Vad behöver jag för NAS?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för NAS?

Jobbar med layout mot ett magazine. Ska börja jobba hemifrån och behöver en NAS jag kan jobba mot. Har noll koll på detta och undrar hur kraftfull NAS jag måste införskaffa för att kunna jobba mot den i typ photoshop / indesign på ett tillfredsställande vis.

Tack på förhand.

Permalänk
Sötast

Ungefär ett snöre långt nas räcker.

Bara du/ni som jobbar i projektet kan veta hur mycket utrymme som behövs.
Måste det vara en nas? hur stora filer? många fina frågor finns.

Permalänk
Medlem

Vad vill du att NAS:en ska göra?
Ska den bara lagra filer?
VM?
Sync?

Permalänk
Medlem

Känner att det saknas lite information...

Ska den stå i samma nätverk som datorn du jobbar på? Alltså lokalt nätverk. Eller kommer den stå någon annanstans, så du jobbar över internet?
Kommer det bara vara du som jobbar mot den eller är det flera?

Det är väl egentligen dessa saker som du bör tänka på...

1. 1-10Gb/s över nätverket. 10Gb/s kräver ju att du även har det i övrig utrustning...
2. Snabba diskar. Finns NAS:ar med SSD-Cashe och du kan köra med bara SSD:er för att snabba på åtkomst. Går diskarna ner i viloläge, så måste de startas upp innan du kommer åt filerna. Tar ett antal sekunder... därav hellre SSD:er.
3. Hur mycket lagring behöver du och vill du ha redundans på diskarna? Själv kör jag spegling av diskarna, så av 32TB har jag 16TB tillgängligt som lagring för bilder/film. Skulle en disk gå sönder, så är det bara att byta ut den mot en ny och allt material finns kvar. Jag jobbar inte mot NAS:en, utan använder den enbart som lagring pga. de slöa diskarna.
4. Är det bara du som jobbar mot den, så behövs ingen superprocessor, men skapligt med RAM-minne är ju aldrig fel. Processor-kraften krävs ju i din dator och inte i NAS:en (handlar i ditt fall mer om åtkomsthastighet). Är ni flera som jobbar mot den, så får ju NAS:en mer att hålla koll på... och då är en flertrådad processor bättre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ursäkta. Ska försöka förklara.

Jag kommer ha NAS:en hemma hos mig. Så det är jag som kommer arbeta mot den. De övriga kommer bara gå in och redigera stavfel i texterna typ.

Så det jag behöver, antar jag är en NAS som är snabb för mig att arbete emot. Jag är osäker på hur snabbt nätverk min router stödjer men det går väll uppgradera om det skulle behövas.

Utrymmet är inte så viktigt 1TB räcker. Huvudsaken är att jag har en NAS som är snabb för mig antar jag, jag vill inte att det ska märkas att jag jobbar mot NAS:en istället för en HDD på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Ursäkta. Ska försöka förklara.

Jag kommer ha NAS:en hemma hos mig. Så det är jag som kommer arbeta mot den. De övriga kommer bara gå in och redigera stavfel i texterna typ.

Så det jag behöver, antar jag är en NAS som är snabb för mig att arbete emot. Jag är osäker på hur snabbt nätverk min router stödjer men det går väll uppgradera om det skulle behövas.

Utrymmet är inte så viktigt 1TB räcker. Huvudsaken är att jag har en NAS som är snabb för mig antar jag, jag vill inte att det ska märkas att jag jobbar mot NAS:en istället för en HDD på datorn.

Varför ska du ha en NAS?

Vill du åt redundans?

För dig så skulle det räcka med en extern ssd på 1-2tb om du har ont om utrymme på laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Ursäkta. Ska försöka förklara.

Jag kommer ha NAS:en hemma hos mig. Så det är jag som kommer arbeta mot den. De övriga kommer bara gå in och redigera stavfel i texterna typ.

Så det jag behöver, antar jag är en NAS som är snabb för mig att arbete emot. Jag är osäker på hur snabbt nätverk min router stödjer men det går väll uppgradera om det skulle behövas.

Utrymmet är inte så viktigt 1TB räcker. Huvudsaken är att jag har en NAS som är snabb för mig antar jag, jag vill inte att det ska märkas att jag jobbar mot NAS:en istället för en HDD på datorn.

Vad har du för dator i dagsläget? Egenbyggd, PC eller Mac?

Moderna routrar stöder normalt 1Gb/s... men skriv vad den heter, så går det snabbt att kolla upp.

NAS:en ska alltså vara en extern hårddisk att jobba mot. Då är accesstiden det viktigaste..

Själv skulle jag beroende på vilken hårdvara jag har, gått på 10Gb/s och en NAS med SSD:er.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Shit bra respons här.

Router D-Link EXO AC2600.

Vi letar efter en lösning där vi kan jobba på samma dokument i InDesign nu. Trodde att Adobe hade en vettig tjänst men det har de inte. Jag kommer göra layouten på tidningen. Men reportrar som jag får texter av måte kunna komma åt filerna för att gå in och redigera stavfel när jag är klar med layouten.

Det blir för mycket jobb att "packa" filer och skicka fram och tillbaka. Så vi måste ha ett ställe alla kan nå samma fil på. Men det viktiga är ju att jag kan jobba obehindrat med filerna, eftersom jag gör 99% av arbetet.

Permalänk
Medlem

Jag har en PC, det är ett hemmabygge som jag har köpt. Kommer att köra på PC i vilket fall som helst blir ingen Mac här. Dock så jobbar de andra på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Shit bra respons här.

Router D-Link EXO AC2600.

Vi letar efter en lösning där vi kan jobba på samma dokument i InDesign nu. Trodde att Adobe hade en vettig tjänst men det har de inte. Jag kommer göra layouten på tidningen. Men reportrar som jag får texter av måte kunna komma åt filerna för att gå in och redigera stavfel när jag är klar med layouten.

Det blir för mycket jobb att "packa" filer och skicka fram och tillbaka. Så vi måste ha ett ställe alla kan nå samma fil på. Men det viktiga är ju att jag kan jobba obehindrat med filerna, eftersom jag gör 99% av arbetet.

Den routern har 1Gb/s på nätverket. Så vill du ha snabbare får du uppgradera...
Har du funderat på hur de ska komma åt filerna på NAS:en? Själv har jag satt upp en FTP-server, där de jag jobbar med kan komma åt i sina mappar vad de behöver. Ingen obehörig ser den andres filer...

Skrivet av HelGo:

Jag har en PC, det är ett hemmabygge som jag har köpt. Kommer att köra på PC i vilket fall som helst blir ingen Mac här. Dock så jobbar de andra på Mac.

En hemmabyggd PC kan man ju lätt uppgradera med ett 10Gb/s nätverkskort om man vill, men behöver ju såklart en router och nätverkskablar som klarar av det också.

Du skulle också kunna kolla på Nextcloud som alternativ.. Fick själv det tipset på SweClockers, men det passade inte mina behov. Kanske dina?
Fördelen är att du kan använda dina interna diskar och delar ut mappar åt reportrarna, lite som Dropbox.
Nackdelen är om det är stora filer, så sparas det som finns i mapparna på deras datorer också.
Mina kunder har inte så stora hårddiskar på sina bärbara, så man kan säga att det blev lite tungt för dem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nej inte funderat så mycket på det. Vi är inte många det är framförallt jag och 1 till som behöver komma åt filerna. Men sammanslaget är det det 5st.
Ja, uppgradera nätverket är ju ingen större grej.

Det jag funderar på är om det skulle räcka med typ en Synology DS220+

Permalänk
Medlem

Varför kör ni inte bara OneDrive/TEAMS då?
Du har filerna lokalt på din dator / OneDrive foldern. Du delar ut den mappen till folket på jobbet. De kan komma åt dina filer och redigera dem sen så sparas det ner i onedrive mappen och synkas även till din dator. Så filerna kommer finnas på din dator och i cloudet hos Microsoft. Du behöver inte tänka på något. Allt synkas upp och folket på jobbet kan sen rätta i filerna.

Behövs inget NAS för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Vi letar efter en lösning där vi kan jobba på samma dokument i InDesign nu. Trodde att Adobe hade en vettig tjänst men det har de inte.

Hur löser ni detta idag.
Har ni en server på jobbet där ni lagrar filerna och jobbar på dem där ?

Hade inte lösningen varit att ni skapar upp en VPN till jobbet så att du kan jobba på filerna där istället?

Då kan du (ditt företag) ju uppgradera din internet hastighet och se till att det blir en snabb VPN uppsatt. Klart !

Att ha NAS:en hemma skapar en del andra saker som jag också tycker att ditt företag behöver lösa.
Hur ska backup tas på filerna?
Kan denna göras automatiskt?

Är säkerheten tillräckligt bra i ditt hemmanätverk, har du barn som supernyfikna och provar på allt möjligt på nätet (vilken kan göra att risken ökar för dig).

Apråpå säkerhet - skippa QNAP, de hade lite problem precis och även om de löst just den säkerhets bristen som krypterade deras NASar så ska de nog få lite mer tid på sig att hitta fler sårbarheter (skapa konto på deras support forum och läs lite i de forumdelar som inte är öppna såvida du inte har ett konto).

Jag har inte jobbat med InDesign sedan version 1, och det var inte på något avancerat sätt. Men hur fungerar delningen av den filen som du jobbar på.
Går det bra att den bara sparas på en filserver / NAS och att den automagisk kan öppnas av hur många personer som helst och att de kan editera den samtidigt eller är det någon "server-side" lösning med InDesign som sköter det?

Har du redan koll på detta så är det bra annars är det trist när du handlat NAS och upptäcker att endast en person kan arbeta mot filen samtidigt.

Med tanke på ovan så hade jag försökt hitta någon annan som jobbar med InDesign och som kan berätta hur bra/om det funkar.... jag tänker ju att du även behöver dela ut NAS:en via internet så att dina kollegor kan redigera text.

NAS tillverkarna har olika sätt på hur man kan dela ut delar av NAS:en så att filer är tillgängliga via internet. Det sämsta sättet ur säkerhetssynpunkt är att göra en vanlig port forward i din router.

Frågan är då ifall NAS tillverkarens program (de kallas olika) för att dela ut filer utan att behöva göra en port forward stödjer på vilket sätt InDesign arbetar med filen när flera personer har den öppen samtidigt.

Saken är ju att, om jag förstår dig rätt, alla ska arbeta mot samma fil som ligger på NASen, inte på egna "kopior" av filen som synkats till deras dator.

En del NAS modeller har funktion för att sätta upp en VPN till sig själva. Detta hade varit den bästa lösningen ur säkerhetssynpunkt och löser också eventuellt problem med hur filen ska delas (eller inte delas).

Jag tror kanske inte på att den billigaste NAS modellen kommer att vara den bästa för dig.
Kontrollera att den kan dela filer via internet på ett sätt som fungerar för du ska använda den, eller att den har stöd för att sätta upp en VPN.
(Jag har ett svagt minne av att jag läste någon annanstans att instegsmodellerna i konsument segmentet inte har alla funktioner som tillverkaren annonserar ut på sin hemsida att NAS-operativsystemet har. Det var en viss typ av backup som följde med SOHO /Enterprise modellerna som inte fanns till konsumentmodellerna. Hittar inte källa så mest att du kollar att NASen funkerar för det du vill ha den till).

Nu blev det en massa text som kanske skapade fler frågetecken. Jag hoppas att det inte avskräcker dig från att gå vidare med detta utan mer att du slipper överraskningar.

Hade jag varit i din situation hade jag undersökt möjligheten till en snabb VPN till företaget istället.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

Om du mest bara vill dela filer med andra så är det inte NAS du skall ha. I det läget skulle jag använda typ Dropbox, OneDrive eller Google Drive. Kallas ofta för tjänst för fildelning eller filsynkning. Det är alltså en disk i molnet som sedan är automatiskt speglad till en mapp på din dator och ofta då också till någon mapp på datorn hos någon annan. När du jobbar gör du det mot din vanliga lokala disk inuti din dator så det blir inte långsammare. Synkningen till molnet/andras diskar sköts sedan automagiskt i bakgrunden och behöver inte alls gå särskilt fort.

Några GB brukar man få gratis, vill du ha någon TB får du betala en månadsavgift som inte brukar vara så mycket att bråka om. Nu du behöver antagligen inte så mycket för bara själva filsynkningsfunktionen. Du kan nog ha det mesta liggande lokalt på någon intern eller extern disk.

NAS är för mig något man använder när man har stora mängder filer som man dela i ett lokalt nätverk, gärna då med redundans så om någon av diskarna går sönder så försvinner ingenting. Jag har tittat på att ha det i bostanden för stora mängder film och att kunna tittat på filmerna på vilken dator som helst i hemmet. Med lite mekande kan jag öppna upp i routern så att filerna är åtkomliga utifrån.

Nu riggade jag så att jag hängde en extern disk på routerns USB-anslutning. Räcker för mig. Behöver ingen riktig NAS.

Länk till prislistan för Dropbox:
https://www.dropbox.com/sv_SE/individual/plans-comparison

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om du mest bara vill dela filer med andra så är det inte NAS du skall ha. I det läget skulle jag använda typ Dropbox, OneDrive eller Google Drive. Kallas ofta för tjänst för fildelning eller filsynkning. Det är alltså en disk i molnet som sedan är automatiskt speglad till en mapp på din dator och ofta då också till någon mapp på datorn hos någon annan.

Det enda min ena NAS gör är att dela filer (bilder/film) med mina kunder och kollegor. Skulle inte fungera med Dropbox eller andra liknande tjänster som Nextcloud, då de synkar mapparna mot mina kunders datorer, som har förhållandevis väldigt små hårddiskar.
Har man bara det man jobbar för stunden med i mapparna, så visst... Men mina kunder uppskattar att kunna gå tillbaka och hämta gammalt material ibland och då tar det utrymme. De skulle inte kunna ha allt på sina datorer. Så en NAS är enda raka som fungerar för min del, för en vettig peng.
Jobbar man med media, så är det ofta utrymmeskrävande... med det sagt, kanske det ändå fungerar för TS med en Dropbox-liknande tjänst.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Det enda min ena NAS gör är att dela filer (bilder/film) med mina kunder och kollegor. Skulle inte fungera med Dropbox eller andra liknande tjänster som Nextcloud, då de synkar mapparna mot mina kunders datorer, som har förhållandevis väldigt små hårddiskar.
Har man bara det man jobbar för stunden med i mapparna, så visst... Men mina kunder uppskattar att kunna gå tillbaka och hämta gammalt material ibland och då tar det utrymme. De skulle inte kunna ha allt på sina datorer. Så en NAS är enda raka som fungerar för min del, för en vettig peng.
Jobbar man med media, så är det ofta utrymmeskrävande... med det sagt, kanske det ändå fungerar för TS med en Dropbox-liknande tjänst.

Att Dropbox-mappen skall få plats på den egna disken är helt klart en begränsning. Nu kan man nog lösa det så att bara en undermapp finns på en viss disk. Sedan kan både TS och kunderna alltid köra via en browser men då blir det inte riktigt lika bekvämt. Det gäller mest att kunderna kan acceptera att använda typ Dropbox.

Hursomhelst, enligt TS är den egna datorn en inköpt hembyggd PC så då det lär gå att stoppa in vad som behövs som disk, uppenbarligen finns det budget för ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Att Dropbox-mappen skall få plats på den egna disken är helt klart en begränsning. Nu kan man nog lösa det så att bara en undermapp finns på en viss disk. Sedan kan både TS och kunderna alltid köra via en browser men då blir det inte riktigt lika bekvämt. Det gäller mest att kunderna kan acceptera att använda typ Dropbox.

Hursomhelst, enligt TS är den egna datorn en inköpt hembyggd PC så då det lär gå att stoppa in vad som behövs som disk, uppenbarligen finns det budget för ny hårdvara.

Det jag ville få fram var just att om man använder en tjänst som Dropbox eller liknande, så blir det ofta en flaskhals hos kunderna, som inte har tillräckligt med diskutrymme. Som kreatör, fotograf/filmare ser man till att ha utrymme, annars fungerar det inte. Reportrar etc. har inte det bekymret normalt sätt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD