Logitech Z623 | Min Equalizer

Permalänk
Medlem

Logitech Z623 | Min Equalizer

Hej

Denna tråd är inte särskilt relevant för någon som ej har dessa högtalare (dvs de flesta). Men de säljs faktiskt fortfarande och jag rekommenderar dem starkt. Har du liknanade högtalare, så skulle du kunna testa dessa inställningar om du så vill. Men testar du dessa inställningar, så gör du det på egen risk. En bashöjning på +12dB 62Hz är väldigt mycket och innebär en risk många. Jag har aldrig volymhjulet över 50% på mina högtalare och för det mesta står det på 33%. Jag har bashjulet för det mesta på 50% och drar endast på 100% ibland. Och detta pga att det inte behövs mer än så i vardagen när man har grannar nära och för att ljudet ska hålla sig rent och säkert

Detta är ett inlägg som jag gör på grund av att jag önskar att jag själv hade denna information när jag först köpte mina Logitech Z623 högtalare för många, många år sedan. Jag har aldrig förstått mig på varför ett företag som gör högtalare inte brukar ha en rekommenderad hifi equalizer någonstans för just de högtalarna man har om de ej redan är väl hifi kalibrerade från början. Det finns för det mesta bara skitdåliga presets att välja bland i ljudkortets mjukvara. Och, ja. Jag vet att t.ex APO och REW existerar. Men de flesta skulle inte ta sig tid och ork med det. Och att ställa in en rekommenderad 10-bands equalizer kanske inte blir 100% perfekt hifi, men det är mycket enklare

Att kalibrera även en vanlig 10-bands equalizer till att låta så verklighetstroget som den bara kan, är väldigt svårt med bara örat. Jag har pillat i många år och känner mig äntligen väldigt nöjd. Jag tycker att det låter väldigt naturligt, men möjligtvis något krispigare

EQ:
31Hz: +4dB
62Hz: +12dB
125Hz: +4dB
250Hz: +/-0dB
500Hz: -2dB
1kHz: -2dB
2kHz: +/-0dB
4kHz: +2dB
8kHz: +/-0dB
16kHz: -2dB

EDIT: Jag installerade APO efter att jag hittade ett config för just Z623 här: http://noaudiophile.com/DSP_Corrections/Logitech_z623.php

Deras equalizer ser ut såhär:
Filter 1 ON PK Fc 30 Hz Gain 3.7 dB Q 2.5
Filter 2 ON PK Fc 60 Hz Gain -12.0 dB Q 1.0
Filter 3 ON PK Fc 100 Hz Gain -2.0 dB Q 1.0
Filter 4 ON PK Fc 600 Hz Gain -4.5 dB Q 4.0
Filter 5 ON PK Fc 2300 Hz Gain -4.6 dB Q 1.0
Filter 6 ON PK Fc 4260 Hz Gain -1.0 dB Q 3.0
Filter 7 ON PK Fc 6440 Hz Gain -4.1 dB Q 2.1
Filter 8 ON PK Fc 8490 Hz Gain -4.1 dB Q 5.1
Filter 9 ON PK Fc 11440 Hz Gain -7.5 dB Q 5.3
Filter 10 ON PK Fc 12500 Hz Gain -9.5 dB Q 5.3
Filter 11 ON PK Fc 17100 Hz Gain -12.4 dB Q 2.2
Filter 12 ON PK Fc 19350 Hz Gain -12.4 dB Q 3.0

Men, jag blev tyvärr inte imponerad... Men ärligt talat, så är jag inte helt säker på att detta är en hifi equalizer. Om någon vet om det är det eller ej, så får ni gärna meddela mig. Men om det är det, så får det mig att undra om resultatet av att använda APO och REW ens skulle bli bra. Jag menar, de måste ju tagit fram dessa värden på liknande sätt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LFAK:

Hej

Denna tråd är inte särskilt relevant för någon som ej har dessa högtalare (dvs de flesta). Men de säljs faktiskt fortfarande och jag rekommenderar dem starkt. Har du liknanade högtalare, så skulle du kunna testa dessa inställningar om du så vill

Detta är ett inlägg som jag gör på grund av att jag önskar att jag själv hade denna information när jag först köpte mina Logitech Z623 högtalare för många, många år sedan. Jag har aldrig förstått mig på varför ett företag som gör högtalare inte brukar ha en rekommenderad hifi equalizer någonstans för just de högtalarna man har om de ej redan är väl hifi kalibrerade från början. Det finns för det mesta bara skitdåliga presets att välja bland i ljudkortets mjukvara

Att kalibrera även en vanlig 10-bands equalizer till att låta så verklighetstroget som den bara kan, är väldigt svårt med bara örat. Jag har pillat i många år och känner mig äntligen väldigt nöjd. Jag tycker att det låter väldigt naturligt, men möjligtvis något krispigare

EQ:
31Hz: +4dB
62Hz: +12dB
125Hz: +4dB
250Hz: +/-0dB
500Hz: -2dB
1kHz: -2dB
2kHz: +/-0dB
4kHz: +2dB
8kHz: +/-0dB
16kHz: -2dB

Jag har inte högtalarna men reagerar på att en höjning med 12dB vid 62 Hz kanske är korrekt men den innebär också en otroligt ökad belastning på systemet och den borde kunna innebära stor risk att man driver nått i klipp eller bottning åtminstone när man inte spelar svagt.

Intressant att du söker en kurva för att kompensera systemet även om det inte är nått mer påkostat ljudmässigt och om du vill gå vidare så finns det 2 gratismjukvaror som kan vara intressanta.
Ett mätsystem, REW https://www.roomeqwizard.com/
En riktigt bra eq. Equalizer APO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Det finns diverse program/interface för att kombinera de 2 om man inte vill pilla helt manuellt med dem och programmen är populära så det finns mängder med guider för hur man använder dem som dyker upp om man söker.
Några andra bra program typ signalgeneratorer kan man hitta gratis på http://tolvan.com/

Om du vill skulle du ju kunna ta fram en mer noggrann kompensation med hjälp av mjukvarorna ovan och man måste inte mäta även om det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte högtalarna men reagerar på att en höjning med 12dB vid 62 Hz kanske är korrekt men den innebär också en otroligt ökad belastning på systemet och den borde kunna innebära stor risk att man driver nått i klipp eller bottning åtminstone när man inte spelar svagt.

Intressant att du söker en kurva för att kompensera systemet även om det inte är nått mer påkostat ljudmässigt och om du vill gå vidare så finns det 2 gratismjukvaror som kan vara intressanta.
Ett mätsystem, REW https://www.roomeqwizard.com/
En riktigt bra eq. Equalizer APO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Det finns diverse program/interface för att kombinera de 2 om man inte vill pilla helt manuellt med dem och programmen är populära så det finns mängder med guider för hur man använder dem som dyker upp om man söker.
Några andra bra program typ signalgeneratorer kan man hitta gratis på http://tolvan.com/

Om du vill skulle du ju kunna ta fram en mer noggrann kompensation med hjälp av mjukvarorna ovan och man måste inte mäta även om det är bra.

Jag har haft +10 till +12 dB nu i över 8 år ska du veta. Och jag finner den proportionenlig till resten av ljudet vid 50% bas på själva bashjulet. Sedan höjer jag till 100% när jag vill dra på mer. Vilket jag gör om jag helt enkelt vill spela lite dunka dunka eller tycker att någonting jag lyssnar på saknar bas. Så det funkar för mig och mina högtalare åtminstone. Men jag kan skriva att de som vill testa dessa inställningar får göra det på egen risk. Jag har blivit rekommenderad att använda REW och APO tidigare. Men tyckte att det var för knepigt och hade ingen lust att lära mig. Men det är bra att det finns guider iallafall. Och saken är den att de flesta människor inte skulle ta sig tid och ork heller att pilla med REW och APO om de ville förbättra sitt ljud. Mitt alternativ, att justera en simpel 10-bands equalizer till min rekommendation är mycket enklare.