Hjälp! Unifi Dream Machine felsökning: långsam nedladdning, snabb uppladdning

Permalänk
Medlem

Hjälp! Unifi Dream Machine felsökning: långsam nedladdning, snabb uppladdning

Hej kära forum!
Jag skulle bli löjligt kåt, glad och tacksam om ni kan hjälpa mig felsöka en Unifi dream machine (UDM)!

Har precis fått installerat "telia öppen fiber 250/250" och valt bahnhof som fiberleverantör. Så långt allt bra. Jag får mer än 250Mbit/s upp och ner när jag kopplar in en nätverkskabel direkt i fiber/mediaomvandlaren. Det betyder ju att Telia och bahnhof har skött sig. Sen börjar problemen. Mediaomvandlaren är kopplat till en unifi dream machine och om jag

1) kopplar upp mig trådlöst till den så får jag ca 10Mbit/s ner och ca 220Mbit/s upp. Pingen är på ca 5ms.
2) kopplar upp mig med nätverkskabel direkt in i UDM så får jag 10Mbit/s ner och ca 1Mbit/s upp.

*Kollar hastighet mha bredbandskollen
*Unifi Controller Version6.1.71
*Firmware Version 1.9.3
*Kopplat ur VPN

Vad i hela helskotta fanstyg händer egentligen? Med trådat går det långsammare upp och ned blir långsamt oavsett vad jag gör. Har försökt stänga av diverse inbyggda funktioner så som
*"wifiman"
*internet threat management
*deep packet inspection
*auto optimize off
men utan någon påverkan.

Kan någon på detta forum kasta ljus över detta problem. Har slitit mitt snart tunna hår...
TACK!
/Calle

Permalänk
Medlem

Smart queues verkar vara boven i dramat för många. Är den av eller på?

https://community.ui.com/questions/Network-Speed-100mb-slower...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Smart queues verkar vara boven i dramat för många. Är den av eller på?

https://community.ui.com/questions/Network-Speed-100mb-slower...

Dagens ros går till lAvliden! Stort tack!

Testade att stänga av "smart queue".
Nu får jag över 300Mbit/s upp och ner med nätverkskabel
Men "bara" 130Mbit/s på wifi? Både upp och ned.

Är det rimligt med den stora skillnaden på trådat och wifi? Finns det fler "smarta" funktioner man bör stänga av?

Igen stort tack!
/Calle

Permalänk
Medlem

Trådlöst finns det så många faktorer som spelar in i hastigheten.

Är inte bekant med modellens inställningar i detalj men rent allmänt blir frågan ändå om du kör på 2.4 (lång räckvidd, låg hastighet) eller 5 GHz (kort räckvidd, hög hastighet) wifi?

Är det en balansering mellan dem som automatiskt växlar dig mellan frekvensbanden? Den brukar jag stänga av om den finns och manuellt växla mellan 2.4 och 5 beroende på vad det är för enhet.

Permalänk
Medlem

Endast 5ghz bandet och kort avstånd, ngra meter så det borde vara snabbare tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av callexyz:

Endast 5ghz bandet och kort avstånd, ngra meter så det borde vara snabbare tycker jag...

Vad kör du för inställningar på 5GHz? Testa med att stänga av allt som är Auto, använd HT80 och testa kanal 42/44 t.ex. och sätt Transmit Power till Medium eller High.