Behöver köptips: stabilaste lagringsdisken 8+Tb

Permalänk
Medlem

Behöver köptips: stabilaste lagringsdisken 8+Tb

Hej!
Har försökt söka men inte hittat någon sån här tråd nyligen. Det är så att jag bygger en dator som kommer att vara på typ 24/7 för en del syften. Har tänkt att använda den som "NAS" om det går till familjen också, och t.ex. lagra media på den som jag kan komma åt via tvn och så. Nu börjar jag kolla på diskar, alltså interna 3.5".

Vilken disk på 8-20+ Tb ska man köpa, vill ha någon som har så låg risk för fel som möjligt. Den ska bara rulla så länge som möjligt, gärna billigt. Någon som har tips? Funderar på en Seagate Exos x16 16Tb, är detta ok?

Permalänk
Medlem

Seagate Ironwolf / Pro / Exos.

Seagate Expansion 16 / 18 TB innehåller Exos-diskar och är typ 1500 billigare än att köpa dom löst.
Om du köper Ironwolf pro så ingår det data recovery också om jag inte minns fel, om du ska lagra grejor som är viktiga.

Permalänk
Medlem

glöm inte att du behöver off site backup också på det.
ingen disk kan garantera 100% driftsäkerhet utan man ska alltid räkna med att diskarna kan dö i morgon så religösa backuper är alltid ett måste om det är data du inte är villig att ev förlora vid HDD ras.

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av hårddiskar.

Hårddiskar som kraschat och hårddiskar som inte har kraschat än men som ser fram emot det.

Ha dina viktiga data i 3 kopior och på minst 2 olika fysiska platser.

Även om du köper den bästa disken i världen kan ett virus eller mjukvarufel förstöra dina data bortom räddning på några minuter.

Själv kör jag just nu 2st 4TB IronWolf, 5900rpm varianten, för lagring i min server, med paritet och speglade mot varandra.
Sen har jag olika diskar jag tar backup mot och som förvaras "kalla", på olika platser.

Det är viktigt att backupen sker på en disk/enhet som inte är inkopplad mot datorn förutom precis när man gör backup.

Jag har fått intrycket att Seagate IronWolf / Pro / Exos är rätt stabila hur som helst.

Mina 5900rpm 4TB är mycket tysta och svala dessutom. Tyvärr är de väl för små för dig.

Permalänk
Medlem

Kolla upp ljudnivån. Vissa diskar är högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Kolla upp ljudnivån. Vissa diskar är högljudda.

Man kan nog säga att ju mer en disk är riktad mot professionellt bruk desto mindre fokus är lagt på att hålla ljudnivån på sovrumsnivå.

En disk som är riktigt snabb på sökning tenderar dessutom att smattra rätt rejält.
Detta eftersom läsarmen har så hård acceleration och retardation som det bara går.

Jag är väldigt förvånad över hur tysta mina 4TB IronWolf är faktiskt, men de är ju segmenterade under Pro ocg Exos också.