Hur mycket kostar din livsstil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag lägger 10-12000 på mat (allt som köps på ica, konsum etc) i månaden. Kanske dags att äta lite billigare när jag ser andras utgifter hehe

Till en person?

Permalänk
Medlem

Ca 8000:- : Min halva av hushållskostnader, dvs hyra, mat, bredband, kattmat och kattsand. Samt egna abonnemang, försäkringar, VPN osv. Saker som är likadana varje månad.

3000 - 10 000:- : Nöje, den summan kan variera. Köper relativt ofta spel. Går på restaurang med sambon då och då. Dricker sprit nästan varje dag. Köper hemleverans av mat, vill inte tänka på hur mycket jag lagt på sushi hem till dörren den senaste månaden. Finns säkert mer utgifter men det är vad jag kommer på såhär på rak arm.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag lägger 10-12000 på mat (allt som köps på ica, konsum etc) i månaden. Kanske dags att äta lite billigare när jag ser andras utgifter hehe

Jävlar! 3-4 gånger min matbudget!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Läser man tråden kan man dra slutsatserna att de flesta här har fru/sambo, köpt bostad, hyfsat höga inkomster och inte sällan bor i större stad.
Själv är man ensam, i nybyggd hyresrätt, någorlunda inkomst, mindre tätort.

Har inte riktigt räknat ihop det så exakt vad det blir, då det kan variera kraftigt. Jag betalar gärna så sällan som möjligt, hellre större summa en gång per år än mindre månadsvis för enklare administration och mindre att hålla reda på.

-Fasta kostnader i form av hyra, försäkringar, bredband, el, fackavgift/a-kassa, fordonsskatt. Gått igenom dem och går inte att göra något åt utan större kompromisser som kan straffa sig (=färre/enklare försäkringar). Snittar väl på ca 8-9 k för de delarna.
-I övrigt en del mat m m, har alltid rätt välfylld frys/kyl/skafferier.
Städartiklar/tvättmedel/tandkräm/papper osv räknas in här.
Äter ute/lunch några enstaka gånger per år.
Skulle anta att den här posten bör hamna på runt 2,5-3 k.
-Svenska Spel någon hundring i månaden, säg max 200 i snitt. Inga andra spel/liknande.
-Tankning upp till 1,5 k, som till en mindre del är körning av egen bil i arbetet med milersättning.
Inte minskat i nämnvärd mängd sen tidigare då jag kör till jobbet nästan dagligen (knappa 3 mil ToR) även om jag delvis jobbar hemifrån.
-Sen blir det väl enstaka prylar av olika slag, mindre tekniktillbehör, kläder, kosttillskott, biltillbehör m m för ca 1-3 k.
-Köper även en del saker åt föräldrarna; kan vara små bra prylar, verktyg, elektronik/teknikprylar, mat, boende vid resor m m. Ett flertal tusen blir det per år helt klart.
-Inga lån, andra abonnemang, medlemskap el tjänster. Ej heller alkohol/tobak.

Utslaget över hela året blir det nog någonstans mellan ca 13-16 k/mån totalt sett, rätt grovt räknat och kan nog diffa.

Skulle jag kunna minska på det? Säkerligen.
Börjar ha rätt gott om prylar/verktyg m m både jag själv och föräldrarna, samt kunde nog minska på matinköpen och ta av det jag har mer. Även minska på energidryck/läsk/kaffe/glass, som räknas in i matbudgeten.

Sen går i princip resten till investeringar och tyvärr lite väl frekventa större nyemissioner för dessa.

Skulle beskriva livsstilen som hyfsat sparsam, men kan utan problem köpa det jag behöver och vill ha (inom rimliga gränser). Använder gärna saker så länge de håller eller tills de börjar utgöra större begränsning.

Har däremot en kompis som verkligen skulle kunna kallas snål, där snålas det med det mesta och allt ska vara billigast möjliga. Snubben äger i princip inget utom en billig bil och en del kläder (inte ens dator el modern telefon). Målet för honom är att köpa hus, ett eller flera, vilket han kan göra kontant om han skulle vilja och finna det lämpligt. Han ligger på runt 7-10 k (inkl resor, bilkörning m m) och har legat ännu lägre tidigare med billigare boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Skönt antagande taget ur röven.

Taget rätt ur liknande trådar här och på andra forum.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Taget rätt ur liknande trådar här och på andra forum.

Då jag själv har en låg matbudget och läst några av dessa trådar är min tolkning snarare att vissa personer helt enkelt inte kan förstå att andra har annorlunda matvanor som är billigare trots att de äter en balanserad kost med tillräckligt mycket kalorier/proteiner/whatever.

Kan en personer som går på gym varje dag klara sig med en budget på 3.000 kronor? Troligtvis inte. Kan en medelsvensson göra det? Absolut, ingen tvekan.

Att alltid ha matlåda sparar förstås massor av pengar men att ta lite extra tid vid matlagning samt att handla smart sparar även det mycket.

Gör så mycket från grunden som möjligt. T.ex. genom att göra pizzadegen själv och köpa okokta kikärtor istället för färdigkokta. Handla aldrig på "Johnnys närlivs" utan gör det på ICA Maxi eller dyl. och håll ett öga på reapriser eller nedsatta priser på varor som snart går ut. Är det en bra rea på krossade tomater så köp tio förpackningar och lägg på lagerhyllan. Är Arlas filjmölk halva priset för att den går ut om två dagar så köp den även om du normalt köper Skånemejeriets filmjölk. osv osv.

Alla kan eller vill inte laga allt från grunden samt jaga reapriser och det är inget konstigt med det. Min poäng är helt enkelt att bara för att man inte gör det samt gillar att äta oxfile varje middag och äta sushi varje lunch så betyder det inte att alla med en låg matbudget svälter ihjäl eller enbart äter kolhydrater.