Vilken radiolänk och utrustning är lämplig?

Permalänk

Vilken radiolänk och utrustning är lämplig?

Hej.

Har fått en nöt att knäcka och hoppas få mer information om vad som behövs.
Det är så att klubben jag är med i ska få fiber indraget och då kom frågan upp om det inte skulle gå att få med två byggnader till. Det finns inga rör eller möjlighet att gräva ned rör för att kunna dra kabel. Så någon typ av radioöverföring behövs och det är här jag har fastnat. Vad är bäst i detta fallet? Se bild för en förståelse över vad gäller. Förklarande text nedan.

Hörn klubbstuga (1) -> nock hangar (2) = 89 meter
Hörn klubbstuga (1) -> nock privatister (3) = 90 meter
Längd hangar (2) = 102 meter
Längd hangar (3) = 66 meter

Hangar (2) är en helt öppen planlösning som består av yttre stålväggar och takstolar i stål med flygplan i aluminuin
Hangar (3) består av separata fack och alla väggar är i stål.

Räcker det med en switch i stora hangaren och vad/hur många enheter tror ni krävs för att få wifi i hela hangaren.
Går det att få samma sak i lilla hangaren eller behövs det kabel till varje fack.

Vi har en 4G-lösning i samma kortända som anslutningen ska in, som avses ersättas och ska om möjligt ligga på samma nät som klubbstugans. Övrig anslutning ska ligga på separat nät och om möjligt via wifi.

Klubbstugan ska ha en edgerouter X ansluten till en switch och anslutningen till hangarerna går direkt från en av portarna på ERX.
Vad för länkutrustning är tänkbar mellan klubbstugan och hangarerna? Vet att det finns rikt/rundstrålande, men vill hålla det så enkelt som möjligt.

Inga fantasipriser på utrustning, då ekonomin är medlemsberoende.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Hade kikat vidare på Ubiquitis prylar för att länka ihop byggnaderna

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205197750-airMAX-Which-...-

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco.
Kostar runt 500 kr. PoE injector ingår inte, den kostar dryga hundringen, så runt 650 x 4 för länkarna.

Med stålväggar skulle jag tro att det behövs en AP i varje fack.

Har ett par NanoStation 5 som jag har använt i många år. Ger 100 Mbit/s med 1ms fördröjning.
Skulle gissa att NanoStation 5AC Loco landar på 300 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Protectera AB

Kan tipsa om erx-sfp för att få 24 passive poe på fem portar, då kan ni driva både radiolänk och uap-lite vilket troligen kan bli en bra lösning i hangarerna. Den kan du även konfa som ren switch. Annars håller jag med om ac loco om jag förstod att ni ville köra point to point. Det finns även bra point to multipoint som inte är dyra hos Ubiquiti.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Skulle kört Nanostation AC. Vet inte hur spridningsvinkeln är och om du klarar dig med en på klubbstugan, men du kan räkna här https://link.ui.com/#
Så 4st Nanostation AC.

Sedan behöver du eventuellt switchar i byggnaderna, om du behöver mer portar. Accesspunkter om det ska vara wifi. Ubiquity AC pro accesspunkten är väderskyddad och tål bättre att vara ute.

Nanostation Loco är billigare, men det ingår ingen poe-injektor, den bara bara ett nätverksuttag. Den dyrare som inte heter loco har riktig POE (bättre kompabilitet för strömmatning) och bättre prestanda.

Permalänk

Tack för svaren. Ska kolla bättre på vad ni har tipsat om och även se var de finns att köpa.

//Freezer
edit: router är redan inköpt och blev en erx.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Jag har räknat ut vinkeln mellan byggnaderna och den är cirka 41 grader. Räkna med 45 för att vara på säkra sidan. Det jag inte lyckas hitta är vilken spridningsvinkel NanoStation 5AC Loco har. Räcker det med en eller måste jag ha två? där denna enhet/er ska sitta har vi bara ett uttag. Fungerar det med en PoE-injektor mellan uttaget och en switch, om det nu krävs två nanostations. Eller kräver varje nanostations sin egna PoE-injektor.

Fungerar vilken switch som helst ute i byggnaderna eller behöver den vara mer routertyp. Det framgår inte hur nanostations fungerar, det vill säga om den kan styra det fortsatta nätverket eller om den bara tar emot signal och skickar den vidare till annan enhet som sköter det.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag har räknat ut vinkeln mellan byggnaderna och den är cirka 41 grader. Räkna med 45 för att vara på säkra sidan. Det jag inte lyckas hitta är vilken spridningsvinkel NanoStation 5AC Loco har. Räcker det med en eller måste jag ha två? där denna enhet/er ska sitta har vi bara ett uttag. Fungerar det med en PoE-injektor mellan uttaget och en switch, om det nu krävs två nanostations. Eller kräver varje nanostations sin egna PoE-injektor.

Fungerar vilken switch som helst ute i byggnaderna eller behöver den vara mer routertyp. Det framgår inte hur nanostations fungerar, det vill säga om den kan styra det fortsatta nätverket eller om den bara tar emot signal och skickar den vidare till annan enhet som sköter det.

//Freezer

Jag tror spridningen bara är 30 grader, så du behöver nog två. https://www.ui.com/downloads/datasheets/NanoStation_AC/NanoSt...

Jag tolkar det som att du kan aktivera POE i den första och koppla vidare till den andra. Så behöver du bara en kabel upp till antennen och en POE-injektor.

Det fungerar med vilken switch som helst. Allt kommer vara samma IP-nät, så du behöver inga extra routrar.