Hur mycket kostar din livsstil?

Permalänk
Medlem

Är väl ett undantag. Lägger inte mycket alls på konsumtion förutom mat. Huvudintressen är att röra på sig och ett par skor för inom och utomhus bruk kostar väl en sådär 3000 kr ihop och brukar hålla 18-24 månader. Använder främst cykel för transport även om det blir några hundralappar i månaden på buss / tåg.

Materialistiskt så har jag blivit mer och mer anti med åren och behåller saker tills de går sönder. (10 år gammal TV, men plasma och kollar har ej "tjänster" för 4k så är jag inte säker på att en ny TV skulle ge ny bild. Datorn från 2011, hade gärna uppgraderat om det fanns grafikkort till ett överkomligt pris.

Bostad: ~4k
Mat: ~2k under pandemin när man inte äter ute så mycket, går upp till ~3.5k när vi återgår till något nytt normalt
Transport: ~500 kr
Plast: ~500 kr/månad
CSN: ~600 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ligger kring 50-55k som rullar varje månad. Sen tillkommer ju mer ovanliga händelser som köpa ny bil, renovera, någon vitvara som går sönder, ny säng osv.

Stor del av det ovan är rörligt dock som hade kunnat sänkas om vi la om matvanor t.ex.. Även bilen kan vi ju göra oss av med ifall det skulle knipa.

Menar du för hela hushållet då eller bara för dig?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ska faktiskt göra denna övning (igen) var några år sen.

Är väl 6000/mån bara på boende just nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Menar du för hela hushållet då eller bara för dig?

För hushållet (jag och frun), vi är ju gifta så alla pengar är ju våra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bostaden har bara ökat i värde om du säljer den.

Har du inte vinst kvar efter ränta, skatt, mäklaravgifter och inflation så ökade den ju inte din inkomst alls.

Det är ett sätt att räkna på ja. Hela poängen med mitt inlägg är att ökning och minskning av exempelvis bostad höjer eller sänker utgifterna på sikt. Därav är det svårt att räkna på den totala månadskostnaden.

Lägenheten går dessutom upp i värde även om man inte säljer. På samma sätt som att en aktie, en gammal klocka eller ett Pokémonkort är värda mer även att du har kvar dem. Är en guldtacka inte värt något bara för du inte byter den mot svenska kronor?

Skrivet av cyklonen:

Självklart! Det är ju en utgift.

Nix. Det är inte en inkomst.

Så när jag säljer den efter fem år för 500k mer än jag köpte den för så har jag, vad? Inte tjänat pengar? Jag har 500k mer än min identiska vän med samma vanor och levnadsstandard vars lägenhet inte gått upp i värde. Har jag inte då tjänat mer pengar än denna vän? Kommer jag då inte kunna bränna av mer pengar och ha en högre levnadsstandard än denna vän?

Det går inte argumentera emot att jag har tjänat 100k årligen.

Skulle jag sälja lägenheten idag och flytta tillbaka till hyresrätten jag bodde i förut hade jag kunnat bo precis som förut fast haft ett par hundratusen extra i plånboken från min tid i bostadsrätt. Har jag då förlorat pengar eller tjänat pengar?

Ni argumenterar för att bostadsaffärer inte går att tjäna pengar på. Räknas det då inte som inkomst om jag byter bilar (bilhandlare), matvaror(matbutik) heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För hushållet (jag och frun), vi är ju gifta så alla pengar är ju våra.

Ok, vi kanske ligger på 45' varav jag står för 30-35', vi har inte helt delad ekonomi trots att vi är gifta. Gemensamt konto för huset som är 50/50-ägt och ett gemensamt sparkonto men inte så att vi lägger alla stålar i en pott.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hur mycket kostar det för dig att leva?

Jag skulle inte kalla min torftiga existens för "att leva", men...

Jag har aldrig slutat med samma vanor som jag hade när jag var fattig student. Gör mest mindre inköp, annat än för grejer jag verkligen behöver eller verkligen har önskat ha.
Men jag betalade av mitt studielån för några år sedan, och det var riktigt skönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kostnad per månad nedan (två vuxna och ett barn i förskoleåldern). Bor i Schweiz, så det mesta är dyrt.
Hyra 25 000:-
Förskola 20 000:-
Sjukvårdsförsäkring 10 000:-
TV/tele/internet 1 500:-
Försäkringar (inkl bil) 2 000:-
Mat 8 000:-
Teknik, kläder, resor, hobbies: 12 000:-

Så nästa gång ni häpnar över hur höga schweiziska löner är, fundera lite över levnadsomkostnaderna

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kostnad per månad nedan (två vuxna och ett barn i förskoleåldern). Bor i Schweiz, så det mesta är dyrt.
Hyra 25 000:-
Förskola 20 000:-
Sjukvårdsförsäkring 10 000:-
TV/tele/internet 1 500:-
Försäkringar (inkl bil) 2 000:-
Mat 8 000:-
Teknik, kläder, resor, hobbies: 12 000:-

Så nästa gång ni häpnar över hur höga schweiziska löner är, fundera lite över levnadsomkostnaderna

Oj det var verkligen en överraskning! En del rekryterare har försökt locka mig till Schweiz

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj det var verkligen en överraskning! En del rekryterare har försökt locka mig till Schweiz

Det går absolut att tjäna oerhörda pengar här. Men det som skulle vara en fantasilön i Sverige blir lite mer verklighetstrogen här

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, vi kanske ligger på 45' varav jag står för 30-35', vi har inte helt delad ekonomi trots att vi är gifta. Gemensamt konto för huset som är 50/50-ägt och ett gemensamt sparkonto men inte så att vi lägger alla stålar i en pott.

Ja, en av anledningarna till att vi gifte oss var ju för att det blev lättare juridiskt än om vi hade behövt skriva testamenten osv. Skall man vara gifta och inte dela rakt av så blir det snarare jobbigare att få till det juridiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så när jag säljer den efter fem år för 500k mer än jag köpte den för så har jag, vad? Inte tjänat pengar? Jag har 500k mer än min identiska vän med samma vanor och levnadsstandard vars lägenhet inte gått upp i värde. Har jag inte då tjänat mer pengar än denna vän? Kommer jag då inte kunna bränna av mer pengar och ha en högre levnadsstandard än denna vän?

Det går inte argumentera emot att jag har tjänat 100k årligen.

Skulle jag sälja lägenheten idag och flytta tillbaka till hyresrätten jag bodde i förut hade jag kunnat bo precis som förut fast haft ett par hundratusen extra i plånboken från min tid i bostadsrätt. Har jag då förlorat pengar eller tjänat pengar?

Svårt att säga när vi inte har alla siffror.

Hur stort lån du har, hur mycket kontakt du gick in med, vad du betalar i ränta, avgiften en mäklare kommer ta när du säljer och reavinstskatt.

Om din vän lagt 1 mille (eller vad din handpenning nu var) på börsen istället för en bostad med 10% avkastning hade han nog haft bra mycket mer pengar än dig efter fem år.

Det är ju inte ens svårt att argumentera emot att du hade tjänat 100k om året om din bostad ökat med 500k på fem år. Eller vi kan ju säga att du tjänat 100k extra om året men dina utgifter har stigit med 95k om året.

Taxeringsvärdet på bostaden lär ha ökat också så du betalar mer per år. Det har kostat dig att bo där (sopor, vatten, försäkringar, kanske vägavgift, ränta, reparationer, gräsklippning osv), staten tar omkring 22% av vinsten (så 100k~ i ditt fall), mäklaren tar nog närmare 100k om din villa är i prisklassen att du ser en ökning på 100k om året. Redan där är 200k~ av vinsten borta så du är nere på 300k.

Räntan, oklart men ser vi till en ökning på 100k om året så lär huset ligga för 4m+ väl? Så en 40-60k om året i ränta? Vi kan räkna lågt på 40k. Efter fem år är din vinst nu nere på 100k. Snittpriset på villa försäkring är 6k om året, så 30k för 5år och din vinst är nu nere på 70k. Vatten får jag höfta stenhårt men kring 5k om året hade det nog kostat mig här i gbg.

Sophämtning i fem år, 15k~. Din totala vinst efter fem år är nu nere på 30k.

Vi har inte ens gått igenom nära allt än och i detta teoretiska exempel har du en faktisk vinst på 6k om året. Nu kanske jag har missat någon detalj kring hur man räknar ut reavinsten (t.ex om man kan ta mäklarens arvode före från vinsten av huset före skatten räknas). Räcker ju med lite reparation på huset, ökad pendel osv för att hamna långt på minus. Sen om du räknat mot någon som hyrt (eller bott billigt utan lån) och kunnat pumpa in allt på börsen så ligger du flera hundratusen efter eller kanske t.om miljoner. Har bekanta som kör lite på börsen på fritiden och de är upp 100-150% senaste 13 månaderna. Så om deras portfölj på börsen var 1mille januari 2020 så är den nu 2-2.5mille. Sen då såklart skatt på det när man säljer.

Du kanske sitter på egna kalkyler och faktiskt siffror som visar hur fel jag tänkt här. Men 100k om året i vinst som du teoretiskt föreslog stämmer inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svårt att säga när vi inte har alla siffror.

Hur stort lån du har, hur mycket kontakt du gick in med, vad du betalar i ränta, avgiften en mäklare kommer ta när du säljer och reavinstskatt.

Om din vän lagt 1 mille (eller vad din handpenning nu var) på börsen istället för en bostad med 10% avkastning hade han nog haft bra mycket mer pengar än dig efter fem år.

Det är ju inte ens svårt att argumentera emot att du hade tjänat 100k om året om din bostad ökat med 500k på fem år. Eller vi kan ju säga att du tjänat 100k extra om året men dina utgifter har stigit med 95k om året.

Taxeringsvärdet på bostaden lär ha ökat också så du betalar mer per år. Det har kostat dig att bo där (sopor, vatten, försäkringar, kanske vägavgift, ränta, reparationer, gräsklippning osv), staten tar omkring 22% av vinsten (så 100k~ i ditt fall), mäklaren tar nog närmare 100k om din villa är i prisklassen att du ser en ökning på 100k om året. Redan där är 200k~ av vinsten borta så du är nere på 300k.

Räntan, oklart men ser vi till en ökning på 100k om året så lär huset ligga för 4m+ väl? Så en 40-60k om året i ränta? Vi kan räkna lågt på 40k. Efter fem år är din vinst nu nere på 100k. Snittpriset på villa försäkring är 6k om året, så 30k för 5år och din vinst är nu nere på 70k. Vatten får jag höfta stenhårt men kring 5k om året hade det nog kostat mig här i gbg.

Sophämtning i fem år, 15k~. Din totala vinst efter fem år är nu nere på 30k.

Vi har inte ens gått igenom nära allt än och i detta teoretiska exempel har du en faktisk vinst på 6k om året. Nu kanske jag har missat någon detalj kring hur man räknar ut reavinsten (t.ex om man kan ta mäklarens arvode före från vinsten av huset före skatten räknas). Räcker ju med lite reparation på huset, ökad pendel osv för att hamna långt på minus. Sen om du räknat mot någon som hyrt (eller bott billigt utan lån) och kunnat pumpa in allt på börsen så ligger du flera hundratusen efter eller kanske t.om miljoner. Har bekanta som kör lite på börsen på fritiden och de är upp 100-150% senaste 13 månaderna. Så om deras portfölj på börsen var 1mille januari 2020 så är den nu 2-2.5mille. Sen då såklart skatt på det när man säljer.

Du kanske sitter på egna kalkyler och faktiskt siffror som visar hur fel jag tänkt här. Men 100k om året i vinst som du teoretiskt föreslog stämmer inte.

Jo, det är klart man får räkna på det men de jag citerade verkade tycka att det ovillkorligt inte kan gå som vinst/inkomst under några omständigheter. Exempelvis är det inte alls orimligt att nuvarande lägenhet ökat 200k på ett år med en årlig ränta på under 40k FÖRE ränteavdrag. Men det är skitsamma när det kommer till summan. Min poäng var att man kan se det som ett plus i kassan, det är en risk såklart, men det kan bli ett plus.

Det finns gott om folk som köpt hus för 10 år sedan som gjort 2-3 miljoner på dem och därmed i princip bott gratis om de säljer idag. Det finns ingen sophämtning i världen som kostat 2 miljoner på 10 år.

Amorterar man ex 80 000 om året tycker jag inte att det räknas som att "livsstilen" kostar det, eftersom man med största sannolikhet får tillbaka det om man väljer att sälja.

Permalänk
Medlem

Boende (hyra, ränta, amortering): 10k
Mat: 7k
Övrigt (CSN, dagis, abonnemang): 3500
Fast sparande: 5000 i fonder till oss, 1300 i fonder till barnen

Så ~28kkr för mig, min fru och våra två barn. Snart kommer vi tyvärr behöva skaffa bil vilket kommer kosta ~5k per månad. Vi har strax över 60kkr in per månad så det brukar bli åtminstone 15kkr mer i sparande än det fasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo, det är klart man får räkna på det men de jag citerade verkade tycka att det ovillkorligt inte kan gå som vinst/inkomst under några omständigheter. Exempelvis är det inte alls orimligt att nuvarande lägenhet ökat 200k på ett år med en årlig ränta på under 40k FÖRE ränteavdrag. Men det är skitsamma när det kommer till summan. Min poäng var att man kan se det som ett plus i kassan, det är en risk såklart, men det kan bli ett plus.

Det finns gott om folk som köpt hus för 10 år sedan som gjort 2-3 miljoner på dem och därmed i princip bott gratis om de säljer idag. Det finns ingen sophämtning i världen som kostat 2 miljoner på 10 år.

Problemet är väl dock att de flesta andra bostäder också stigit i värde.

Men ska man flytta till något billigare boende så får man ju loss en del pengar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Problemet är väl dock att de flesta andra bostäder också stigit i värde.

Men ska man flytta till något billigare boende så får man ju loss en del pengar då.

Man är rikare i kronor. Man är inte rikare i bostad. Men du kan byta din bostad mot MER andra saker, råvaror etc än innan. Dvs man har MER pengar än innan man köpte bostaden, för då hade man ju inte heller en bostad, eller hur?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Kostnad per månad nedan (två vuxna och ett barn i förskoleåldern). Bor i Schweiz, så det mesta är dyrt.
Hyra 25 000:-
Förskola 20 000:-
Sjukvårdsförsäkring 10 000:-
TV/tele/internet 1 500:-
Försäkringar (inkl bil) 2 000:-
Mat 8 000:-
Teknik, kläder, resor, hobbies: 12 000:-

Så nästa gång ni häpnar över hur höga schweiziska löner är, fundera lite över levnadsomkostnaderna

Oj, tack har faktiskt funderat på att dra ner dit så det är bra att veta. Blir det lika dyrt per barn i förskolan om man tex har två? Pyntar man då totalt 40000 per månad? Låter helt sjukt

Permalänk
Avstängd

Är detta nya "Vad har du i lön"-tråden? i form av "Titta på mina utgifter!!!"

Själv kostar min livsstil alldeles för lite men jag har inte råd heller med en dyrare än så länge! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

17 400 kr i månaden i snitt. Min boendekostnad är 4 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Man är rikare i kronor. Man är inte rikare i bostad. Men du kan byta din bostad mot MER andra saker, råvaror etc än innan. Dvs man har MER pengar än innan man köpte bostaden, för då hade man ju inte heller en bostad, eller hur?

Det låter väl inte speciellt realistiskt? De flesta flyttar väl bara mellan olika bostäder/bostadstyper... även om det nu finns några få undantag som säljer allt de äger och väljer att bo utan någon fast punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Oj, tack har faktiskt funderat på att dra ner dit så det är bra att veta. Blir det lika dyrt per barn i förskolan om man tex har två? Pyntar man då totalt 40000 per månad? Låter helt sjukt

Jag tror att det är tio procent rabatt med två barn. Så 36 000. Som hittat...
Högt upp på listan över löneförmåner bland expats är att företaget står för förskola och skola (japp, den vanliga skolan kostar ungefär detsamma).

Kolleger med många barn har oftast barnen i den "kommunala" skolan. Den är avgiftsfri och bra, men lektionerna är förstås bara på tyska. Dessutom är den ganska oflexibel för två arbetande föräldrar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, en av anledningarna till att vi gifte oss var ju för att det blev lättare juridiskt än om vi hade behövt skriva testamenten osv. Skall man vara gifta och inte dela rakt av så blir det snarare jobbigare att få till det juridiska.

Kanske det men jag är lite allergisk mot att ge upp allt för mycket av mitt självbestämmande efter dåliga erfarenheter av en tidigare relation. Vet att min fru värnar sin privata sfär högt också så det funkar bra för oss, vi har försökt anpassa så att vi betalar efter förmåga och på så sätt så jämnar det väl ut sig hyfsat.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Vi har inkomster på ca 55000 netto, familj på 2 vuxna, 2 barn, 2 hundar, katt, 2 kaniner.

Utgifter på ca 50 per månad men då renoverar vi och amorterar en del också.
Boende + CSN, el, vatten, vaccinationer, sopor och försäkringar ca 20000
Bil och resor ca 10000
Mat ca 6000
Förskola 2200
Värdehöjande åtgärder 12000
Normal månads sparande 5000 så det är i underkant av vad vi vill egentligen.

Kan sänka bil/resor/mat då vi sparar en hel del pengar när vi inte pendlar till jobb just nu och slipper jobbluncher ute etc. Ligger annars maxbelånade på huset eftersom det var ett sjukt prisrally när vi köpte men vi hade inget val just då.

Tänker försöka isolera lite som nästa steg i renoveringarna för att satsa på sånt som ger avkastning nu när frugan fått som hon vill med onödiga saker som ytskikt. Se över fönster och sånt och sen skaffa solceller för att minska kostnaderna.

Köpte huset för ca 2-2,5 år sedan för 2,9 mkr och det har enligt Boolis uppskattning gått upp till 3,8-3,9 mkr nu med de renoveringar vi gjort och coronahetsen på villamarknaden i närområdet. En oberoende mäklare hade nog som mest räknat ner värdestegringen med 50% men vi tror att vi har en bra chans kan komma någonstans däremellan om vi hämtar utlåtande från rätt mäklare. Vi kommer att lägga om lånen lite snart och hoppas då kunna få in alla lån under bolånet och då minskar värdehöjande åtgärder rätt rejält. Även om vi inte kan ta in allt så är det längsta ändå avbetalt inom 7 år och kortaste om 2 men vi får se vad bankerna säger i höst.

I värsta fall får man väl konsulta lite på sidan av eller byta jobb för att få upp inkomsterna. Tycker man får mail från rekryterare hela tiden så vad det lider kommer det väl något värt att byta jobb för..

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag tror att det är tio procent rabatt med två barn. Så 36 000. Som hittat...
Högt upp på listan över löneförmåner bland expats är att företaget står för förskola och skola (japp, den vanliga skolan kostar ungefär detsamma).

Kolleger med många barn har oftast barnen i den "kommunala" skolan. Den är avgiftsfri och bra, men lektionerna är förstås bara på tyska. Dessutom är den ganska oflexibel för två arbetande föräldrar.

Tjena, får tänka på det också om man ska nappa på något sånt erbjudande då...

Vi har mer kikat på den fransktalande delen av landet, men det borde vara liknande antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Svårt att säga när vi inte har alla siffror.

Hur stort lån du har, hur mycket kontakt du gick in med, vad du betalar i ränta, avgiften en mäklare kommer ta när du säljer och reavinstskatt.

Om din vän lagt 1 mille (eller vad din handpenning nu var) på börsen istället för en bostad med 10% avkastning hade han nog haft bra mycket mer pengar än dig efter fem år.

Det är ju inte ens svårt att argumentera emot att du hade tjänat 100k om året om din bostad ökat med 500k på fem år. Eller vi kan ju säga att du tjänat 100k extra om året men dina utgifter har stigit med 95k om året.

Taxeringsvärdet på bostaden lär ha ökat också så du betalar mer per år. Det har kostat dig att bo där (sopor, vatten, försäkringar, kanske vägavgift, ränta, reparationer, gräsklippning osv), staten tar omkring 22% av vinsten (så 100k~ i ditt fall), mäklaren tar nog närmare 100k om din villa är i prisklassen att du ser en ökning på 100k om året. Redan där är 200k~ av vinsten borta så du är nere på 300k.

Räntan, oklart men ser vi till en ökning på 100k om året så lär huset ligga för 4m+ väl? Så en 40-60k om året i ränta? Vi kan räkna lågt på 40k. Efter fem år är din vinst nu nere på 100k. Snittpriset på villa försäkring är 6k om året, så 30k för 5år och din vinst är nu nere på 70k. Vatten får jag höfta stenhårt men kring 5k om året hade det nog kostat mig här i gbg.

Sophämtning i fem år, 15k~. Din totala vinst efter fem år är nu nere på 30k.

Vi har inte ens gått igenom nära allt än och i detta teoretiska exempel har du en faktisk vinst på 6k om året. Nu kanske jag har missat någon detalj kring hur man räknar ut reavinsten (t.ex om man kan ta mäklarens arvode före från vinsten av huset före skatten räknas). Räcker ju med lite reparation på huset, ökad pendel osv för att hamna långt på minus. Sen om du räknat mot någon som hyrt (eller bott billigt utan lån) och kunnat pumpa in allt på börsen så ligger du flera hundratusen efter eller kanske t.om miljoner. Har bekanta som kör lite på börsen på fritiden och de är upp 100-150% senaste 13 månaderna. Så om deras portfölj på börsen var 1mille januari 2020 så är den nu 2-2.5mille. Sen då såklart skatt på det när man säljer.

Du kanske sitter på egna kalkyler och faktiskt siffror som visar hur fel jag tänkt här. Men 100k om året i vinst som du teoretiskt föreslog stämmer inte.

Det är ingen skatt på vinsten när man säljer aktier. Åtminstone inte om man har ett investeringssparkonto vilket såklart är det man använder sig utav.

Men jag håller med dig. Att en bostad går upp i värde med tiden kan verkligen inte ses som en inkomst. Köper du en bostad, renoverar den och säljer direkt med vinst så fine, men inte den bostad du bor i.

Det kan ju dock definitivt ses som ett indirekt sparande, förutsatt att den faktiskt går upp i värde. Men man ska ju verkligen inte förvänta sig att få tillbaka varenda krona plus ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det låter väl inte speciellt realistiskt? De flesta flyttar väl bara mellan olika bostäder/bostadstyper... även om det nu finns några få undantag som säljer allt de äger och väljer att bo utan någon fast punkt.

Tillgångar minus skulder är bättre och därmed har personen i fråga mer pengar.

Det är sedan valfritt om man vill köpa en stuga i Bangladesh, godis, eller en trea på Östermalm. Men man har större tillgångar.

Om värdeökningen motsvarar boendekostnaden på sikt så har jag ju bott gratis, eller hur? Det har extremt många gjort de senaste 20 åren. Men så behöver det såklart inte bli framåt.

I många mindre städer kostade ett hus ca år 2000, 500k, motsvarande hus går nu för 3 miljoner. Säg att man renoverat, bytt fönster, kök etc. för 500k. Då är man plus 2 miljoner. Det ska mycket till för att sophämtning och ränta på 500k-1miljon ska käka upp den vinsten. Man har därmed bott utan kostnad jämfört med ex hyresrätt där man hade fått pynta 8000 i månaden i 20 år och inte fått ett öre tillbaka.

Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare. Går min bostad samma månad upp i värde 1000 så är jag 8000 rikare. Men enligt en del i den här tråden skulle jag alltså vara 7000 fattigare. En felräkning på 8000 kr/mån. (exkl ev kostnad för försäljning osv, men det äts på sikt upp av inflation, värdeökning etc.)

Säg att man är klockentusiast. Ett år köper man klockor för 50k per månad = 600k. Året efter säljer man de tolv klockorna för 580k. Kostar livsstilen verkligen 600k då? Nej, den kostar snarare 10k/år.

“You must know the difference between an asset and a liability, and buy assets…. Rich people acquire assets. Poor and middle class people acquire liabilities, but they think they are assets.” - Robert Kiyosaki

Permalänk
Medlem

Totala utgifter på 13 350kr, exklusive mat och övrigt (övrigt är väl omkring 500-600kr)
Inklusive allt som har med bil att göra (vilket är ungefär 2500kr mån)

Vi har bara en inkomst pga kroniskt svårt sjuk sambo (och FK är FK och driver sin egen vårdcentral och skiter i folk) men det fungerar bra. Vi lever väldigt väldigt simpelt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kollar jag på budgeten för förra året så:

Fasta utgifter: (hyra, billån, försäkringar, andra fasta avgifter (internet, telefon etc))
- Ca 900€ /månad

Rörliga utgifter: (mat, bränsle, "övrigt")
- Ca 600€ /månad, hälften av detta är matutgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare. Går min bostad samma månad upp i värde 1000 så är jag 8000 rikare. Men enligt en del i den här tråden skulle jag alltså vara 7000 fattigare. En felräkning på 8000 kr/mån. (exkl ev kostnad för försäljning osv, men det äts på sikt upp av inflation, värdeökning etc.)

Säg att man är klockentusiast. Ett år köper man klockor för 50k per månad = 600k. Året efter säljer man de tolv klockorna för 580k. Kostar livsstilen verkligen 600k då? Nej, den kostar snarare 10k/år.

“You must know the difference between an asset and a liability, and buy assets…. Rich people acquire assets. Poor and middle class people acquire liabilities, but they think they are assets.” - Robert Kiyosaki

Jag hoppas verkligen att du inte är seriös eller att någon annan i ditt hushåll har sista ordet kring ekonomin.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

ca 15k/mån, sparar utöver det ca 10k/mån.

Jag betalar allt för boende/renovering/bil och lite till, sen delar vi på mat. Min fru studerar och har mindre pengar just nu. Vi lever billigt och har en uthyrningslägenhet vilket gör att boendekostnaden blir låg och 15k räcker fint, både till resor utomlands och andra nöjen.

Fasta kostnader ca:
Boende 8k - 4k pga uthyrning = 4k
Mat 3k
Försäkringar/liknande 1k
Bil, parkering, reparationer 2k

Rörliga kostnader ca 5k

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |