Ge bort ett spel i present men vill spela det själv först

Permalänk

Ge bort ett spel i present men vill spela det själv först

Tjo
Jag kan nada om spel så jag undrar om man köper ett ps4 spel får man en skiva då eller får man en slags kod? Vill ge bort spelet i present men vill spela det själv först så undrar hur det fungerar. Förr var det ju bara att stoppa i skivan i vilken konsol som helst liksom. Eller blir spelet bundet till ens konto?
Tack om nån orkar svara!

Permalänk
Medlem

Det borde med 99% sannolikhet vara så att köper du ett spel med fysisk skiva så kan du ge bort spelet efter att du spelat ut det. Vilket specifikt spel rör det sig om?

Permalänk
Avstängd

Köper du ett spel på skiva så är det liksom licensen. Det lär ändå kräva installation och så men spelet kommer bara att starta om skivan är i. Alltså kan du spela hur mycket du vill så länge du har skivan och sen ge bort den varpå mottagaren kan spela vidare. Spelet kommer fortfarande att vara installerat på din konsol dock, om du inte avinstallerar det, men inte gå att starta.

Sen finns det spel som inte finns på skiva utan bara är en kod, i så fall är det precis som på Steam och liknande att den bara går att använda en gång. En del spel finns som både-och men vad jag förstått så tillåter inte Sony att man säljer nedladdningskoder, i alla fall inte för spel som finns på skiva, utan de vill att man använder deras butik.