Funderingar kring Cisco AIR-AP1602I-E-K9

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Cisco AIR-AP1602I-E-K9

Hej,

Kom över en Cisco AIR-AP1602I-E-K9, dock utan strömadapter. Förutom strömadapter, behövs någon form av licens för att jag ska kunna använda enheten hemma?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver en POE-injektor, eller POE-switch för att den ska starta. Eller en strömadapter, men det är osmidigt.

Sedan behöver du veta om den är kontrollerbaserad eller stand-alone. Minns inte om det står på etiketten, eller inte. Men det är en mjukvarugrej, så den går att konvertera till stand-alone så slipper du kontroller (och licens).

Du behöver få tag på programvaran för att kunna konvertera den, samt tror jag du behöver seriellt uttag / USB-seriell adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver en POE-injektor, eller POE-switch för att den ska starta. Eller en strömadapter, men det är osmidigt.

Sedan behöver du veta om den är kontrollerbaserad eller stand-alone. Minns inte om det står på etiketten, eller inte. Men det är en mjukvarugrej, så den går att konvertera till stand-alone så slipper du kontroller (och licens).

Du behöver få tag på programvaran för att kunna konvertera den, samt tror jag du behöver seriellt uttag / USB-seriell adapter

Tusen tack för ditt svar @Jocke92

Ok,så jag behöver en TP-link POE-injektor, exempelvis denna?https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-injektor-p98579

Ok, hittar inget på etiketten som avgör kontrollerbaserad eller stand-alone.

Jag bara 3 portar på min console, ethernet och dc. Hur ska jag då kunna konvertera den. Men konvertera behöver jag bara göra om det är kontrollbaserad?

Vad för typ av programvara är det? Finns kanske filmer om det?

Tack för all din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tusen tack för ditt svar @Jocke92

Ok,så jag behöver en TP-link POE-injektor, exempelvis denna?https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-injektor-p98579

Ok, hittar inget på etiketten som avgör kontrollerbaserad eller stand-alone.

Jag bara 3 portar på min console, ethernet och dc. Hur ska jag då kunna konvertera den. Men konvertera behöver jag bara göra om det är kontrollbaserad?

Vad för typ av programvara är det? Finns kanske filmer om det?

Tack för all din hjälp

Ja den ska fungera.

Ja du behöver koppla dig med seriell kabel till konsoll-porten.

Programvaran laddar du ner från Cisco, men du behöver ett service kontrakt eller känna någon som har det som kan ladda ner den.

https://community.cisco.com/t5/wireless/how-to-convert-a-cisc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja den ska fungera.

Ja du behöver koppla dig med seriell kabel till konsoll-porten.

Programvaran laddar du ner från Cisco, men du behöver ett service kontrakt eller känna någon som har det som kan ladda ner den.

https://community.cisco.com/t5/wireless/how-to-convert-a-cisc...

Track återigen för att du tar din tid och svarar.

Ok, men programvara och seriell kabel behövs endast om enheten inte är standalone? Kan jag på något sätt ta reda på det detta utan att starta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Track återigen för att du tar din tid och svarar.

Ok, men programvara och seriell kabel behövs endast om enheten inte är standalone? Kan jag på något sätt ta reda på det detta utan att starta upp?

Det står på kartongen, men den förstår jag att du inte har. Vet inte om man kan slå serienumret i något av Ciscos verktyg för att se vad den levererades med. Men du vet inte om den konverterats.

Det minsta är att starta upp den på ett nätverk med POE och lyssna med wireshark för att se om den letar en kontroller.

Osäker på om man kan köra igång en stand-alone utan seriell kabel, men är den redan stand-alone behöver du ingen programvara. Om du inte vill uppdatera till en nyare mjukvara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det står på kartongen, men den förstår jag att du inte har. Vet inte om man kan slå serienumret i något av Ciscos verktyg för att se vad den levererades med. Men du vet inte om den konverterats.

Det minsta är att starta upp den på ett nätverk med POE och lyssna med wireshark för att se om den letar en kontroller.

Osäker på om man kan köra igång en stand-alone utan seriell kabel, men är den redan stand-alone behöver du ingen programvara. Om du inte vill uppdatera till en nyare mjukvara.

Tack för all hjälp. Jag har provat nu och den verkar kontroller styrd. Ska skaffa mig en seriella kabel och försöka konvertera den till stand-alone under semestern. Verkar krävas att man grottar ned sig för att få allt att funka.

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla och följa dessa när jag har semester och en seriell kabel!