Basic fråga om m.2 och PCIe

Permalänk

Basic fråga om m.2 och PCIe

Hej,

Jag har en Intel NUC i3 8109U Bean Canyon och i den sitter en Kingston 2.5" SSD och den har börjat stöka och ger mig felmeddelande:
"failed command: WRITE FPDMA QUEUED"
Detta verkar vara HW eller driver/kompabilitet-relaterat när jag googlar.

Min tanke är att köpa en M.2-disk och det enda som finns tillgänglige idag (söndag) är Samsung 980 Pro Plus M.2 NVMe SSD-disk och denna verkar ha PCIe gen4 men min NUC stödher vad jag förstår PCIe gen3. Kan jag stoppa i denna m.2 SSD i min NUC och den fungerar fast med PCIe gen 3 prestanda?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,

Jag har en Intel NUC i3 8109U Bean Canyon och i den sitter en Kingston 2.5" SSD och den har börjat stöka och ger mig felmeddelande:
"failed command: WRITE FPDMA QUEUED"
Detta verkar vara HW eller driver/kompabilitet-relaterat när jag googlar.

Min tanke är att köpa en M.2-disk och det enda som finns tillgänglige idag (söndag) är Samsung 980 Pro Plus M.2 NVMe SSD-disk och denna verkar ha PCIe gen4 men min NUC stödher vad jag förstår PCIe gen3. Kan jag stoppa i denna m.2 SSD i min NUC och den fungerar fast med PCIe gen 3 prestanda?

Tacksam för tips!

Ja, PCI-e 4 är bakåtkompatibel med gen 3.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig