Permalänk
Medlem

Vad går adaptern till?

Hej
Jag hittade denna adapter bland gammal elektronik som inte går till något jag har här hemma. Googlade på den men hittade inget där heller. Jag undrar om det är någon som har någon aning om vad detta kan vara till för? (Bilden lånar jag från Aliexpress), kontakten ser ut som på bilden.

På adaptern står det:
Yixin electronic AC/DC adaptor model yx-3515a6
Input: AC 220-240V, 50/60Hz
Output: DC 4.8V, 150mA

/Endrow

https://id.aliexpress.com/item/32756870462.html?trace=wwwdeta...

Permalänk
Medlem

mitt bet går på laddning av gammalt batteri till radiostyrd bil

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endrow:

Hej
Jag hittade denna adapter bland gammal elektronik som inte går till något jag har här hemma. Googlade på den men hittade inget där heller. Jag undrar om det är någon som har någon aning om vad detta kan vara till för? (Bilden lånar jag från Aliexpress), kontakten ser ut som på bilden.

På adaptern står det:
Yixin electronic AC/DC adaptor model yx-3515a6
Input: AC 220-240V, 50/60Hz
Output: DC 4.8V, 150mA

/Endrow

https://m.id.aliexpress.com/item/32756870462.html?trace=wwwde...

Tja, det är ju en AC/DC-omvandlare. Så vad som helst som vill ha DC 4.8V, 150mA. Kan vara massor av saker, men mest troligt är väl, i synnerhet om den har liknande kontakt som på AliExpress, är till att ladda batteriackar. Till exempel till RC-bilar och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Tja, det är ju en AC/DC-omvandlare. Så vad som helst som vill ha DC 4.8V, 150mA. Kan vara massor av saker, men mest troligt är väl, i synnerhet om den har liknande kontakt som på AliExpress, är till att ladda batteriackar. Till exempel till RC-bilar och dylikt.

Tack för svaret.
I sådana fall antar jag att jag inte behöver spara den

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

mitt bet går på laddning av gammalt batteri till radiostyrd bil

Fick samma gissning av min kompis
Jag har dock inte haft någon radiostyrd bil sedan jag var liten så till det kan det inte vara

Permalänk
Medlem

Är en så kallad Tamiya kontakt när det gäller RC bilar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire