Köpa ethereum, placera vart då?

Permalänk
Medlem

Köpa ethereum, placera vart då?

Hej!

Vill köpa Ethereum för cirka 15-20k och undrar vart man enklast/säkrast kan göra detta? Just nu har jag redan ett par tusenlappar i en wallet hos NiceHash men osäker om det är ett bra ställe. Kollade lite snabbt på handelsbanken men verkar inte som dom kan erbjuda det.

Permalänk
Medlem

Antingen certifikat på Avanza eller köp via Binance/Coinbase/Safello och flytta sedan till egen wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dud3:

Antingen certifikat på Avanza eller köp via Binance/Coinbase/Safello och flytta sedan till egen wallet.

Hänger inte riktigt med vad du menar med egen wallet. Köper jag på t ex coinbase kan väl valutan ligga där i ett par år och vara en wallet och sedan flytta till bankkonto när man vill ta ut i sek.

Kanske var exakt så du menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Hänger inte riktigt med vad du menar med egen wallet. Köper jag på t ex coinbase kan väl valutan ligga där i ett par år och vara en wallet och sedan flytta till bankkonto när man vill ta ut i sek.

Kanske var exakt så du menade

Säkrare att ha pengar i en nedladdad wallet t.ex Electrum än att ha på en en exchange. En exchange kan t.ex bli hackad, googla MtGox.

Ännu säkrare är att ha pappers eller hårdvaru plånbok. T.ex Ledger.

Permalänk

Vill slå ett slag för ZenGo - inget för daytraders, men om man ser sina cryptos som en långsiktig investering så är appen perfekt. Dels för att priserna är helt o.k. men framförallt för att det är den mest användarvänliga appen på marknaden, och jag har testat en del. Trots att det är en s.k. non-custodial wallet så slipper man skriva ned seedphrase, istället används biometriska data.

Permalänk
Medlem

Blocket ifall någon vill realisera lite cash?

Permalänk
Medlem

Köp certifikat på isk konto. Då har du alla skatter och avgifter betalade.
Tex https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Hej!

Vill köpa Ethereum för cirka 15-20k och undrar vart man enklast/säkrast kan göra detta? Just nu har jag redan ett par tusenlappar i en wallet hos NiceHash men osäker om det är ett bra ställe. Kollade lite snabbt på handelsbanken men verkar inte som dom kan erbjuda det.

Binance.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@npftd

I princip tänker jag att det beror på hur tekniskt kunnig du är, hur länge du tänker hålla dem och hur högt du tror att ETH kommer gå.

Köper du certifikat på ett ISK har du ISK-skatten som du behöver betala, och den är ju extremt generös jämfört med om du hade köpt riktiga Ethereum. Så om du tror att ETH kommer sticka iväg uppåt snabbt kan det vara ett bra val. Däremot om du tänker hålla ETH i många år tar ju ISK-skatten, årliga avgifter samt avgift för köp och sälj en bra bit av vinsten (beroende på hur snabbt/högt ETH klättrar). Sedan vet jag inte om man vågar hålla ett certifikat i flera år och hur väl den följer den underliggande tillgången. Det får du läsa på om själv!

Ska du hålla i ett bra tag tycker jag alltså att du ska köpa riktiga ETH och framförallt hålla dem i en egen wallet. Börser blir hackade precis hela tiden i den världen och folk blir av med pengar ofta pga sånt. Att inte hålla dina ETH själv är alltså en väldigt stor risk som du bör vara medveten om.

Permalänk
Medlem

Köper man ETH-certifikat för 10 000Kr/mån i 10 år och värdet ökar med 70%/år, blir den totala skatten 266 099Kr. Den ackumulerade avgiften om den är 2,5% (Ethereum XBT) blir 3 029 910Kr.

Om man istället köper ETH direkt blir skatten 15 350 676Kr.

Permalänk
Medlem

Då måste jag fråga, jag har kikat väldigt mycket på Ledger Nano S, men det ser ut att vara lite struligt att lägga in Cardano ADA och dessutom klarar den inte mer än två appar samtidigt, Tex ETH och ADA.
Någon som har erfarenhet av Ledger Nano S?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Köper man ETH-certifikat för 10 000Kr/mån i 10 år och värdet ökar med 70%/år, blir den totala skatten 266 099Kr. Den ackumulerade avgiften om den är 2,5% (Ethereum XBT) blir 3 029 910Kr.

Om man istället köper ETH direkt blir skatten 15 350 676Kr.

Förutsatt att du säljer din ETH, tar du ut lån mot din "riktiga" ETH så blir skatten 0kr.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Förutsatt att du säljer din ETH, tar du ut lån mot din "riktiga" ETH så blir skatten 0kr.

Vilka skatteregler tänker du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dud3:

Säkrare att ha pengar i en nedladdad wallet t.ex Electrum än att ha på en en exchange. En exchange kan t.ex bli hackad, googla MtGox.

Ännu säkrare är att ha pappers eller hårdvaru plånbok. T.ex Ledger.

Vill bara påpeka att 98% av Coinbases kunders coins är lagrade offline, i s.k Cold Storage.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Hänger inte riktigt med vad du menar med egen wallet. Köper jag på t ex coinbase kan väl valutan ligga där i ett par år och vara en wallet och sedan flytta till bankkonto när man vill ta ut i sek.

Kanske var exakt så du menade

Det beror på hur länge banken accepterar pengaöverföringar från Coinbase. Bankerna stramar åt allt de kan på grund av pengatvättslagen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka skatteregler tänker du på då?

Tittar man på t.ex Koinlys tolkning så säger dom:

"Hur lån av kryptovaluta är beskattad
Utlåning av en kryptovaluta med ränta
Utlåning av en kryptovaluta räknas som försäljning enligt Skatteverket och ska därför beskattas enligt gällande regler för försäljning. Räntan klassas som en inkomst och ska därför beskattas som förtjänst.

Att låna fiat valuta i utbyte mot din kryptovaluta
Alla transaktioner där man frånhänder sin kryptovaluta klassas som en försäljning och ska därför redovisas antingen som en vinst eller förlust."

Håller med om att det kan behöva förtydligas av Skatteverket, men enligt min tolkning om jag köper 1 BTC idag för 360 000 och sedan skickar den till Celsius Network eller BlockFI. Då kommer du få ett köp och en försälning med 0kr vinst, tar du sedan ut ett stablecoin-lån mot den krypton så blir det för mig väldigt ologiskt att du skulle "sälja" din krypto en gång till enligt skatteverkets regler.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tittar man på t.ex Koinlys tolkning så säger dom:

"Hur lån av kryptovaluta är beskattad
Utlåning av en kryptovaluta med ränta
Utlåning av en kryptovaluta räknas som försäljning enligt Skatteverket och ska därför beskattas enligt gällande regler för försäljning. Räntan klassas som en inkomst och ska därför beskattas som förtjänst.

Att låna fiat valuta i utbyte mot din kryptovaluta
Alla transaktioner där man frånhänder sin kryptovaluta klassas som en försäljning och ska därför redovisas antingen som en vinst eller förlust."

Håller med om att det kan behöva förtydligas av Skatteverket, men enligt min tolkning om jag köper 1 BTC idag för 360 000 och sedan skickar den till Celsius Network eller BlockFI. Då kommer du få ett köp och en försälning med 0kr vinst, tar du sedan ut ett stablecoin-lån mot den krypton så blir det för mig väldigt ologiskt att du skulle "sälja" din krypto en gång till enligt skatteverkets regler.

Jag ser inte hur köpa och sen skicka till BlockFI skulle räknas som både köp och försäljning. Vad jag kan se skulle ditt förfarande innebära ett anskaffningsvärde för 1 BTC på 360 000Kr. Tar du senare ut ett lån räknas det som en avyttring och du skattar på eventuell vinst. Alltså, har värdet gått upp 30 000Kr när du tar ut lånet ska Skatteverket ha 10 000Kr av dig. Sen kan du få tillbaka en del av räntan du betalar på lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte hur köpa och sen skicka till BlockFI skulle räknas som både köp och försäljning.

Så är det enligt våra skatteregler, skickar du din krypto till någon som i sin tur använder dom och lånar ut dom och du får en ränta på att låna ut dom så är det en avyttring. Om du sedan tar ut din krypto från blockfi eller celsius.network så räknar skatteverket detta som ett köp.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Så är det enligt våra skatteregler, skickar du din krypto till någon som i sin tur använder dom och lånar ut dom och du får en ränta på att låna ut dom så är det en avyttring. Om du sedan tar ut din krypto från blockfi eller celsius.network så räknar skatteverket detta som ett köp.

Du kommer ändå inte ifrån skatten. Eftersom du gjort en avyttring måste du skatta på vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tittar man på t.ex Koinlys tolkning så säger dom:

"Hur lån av kryptovaluta är beskattad
Utlåning av en kryptovaluta med ränta
Utlåning av en kryptovaluta räknas som försäljning enligt Skatteverket och ska därför beskattas enligt gällande regler för försäljning. Räntan klassas som en inkomst och ska därför beskattas som förtjänst.

Att låna fiat valuta i utbyte mot din kryptovaluta
Alla transaktioner där man frånhänder sin kryptovaluta klassas som en försäljning och ska därför redovisas antingen som en vinst eller förlust."

Håller med om att det kan behöva förtydligas av Skatteverket, men enligt min tolkning om jag köper 1 BTC idag för 360 000 och sedan skickar den till Celsius Network eller BlockFI. Då kommer du få ett köp och en försälning med 0kr vinst, tar du sedan ut ett stablecoin-lån mot den krypton så blir det för mig väldigt ologiskt att du skulle "sälja" din krypto en gång till enligt skatteverkets regler.

Njae, i Sverige får vi inte använda LIFO (last in, first out), så du måste alltid ha koll på ditt genomsnittliga inköpspris, och är det mindre än vad du köpte din senaste BTC för kommer du åka på skatt även om du direkt skickar den till BlockFi och lånar ut den. Sedan är det som du säger att alla transaktioner där man frånhänder sin kryptovaluta klassas som försäljning. Även staking klassas som försäljning trots att man inte behöver skicka sin valuta någonstans om jag har förstått det rätt... Det finns många konstigheter med skatteverkets regler och många oklarheter, tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kommer ändå inte ifrån skatten. Eftersom du gjort en avyttring måste du skatta på vinsten.

Absolut, men i mitt exempel så gör jag köpet och avyttringen samtidigt vilket inte innebär någon vinst.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skattemässigt och smidighetsmässigt verkar certifikat vara lämpligast. Jag har hodlat 1.0 ETH på Kraken sen 2017 (inköpt för strax under 300 euro), skulle jag sälja den nu skulle jag få skattedöden på nästan hela beloppet. Dock kommer det ju gå att staka Ethereum, sägs det, och då få ränta på värdet. Men antagligen är det minst huvudbry att skaffa certifikat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Njae, i Sverige får vi inte använda LIFO (last in, first out), så du måste alltid ha koll på ditt genomsnittliga inköpspris, och är det mindre än vad du köpte din senaste BTC för kommer du åka på skatt även om du direkt skickar den till BlockFi och lånar ut den.

Fullt medveten om det, du kommer åka på vinstskatt vid nästkommande överföringar om anskaffningsvärdet är lägre än gällande kurs.

Skrivet av PatrickP:

Sedan är det som du säger att alla transaktioner där man frånhänder sin kryptovaluta klassas som försäljning. Även staking klassas som försäljning trots att man inte behöver skicka sin valuta någonstans om jag har förstått det rätt... Det finns många konstigheter med skatteverkets regler och många oklarheter, tyvärr

Absolut, staking har samma princip och allt räknas som avyttring när du stakear och köp när stake-perioden är över. Min poäng med att låna mot din krypta är att har du redan avyttrat din krypto till en platform som BlockFi/Celsius så kommer du inte bli beskattad igen om du tar ut ett lån mot din krypto eftersom den redan är "såld" i skatteverkets ögon.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då måste jag fråga, jag har kikat väldigt mycket på Ledger Nano S, men det ser ut att vara lite struligt att lägga in Cardano ADA och dessutom klarar den inte mer än två appar samtidigt, Tex ETH och ADA.
Någon som har erfarenhet av Ledger Nano S?

Kolla upp SafePal. Hårdvaruplånbok med oändligt antal coins/tokens. Kan vara ett alternativ. Billig också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skattemässigt och smidighetsmässigt verkar certifikat vara lämpligast. Jag har hodlat 1.0 ETH på Kraken sen 2017 (inköpt för strax under 300 euro), skulle jag sälja den nu skulle jag få skattedöden på nästan hela beloppet. Dock kommer det ju gå att staka Ethereum, sägs det, och då få ränta på värdet. Men antagligen är det minst huvudbry att skaffa certifikat ändå.

Som jag skrev nedan, stakear du din ETH så räknas det som du säljer dom och du måste betala vinstskatt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Fullt medveten om det, du kommer åka på vinstskatt vid nästkommande överföringar om anskaffningsvärdet är lägre än gällande kurs.

Absolut, staking har samma princip och allt räknas som avyttring när du stakear och köp när stake-perioden är över. Min poäng med att låna mot din krypta är att har du redan avyttrat din krypto till en platform som BlockFi/Celsius så kommer du inte bli beskattad igen om du tar ut ett lån mot din krypto eftersom den redan är "såld" i skatteverkets ögon.

Det kanske kan vara en bra idé att maila skatteverket för att få ett tydligt svar vad det är som gäller.
Rent spontant tror jag du har rätt, men det är väldigt svårt att veta med skatteverket faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@npftd

I princip tänker jag att det beror på hur tekniskt kunnig du är, hur länge du tänker hålla dem och hur högt du tror att ETH kommer gå.

Köper du certifikat på ett ISK har du ISK-skatten som du behöver betala, och den är ju extremt generös jämfört med om du hade köpt riktiga Ethereum. Så om du tror att ETH kommer sticka iväg uppåt snabbt kan det vara ett bra val. Däremot om du tänker hålla ETH i många år tar ju ISK-skatten, årliga avgifter samt avgift för köp och sälj en bra bit av vinsten (beroende på hur snabbt/högt ETH klättrar). Sedan vet jag inte om man vågar hålla ett certifikat i flera år och hur väl den följer den underliggande tillgången. Det får du läsa på om själv!

Ska du hålla i ett bra tag tycker jag alltså att du ska köpa riktiga ETH och framförallt hålla dem i en egen wallet. Börser blir hackade precis hela tiden i den världen och folk blir av med pengar ofta pga sånt. Att inte hålla dina ETH själv är alltså en väldigt stor risk som du bör vara medveten om.

Jag känner minst 4 personer som tappat bort krypto som de lägger i sin egen wallet, men jag har aldrig stött på någon som drabbats av ett hack hos en stor aktör online. Jag gömde ett kuvert med min pass phrase hos mina föräldrar. Kommer inte ihåg var kuvertet ligger då det behövt flytta på sig minst en gång... som tur var har jag ett till här hemma. För 99.9% av alla svenskar tror jag det är mycket säkrare med t.ex. Coinbase än med egen wallet. Jag kör mer och mer med Coinbase, känns tryggt med någon som håller koll på mig nu när jag kommit förbi fasen då det var coolt med en egen wallet bara för att det går och är en ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Absolut, men i mitt exempel så gör jag köpet och avyttringen samtidigt vilket inte innebär någon vinst.

Jo, det skulle förstås funka om man lånar ut allt man köper på en gång. Jag skulle dock gärna se källor direkt från Skatteverket innan jag köper det upplägget helt och hållet. Skatteverket tenderar ju att vara tämligen offensiva med att täppa till hål i lagstiftningen (vilken dessutom kan ändras retroaktivt...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Jag känner minst 4 personer som tappat bort krypto som de lägger i sin egen wallet, men jag har aldrig stött på någon som drabbats av ett hack hos en stor aktör online. Jag gömde ett kuvert med min pass phrase hos mina föräldrar. Kommer inte ihåg var kuvertet ligger då det behövt flytta på sig minst en gång... som tur var har jag ett till här hemma. För 99.9% av alla svenskar tror jag det är mycket säkrare med t.ex. Coinbase än med egen wallet. Jag kör mer och mer med Coinbase, känns tryggt med någon som håller koll på mig nu när jag kommit förbi fasen då det var coolt med en egen wallet bara för att det går och är en ny teknik.

Jag har en god vän som blev av med ca 20 BTC i MtGox-hacken. Har även själv haft lite pengar på börser som har blivit hackade. Bara för några veckor sedan stack ju CEO:n för en turkisk kryptobörs med 2 miljarder dollar som han stal från användarna av börsen. Saker som dessa händer bokstavligt talat hela tiden inom kryptovärlden. Jag litar extremt mycket mer på mig själv än på börserna, men sen har du helt klart rätt i att många i Sverige inte är redo för ansvaret det krävs att själv hålla sina egna pengar. För dem är det såklart bäst med typ Coinbase, men då ska man vara medveten om riskerna som finns

Permalänk
Medlem

Har man större mängder som investering och inte har tänkt byteshandla med dessa så hade jag valt en hard wallet.

Ska man leka runt på cryptomarknaden så finns det ju coinbase och crypto(cro). Tycker bägge fungerar fint och har bra appar för telefoner.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.