Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

När inget finns att få tag på kan det bli svårt att hålla intressets låga uppe, brinner din stadigt eller håller den på att slockna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, ja. Det har kommit ut så mycket roliga grejer som helt enkelt inte går att få tag på. Framförallt grafikkort.

Fördelen är dock att mitt köp av ett RTX 2070 helt plötsligt blev ganska sunt för jag hade ändå inte fått tag på ett RTX 30xx.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Att mina produkter nu går upp i värde efter jag köpt de på Blocket har ökat mitt hårdvaruintresse ordentligt! Kommer ju undan med att kalla alla nya prylar för investeringar!

Permalänk
Medlem

Håller på och bygger terrarium istället så japp

Permalänk
Avstängd

Ingen större skillnad, det är knappast första gången man väntar på något.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Intresset för datorer och teknik har inte minskat, däremot intresset att köpa nya komponenter. Vilket kanske är sunt egentligen. Det gjorde också inköpet av en Xbox Series X lättare att motivera då den knappt kostar som ett mellanklass grafikkort.

Permalänk
Discokungen

Jag har haft turen att få ett Series X på releasedagen och ett 3080 i oktober samt att jag inte har några direkta andra planer på uppgradering pga andra intressen för tillfället. Men hade jag inte haft denna medvind hade jag varit rätt less på hur det ser ut med komponenter idag. Jag tycker verkligen synd om de som inte kan köpa sig datordelar till rimliga priser, eller konsoler för den delen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Musikälskare

Inte i dagsläget då jag inte tänker uppdatera något, väntar på 4000-serien från Nvidia och sitter stilla i båten atm

EDIT: Det hade varit trevligt att bygga en mindre mining-rigg men det får också vänta och jag kör lite NiceHash på mitt 2080 TI så länge

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara förvånad om den haft den motsatta effekten. Har ju aldrig förr varit så otroligt mycket nyheter om komponenter.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Nä, men jag uppgraderade precis i tid för att missa hela komponentbristen, och hade tänkt hoppa 3000-serien oavsett. Jag lider dock med dem som har fått vänta sedan september för att få hem sina grafikkort, jag vet att jag hade blivit rätt bitter över det själv!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Snarare tvärtom! Har kommit ut så mycket nya intressanta saker senaste året trots att de inte går att få tag i men det har höjt mitt intresse iaf!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Japp, kompisar som velat ha dator som jag skulle ha hjälpt att bygga ( lite kul ) blev lagt på framtiden. Själv ville jag uppgradera men har istället slutat använda min pc så mycket. Leker med hemautomatisering istället, går att få tag på sakerna man vill pilla med.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat gilla retrogrejer mer. T.ex. kolla in gamla grafikkort och Win 98 eller Win XP byggen mm. Nya prylarna är inte lika intressanta. Dessutom inga nya krävande spel jag vill spela. Cyberpunk var det man såg fram emot men spelade bara någon timme. Väntar till de fixat allt innan man provar det igen. Inte för jag hade problem med buggar. Fastnade inte för det ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Japp, har fått avböja att bygga 3 burkar till vänner och bekanta såhär långt. Har en halvbyggd maskin bara står och väntar på komponenter och kan inte lämna besked på när den blir klar. Mycket frustrerande.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Intresset I sig är kanske inte skadat. Men man mår ju piss när det inte går få tag på nya grafikkort och processorer man vill ha det är liksom mitt enskilt största intresse att köpa nya komponenter och pressa dem till max, se hur stor skillnad det gör när man fått på Kryonaut etc. Men det är helt dött nu. Var säkert ett kr sedan jag köpte något nytt det jobbigaste är väl tomheten.

Bara en sådan jag som att Jag faktiskt planerat att köpa ett 3070 Strix PC nytt. Jag, köpa nytt från Nvidia. Jag var taggad, pepp, glad. Men det går ju inte få tag på. Så man väntar och längtar till bättre tider. Det är inte kul just nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intresset för hårdvara i sig är inte skadat, men intresset för nyheter är tyvärr nästan helt dött här.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Nix. Fått tag på allt jag vill ha. Gäller bara att följa trådarna där folk postar om saker som kommer in i lager och hålla utkik själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ja, jag ville ha 3080 när jag spelade cp2077, det känns som min dator inte kan bli bättre nu eftersom jag inte kan köpa något. Hade velat ha en ny dator. Men jag har kunnat utöka NAS iaf än så länge. Innan CHIA tar över den möjligheten också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite ja men så länge mitt 980 håller kan jag spela samma spel som förr.

Men hade gärna köpt ett 3080 för MSRP för att få högre fps och kunna köra nya och gamla spel.

T.ex witcher3 duger egentligen inte 980 så ska spela om när jag får tag i 4080. Även cyberpunk ska spelas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag har inte märkt av komponentbristen personligen. Kunde köpa ett 3090 precis när de släpptes i höstas (hade 2 st beställda och kunde få båda). Hade även en 5950x & Dark Hero, och det var inga problem att köpa en 11900k & ett Hero XIII. Så personligen har jag inte alls märkt av komponentbristen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Snarare tvärt om för mig. Jag har tvingats tänka i andra banor, leta på andra ställen och har fått chansen att bygga kontorsdatorer, mediaservrar och lite mindre krävande speldatorer till vänners barn m.m.
Det har varit riktigt kul medan jag varit frustrerad över väntan på mitt 3080. Det som skadats mest är spelandet då det i princip varit vikt för PS4 de senaste 8 månaderna. Med två barn och en fru har man inte lika mycket tid som när man var singel att spela vilket gör att jag nu är långt efter när det gäller releaser och genomspelningar.
Tid ... Man har bara så mycket 😣

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Nej. Däremot är vi en tråkig period nu, där det mesta som säljs är gammal teknik. Jag vill själv ha ddr5, usb 4.0, bluetooth 5.2 på min kommande laptop eller desktop.
Coronan gör att utvecklingen går segare.

Jag var och kollade på kameror och det är då inte många som fortfarande ej har usb c. Och nu år 2021 känns det sådär att fortfarande köpa nya prylar med usb portar som man har övergivit för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Nja, datorintresset dalade för flera år sen för min del..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

För min del har inte intresset minskat, dock så känner jag mig jäkligt begränsad som moddare... Lätt att få tag i de flesta delarna, både själv och genom sponsorer utom CPUer och GPUer... Vilket jag på sätt och vis är glad för, hade varit tråkigt om sponsrade moddare prioriterades framför betalande kunder. Men ändå... Blev dock en dyr historia när det var datorbygge för barnen på G, 40% högre kostnad för samma typ av prestanda den här vändan...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Gav upp mina planer på att uppgradera datorn och skaffade ett Series X i stället. Intresset för teknik finns så klart kvar, men suget på att uppgradera är i stort sett noll just nu. Känns även poänglöst att följa nyheter om grafikkort och läsa tester då jag vet att 3000-serien respektive 6000-serien kommer hinna bli gammalt till den dagen man kan få tag på dem till ett rimligt pris. 6000-7000 kr för ett 3060 är ju fan ett skämt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej, hårdvara kan vara intressant även om den inte går att köpa för tillfället. Just nu ser jag fram emot Intels nästa generation processorer och grafikkort eftersom det är saker vi inte sett förrut, även fast jag inte har några planer på att faktiskt köpa någon av dem.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis. Jag har gett upp att få ett bra grafikkort till ett vettigt pris. Spelar heller inte så mycket nuförtiden.

Jag fick faktiskt tag på ett RX 6800 XT men tyckte inte det var värt pengarna med tanke på mitt spelande.
Sålde både det och mitt Vega som jag använde innan. Tyckte jag var smart när jag sålde mitt 1080 ti jag hade tidigare...
Sålde också min 34" skärm som var väldigt bra men tungdriven när det gällde spel.

Har nu nedgraderat mig till ett Fury Nano och en gammal skärm med freesync. Den uppsättningen duger till rätt mycket.
Jag kommer vänta på ett kort i 3000-6000kr klassen och hoppas att priserna går ner. Annars kommer jag nog vänta till nästa generation. Tror ett 3070 för 5000kr hade passat rätt bra men undrar hur mycket grafikminne som behövs egentligen. Kanske 12 eller mer är att sträva efter. 5000 är ändå mycket för ett mellanklass kort.

Jag fick tag i ett PS5 tack vare tipstråden. Och har faktiskt tänkt att det ska bli mycket spel på den istället.
Med PS Plus ger Sony ganska många bra spel. Hade också en del PS4 spel sen innan också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nix. Fått tag på allt jag vill ha. Gäller bara att följa trådarna där folk postar om saker som kommer in i lager och hålla utkik själv.

Skrivet av Ragnarok:

Jag har inte märkt av komponentbristen personligen. Kunde köpa ett 3090 precis när de släpptes i höstas (hade 2 st beställda och kunde få båda). Hade även en 5950x & Dark Hero, och det var inga problem att köpa en 11900k & ett Hero XIII. Så personligen har jag inte alls märkt av komponentbristen.

Varför skriver ni här då frågan uppenbarligen inte är riktad åt er som har så "frukansvärt lätt" att få era grejer?

Permalänk
Medlem

Nej. Som tur är jag 2-3 år bort från att uppgradera. Hade mina cykler träffat fel så hade jag fått lida för jag hade absolut inte köpt till dessa priser.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nä, inte direkt, jag har bara hittat annat att slänga pengar på och jag ser inte någon poäng att uppgradera eller bygga nytt för det jag har funkar riktigt bra fortfarande till trots att det har ett par år på nacken (i7 5820K, 1080 Ti).

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.