det är två enheter med windows. Såklart tar jag M.2 ssd som boot

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Efter att du installerat Windows, så är det bara återansluta WD-disken.
Kontrollera i manualen för moderkortet om det är några SATA-portar som deaktiveras när du använder M.2-porten, detta är inte ovanligt.

Så länge som M.2-disken ligger före i "boot-ordningen" så ska inte WD-disken orsaka några problem. Det skall vara ganska enkelt att bara formatera denna.

Permalänk
Medlem

Okej ^

Förresten, läste nyss detta svar i en annan tråd men svaret gav mig en tankeställare:
https://cdn.discordapp.com/attachments/791291895740497940/841...

Problemet jag som sagt har med Windows är ju p.ga av hårddisken, men jag glömde säga att datorn körs med en Ryzen 5 3600. Minnena han har är 3000 MHz, och som jag fattade det med vad killen skriv i bildan ovan, så är 3000 MHz inte bra för ryzen processorer? Kan detta vara något som påverkar problemet eller är det bara prestanda som påverkas?

- edit. Jag har köpt en M.2 SSD nu som jag laddar ned en clean install av windows inom kort på. Återkommer igen om ett par dagar

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Låter som en usb enhet som strular. Koppla ur alla USB enheter starta datron och ser hur beter sig. Då du kommit till inlogninskskärmen kan du t.ex koppla in mus eller tangetntbord För att stänga av den om inte annat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Kallissimo
Det var jag som skrev. Den synkar inte korrekt men prosessorns minnesbuss. Men det låter snarare som bios/uefi som inte gillar något som är inkopplat i datorn. I mitt fall så stär den vid post och har en timeout innan den går vidare. Sedan fungerar det ok. Men det tar någon minut eller 3. B4 står det då jag väljer att inte ha full screen logo på, på mitt asrock moderkort.*
Tar jag ut ena USB disken samt docka. Båda deltaco så startar alt snabbt.

Det finns nya AGESA men då jag kör full core OC har jag inte orkat teste den som kom för några vekor sedan.

Testa att ta ut usb kablarna alla då. Kommer du snabbt in i windows, så kan du använda strömknappen för att stänga av.
Normala stänga av inte 4s. Alt du kopplar in mus och tb efteråt.
Datorn kan leta efter och kolla om alla USB enheter startar så det kan ta sin lilla tid om det är fel. Jag hör ofta att minna hdd varvar upp. Men det är USB enheterna som är problemet. I mitt fall. Den värkar låsa hela IO systemet under en timeout.

Tror inte din dator är sönder.

Felhantering som UEFI läser av och testar under uppstart. (skulle vilja se den lotgen)

Då du leker/testar. Förlåt för ordvalet.
Stäng av fast boot i BIOS/UEFI. Så du kan installera om datorn om datorn om den total krahar utan att behöva kortsluta CMOS bateriet.

Nu är detta om jag förståt rätt en stationär. Men är det en bärbar så blir det inte kul att skruva sär sakerna i småbitar bara för att korta en kondensator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Kallissimo
Det var jag som skrev. Den synkar inte korrekt men prosessorns minnesbuss. Men det låter snarare som bios/uefi som inte gillar något som är inkopplat i datorn. I mitt fall så stär den vid post och har en timeout innan den går vidare. Sedan fungerar det ok. Men det tar någon minut eller 3. B4 står det då jag väljer att inte ha full screen logo på, på mitt asrock moderkort.*
Tar jag ut ena USB disken samt docka. Båda deltaco så startar alt snabbt.

Det finns nya AGESA men då jag kör full core OC har jag inte orkat teste den som kom för några vekor sedan.

Testa att ta ut usb kablarna alla då. Kommer du snabbt in i windows, så kan du använda strömknappen för att stänga av.
Normala stänga av inte 4s. Alt du kopplar in mus och tb efteråt.
Datorn kan leta efter och kolla om alla USB enheter startar så det kan ta sin lilla tid om det är fel. Jag hör ofta att minna hdd varvar upp. Men det är USB enheterna som är problemet. I mitt fall. Den värkar låsa hela IO systemet under en timeout.

Tror inte din dator är sönder.

Felhantering som UEFI läser av och testar under uppstart. (skulle vilja se den lotgen)

Då du leker/testar. Förlåt för ordvalet.
Stäng av fast boot i BIOS/UEFI. Så du kan installera om datorn om datorn om den total krahar utan att behöva kortsluta CMOS bateriet.

Nu är detta om jag förståt rätt en stationär. Men är det en bärbar så blir det inte kul att skruva sär sakerna i småbitar bara för att korta en kondensator.

Okej, tack för svar, och - oddsen att du även kommenterar i denna tråd direkt efter jag screenat, haha

Jag ska testa lite av detta inom kort så återkommer jag även då

- edit. Snabbt in till inloggningsskärmen kommer jag, tar bara några sekunder, men det är när jag skrivit in koden som det tar tid

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Jag ska testa lite av detta inom kort så återkommer jag även då

Ja kanske missförstod dig men har du aktiverat xmp i BIOS?
Jag hade problem med minnen också med AMD tills jag insåg att minnen satt i fel slots.
Det jag trodde var slot 1 var i själva verket nr 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Ja kanske missförstod dig men har du aktiverat xmp i BIOS?
Jag hade problem med minnen också med AMD tills jag insåg att minnen satt i fel slots.
Det jag trodde var slot 1 var i själva verket nr 2.

Ja, XMP är på. De sitter på slot 2 och 4

Visa signatur

Kreff