Är det lagligt att en myndighet kan uppmana en att installera en app för att föra videomöten ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är totalt ointressant om du väljer att installera ett program eller ta del av plattformen via en länk, du accepterar hur som helst en rad villkor.

Till OT-spåret, nej det är inte olagligt att ta bilder på folk på offentliga platser, kränkande fotografering är att du tar bilder på någon i privat utrymme utan deras vetskap.

Nu är du inte på riktigt.

Det var jag som skrev så du kan inte hitta på att jag menade något helt annat än det jag skrev. Det jag skrev var telefon eller dator för att ta del av internet. Socialnämnden kan inte tvinga dig att köpa en telefon som inte går att köra videokonferens på. Du kan däremot inte tvinga socialnämnden att köpa både telefon och dator till dig då vilkendera räknas uppfylla kraven om skälig levnadsnivå när det gäller att ta del av internettjänster.

Behöver visst upprepas, du är inte tvingad att installera Teams eller Zoom bara för att en kompletterande/extern aktör kör informationsmöten och föreläsningar via dessa. I dessa sammanhang får ingen integritetskänslig information diskuteras. Du kommer däremot fortfarande acceptera villkoren för tjänsten när du kör den via webben. Ingen tvingar dig bryta mot upphovsrätten. Mening med GDPR är att tjänster inte ska ha olagliga avtalsvillkor. Det hela är inte konstigare än att du accepterar telefonoperatörens villkor när du ringer från din telefon.

Vill en extern aktör att deltagarna ska kunna se varandra så är det fortfarande inte mer orimligt än ett gruppmöte.

Bra, då är vi på samma linje med din fetstil där, då jag tyckte det lät väldigt konstigt när du skrev Sitat: Så länge tjänsten är laglig så kan de tvinga dig att använda den.
Jag misstolka som att du menade att de kunde tvinga personen att installera mjukvara mot sin vilja. Google meet eller vad det heter vet jag att man inte behöver google konto för ifall någon annan är den som anordnar videomötet.
Då jag bojkottar Google som företag så skulle jag vägra att skaffa ett google konto i mitt namn. Om företaget jag arbetar för skulle kräva att jag har google konto eller Facebook konto, så får företaget jag arbetar för stå för det kontot så det är företagsanslutet och inte privat till mig som person.
Nu är inte jag arbetslös och jag har inte haft kontakt med AF sedan 1997 så jag vet inte hur det fungerar idag.

Japp jag vet.. jag accepterar bara villkor från företag osv som jag läst igenom och godkänner.. Är det något jag inte accepterar med just det företaget så vänder jag mig till ett annat företag. Tjänster/försäkringar/licenser osv osv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon36896:

Där är du fel ute.
Det kan vara olagligt, men det måste finnas en förtalssituation för att någon ska kunna anmäla det, d.v.s. att du framställer någon i kränkande eller dålig dager.
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/f...

Om Facebook eller andra webbplatser sedan har egna regler är en annan sak. De kan ställa vilka krav de vill vad gäller användningen av deras sidor så länge kraven inte strider mot tillämplig lag.

Du måste däremot alltid fråga andra som är med i bilder innan du använder dessa bilder i reklamsyfte.

Japp.. allmänna platser och icke kränkande osv är undantag.
Men ta som varför vart det förbjudet att fotografera sina barns adventståg i skolorna? Jo för att det publicerades på sociala medier utan allas medgivande, då det "kunde" vara risk att någon som kanske levde under skyddad identitet osv kanske gick på den skolan och kanske råka vara med i luciatåget.

Lika så om jag har larm med kameraövervakning i mitt eget hem, om kameraövervakningen spelar in dygnet runt, så är jag skyldig att informera mina gäster/besökare om att det är en aktivt pågående inspelning.

Kan, om, kanske är orden som räcker för att det ska vara förbjudet. Sedan är oftast inte själva fotot/filmen ett brott utan där är hur/om man använder den eller delar med andra som det kan bli ett brott.

När det gäller ljudupptagning om man har ett möte med två andra parter + sig själv.
När man alla tre sitter vid bordet så är dold ljudupptagningen laglig(undantag finns om det är sekretess osv osv).. Men låter du inspelaren ligga kvar på bordet eller i jackan när du går ifrån 10minuter, så blir de 10minutrarnas inspelning olaglig, då du avlyssnar deras samtal utan deras medgivande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Lika så om jag har larm med kameraövervakning i mitt eget hem, om kameraövervakningen spelar in dygnet runt, så är jag skyldig att informera mina gäster/besökare om att det är en aktivt pågående inspelning.

Kan, om, kanske är orden som räcker för att det ska vara förbjudet. Sedan är oftast inte själva fotot/filmen ett brott utan där är hur/om man använder den eller delar med andra som det kan bli ett brott.

När det gäller ljudupptagning om man har ett möte med två andra parter + sig själv.
När man alla tre sitter vid bordet så är dold ljudupptagningen laglig(undantag finns om det är sekretess osv osv).. Men låter du inspelaren ligga kvar på bordet eller i jackan när du går ifrån 10minuter, så blir de 10minutrarnas inspelning olaglig, då du avlyssnar deras samtal utan deras medgivande.

Allt det här har diskuterats tidigare i tråden och behöver knappast tas upp ytterligare en gång.
De som hänger på det här forumet är faktiskt intelligenta nog att både läsa mellan raderna och dra egna slutsatser …

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon36896:

Allt det här har diskuterats tidigare i tråden och behöver knappast tas upp ytterligare en gång.
De som hänger på det här forumet är faktiskt intelligenta nog att både läsa mellan raderna och dra egna slutsatser …

jo men alla har inte koll på saker.. så det är väl bra att ämnena tas upp, det kanske finns de som lär sig något nytt.
Jag lär mig nya saker varje dag Det är ju så man utvecklas.
Sedan var min nyfikna fråga om det med vad juridiken säger om att bli tvingad till att installera mjukvara man inte godkänner villkoren på... Det var det mitt ursprungliga inlägg handlade om där jag frågade just om någon med juridisk utbildning kunde göra en tolkning.
att anta något och gissa och tro, betyder inte ett dugg om det är fel.
För att citera Everett McGill i filmen Under belägring2 Assumption is the mother of all fuck-ups. det gäller det mesta i livet.. fakta är alltid bättre än antaganden.

Permalänk
Medlem

Och allt man hör är sant per automatik är frågan, många gånger överdrivs det etc. Sen är det för att man är arbetslös så ska man ju stå till förfogande för AF och jobb som erbjuds.

Ang juridisk tolkning av kvalificerad person så kanske man ska vända sig till en advokatbyrå och ställa frågan för att få ett rakt och enkelt svar

Ang fotograferande och tillstånd är det kommersiellt foto eller reklam så ska det finnas avtal. men det är OT.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bra, då är vi på samma linje med din fetstil där, då jag tyckte det lät väldigt konstigt när du skrev Sitat: Så länge tjänsten är laglig så kan de tvinga dig att använda den.
Jag misstolka som att du menade att de kunde tvinga personen att installera mjukvara mot sin vilja. Google meet eller vad det heter vet jag att man inte behöver google konto för ifall någon annan är den som anordnar videomötet.
Då jag bojkottar Google som företag så skulle jag vägra att skaffa ett google konto i mitt namn. Om företaget jag arbetar för skulle kräva att jag har google konto eller Facebook konto, så får företaget jag arbetar för stå för det kontot så det är företagsanslutet och inte privat till mig som person.
Nu är inte jag arbetslös och jag har inte haft kontakt med AF sedan 1997 så jag vet inte hur det fungerar idag.

Japp jag vet.. jag accepterar bara villkor från företag osv som jag läst igenom och godkänner.. Är det något jag inte accepterar med just det företaget så vänder jag mig till ett annat företag. Tjänster/försäkringar/licenser osv osv

Även om du får en länk och inte behöver något konto så accepterar du användarvillkoren för tjänsten. Det kan säkert förekomma tips om att installera programmen för att göra det enklare, men så länge de ger en inbjudnadslänk och det handlar om information till grupp bör de inte kräva något konto. Arbetskonton och skolkonton måste också acceptera användarvillkoren. Om du behöver ett konto kan du fortfarande använda webbvarianten, om de står för konton är det ju någon form av organisationskonto, så delvis andra villkor än de privata, men fortfarande villkor du accepterar för att använda plattformen. För att använda Arbetsförmedlingens egna Videomöte behöver du BankID som i sin tur har egna villkor och kräver att du installerar programmet på en av dina privata enheter.

Skulle en extern aktör använda en lösning som bryter mot lagen skulle de såklart få smäll på fingrarna, men när det gäller information till grupp finns det inga krav från Arbetsförmedlingen. Integritetskänslig information ska tas via Arbetsförmedlingens egna videomötestjänst.

Har du möjlighet att delta, men vägrar så kommer du såklart bli varnad och så småningom sanktionerad. Det handlar inte om tvång utan att ta del av tjänster som är en del av vardagen och som du förväntas kunna använda, du förväntas att ha en telefon eller dator med internet och det är därför det ingår i skälig levandsnivå där kommunen är skyldig att ersätta dig för dessa om du är helt utblottad, har rätt till ekonomiskt bistånd och saknar möjlighet att ta del av tjänster via internet.

Ber en handläggare eller aktör dig att göra något så vill de se att du lägger ner energi på detta, blir du t.ex. anvisad att söka ett jobb som kräver att du registrerar dig på något företags rekryteringssystem så måste du göra det. Kommer du med massor konstiga undanflykter så kommer du så småningom svälta ihjäl eller sadla om till att bli kriminell. Vi har inte riktigt infört rätten till mat och husrum i Sverige utan det ställs krav.

GDPR betyder att du får radera dina konton, så jag ser inte varför du skulle vara rädd för att t.ex. skapa ett Linkedin-konto, söka jobb och sedan radera kontot när du fått jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

jo men alla har inte koll på saker.. så det är väl bra att ämnena tas upp, det kanske finns de som lär sig något nytt.

Det har ju inte du heller när du på ett mycket kategoriskt sätt skriver saker som följande

Skrivet av anon309108:

Sant
TS kan oxå då behöva veta att juridiskt så om någon sprider materialet utan TS tillåtelse(de deltagandes tillåtelser) så är det inte lagligt och kan bli rättsliga påföljder
Edit
Det är ju till o med olagligt att om man tagit en bild på sig själv och andra kommit med i bakgrunden o man sedan lägger upp det på fejan.. om man har otur o någon av de som kom med på bilden anmäler det så kan det bli påföljder. Något måååånga inte tänker på, men typ ingen reagerar om de ser sig själva på någon annans facebook bild haha

som inte stämmer fullt ut.
haha

Ditt upprepande kan dessutom göra att andra känner att du skriver dem på näsan, vilket bara skapar en tråkig stämning här …

Permalänk
Medlem

Statliga myndigheter kan tvinga dig till väldigt mycket, de kan till och med spärra in dig om du inte sköter dig enligt de regler och lagar som gäller. För oss som sköter oss sträcker sig dock de flesta tvång till legitimation, pass, deklaration och dylikt.

Har dock svårt att tänka mig att det i det här handlar om ett tvång som känns som att det kommer som en blixt från klar himmel. Har man tackat ja till ett möte är det väl rimligt att man då också gör sig möjlig för ett möte, oavsett om det handlar om att skaffa ett program och kamera eller bussbiljett och legitimation.

Om man är orolig för spionage så har statliga myndigheter rätt omfattande krav vad gäller säkerhet i kommunikation. Till exempel att tjänsternas servrar finns inom EU. För Zoom finns idag till exempel svensk server som statliga myndigheter, och Skype sköts ofta med interna servrar.

Att andra mötesdeltagare svinar sig är inget man kan skydda sig från. Folk kan bete sig minst lika illa åt fysiskt också. Det får man ju hantera på ett vuxet sätt ifall situationen uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Uppmana och tvinga är två helt skilda saker. Jag ser absolut inget problem i att en myndighet, arbetsplats eller skola uppmanar en till att använda webbkamera i samband med videomöten. I vissa fall kan det säkert kunna vara ett krav till och med? Vet att det har diskuterats på högskolor och universitet iaf. För att kunna säkerställa så gott som möjligt att elever inte fuskar osv.

Det är krav på LTH att ha webbkamera och använda en viss webbläsare (lockdown browser) under tentor i dagsläget. Varierar från kurs till kurs men många kör detta upplägget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är krav på LTH att ha webbkamera och använda en viss webbläsare (lockdown browser) under tentor i dagsläget. Varierar från kurs till kurs men många kör detta upplägget.

Det känns ganska rimligt ändå! Nu orkade jag visserligen inte läsa hela tråden så jag kanske missade vad TS oroade sig över (mer än att bli inspelad).

Permalänk
Medlem

Så länge det gäller dig som privatperson mot en myndighet ser jag inga problem i att installera en app för kontakt med myndigheter. Det är den tekniska utvecklingen som går mot appar. Inte konstigare än att de tidigare stoppade brev i din brevlåda, ringde på din telefon eller att du besökte deras kontor.

Det är mer när jobbet kräver att man använder sin privata telefon i arbetet som man kan börja protestera.

Permalänk
Medlem

Den enda appen som behöver installeras är som sagt bankid.

Allt annat kan köras i webbläsaren. Så nej, de tvingar dig inte att installera program som ligger och spanar i bakgrunden. Nog för att bankid skulle kunna göra det, och för att många har appen för kontakt med myndigheter. Din telefon eller dator blir inte bloatad av att du kör videomöten. Vid tekniska problem kommer de köra vanligt telefonsamtal, samtidigt så analyserar operatörerna vad du gör med din telefon. Ser ingen direkt skillnad där, har du ett konto får du kryssa bort personliga erbjudanden och motsvarande om du inte är bekväm med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är de externa aktörerna som kör Teams/Zoom/Meet/whatever. Att säga till någon som har en dator med webbkamera eller har en mobiltelefon att delta med bild kan inte vara ett hinder om du är frisk nog att söka ett arbete.

Jag vet inte om du citerade fel eller om jag uttryckte mig klumpig! Vi är på samma bana iaf

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skulle en extern aktör använda en lösning som bryter mot lagen skulle de såklart få smäll på fingrarna, men när det gäller information till grupp finns det inga krav från Arbetsförmedlingen. Integritetskänslig information ska tas via Arbetsförmedlingens egna videomötestjänst.

Nej, det är inte säkert. Det är väldigt många myndigheter som har dålig koll på det juridiska läget kring digitala tjänster, än mindre deras underleverantörer. Jag har god insyn i Arbetsförmedlingens verksamhet och deras digitaliseringsprocess genom en bekant som är projektledare där. Enligt hen så är den interna kompetensen kring chefer på låg, medel och hög nivå ofta låg inom IT och särskilt juridiken kring IT. Det finns en stark orsak till att Skatteverket och Kronofogden inte använder exempelvis Microsoft Teams, se länk nedan. Kanske kommer staten på sikt ha någon form av generella riktlinjer som gäller myndigheter och deras underleverantörer, men det lär nog tyvärr dröja ett tag innan sådant helhetsgrepp tas. Vi är ju inte är lika noga med integritet som exempelvis Tyskland...

https://www.aktuellsakerhet.se/myndigheter-valjer-skype-framf...

Till TS: Det är mycket tvärsäkra slutsatser i denna tråd som egentligen mest är vilda spekulationer. Jag vill ge rådet att ta kontakt med ett fackförbund och ställa de frågor du har. Då får du svar från folk som vet vad som gäller. Är du inte med i ett fackförbund så gå med. Troligtvis är det gratis första tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Nej, det är inte säkert. Det är väldigt många myndigheter som har dålig koll på det juridiska läget kring digitala tjänster, än mindre deras underleverantörer. Jag har god insyn i Arbetsförmedlingens verksamhet och deras digitaliseringsprocess genom en bekant som är projektledare där. Enligt hen så är den interna kompetensen kring chefer på låg, medel och hög nivå ofta låg inom IT och särskilt juridiken kring IT. Det finns en stark orsak till att Skatteverket och Kronofogden inte använder exempelvis Microsoft Teams, se länk nedan. Kanske kommer staten på sikt ha någon form av generella riktlinjer som gäller myndigheter och deras underleverantörer, men det lär nog tyvärr dröja ett tag innan sådant helhetsgrepp tas. Vi är ju inte är lika noga med integritet som exempelvis Tyskland...

https://www.aktuellsakerhet.se/myndigheter-valjer-skype-framf...

Till TS: Det är mycket tvärsäkra slutsatser i denna tråd som egentligen mest är vilda spekulationer. Jag vill ge rådet att ta kontakt med ett fackförbund och ställa de frågor du har. Då får du svar från folk som vet vad som gäller. Är du inte med i ett fackförbund så gå med. Troligtvis är det gratis första tiden.

Vad invänder du emot?

Det finns inga riktlinjer/krav för lösning med information till en större grupp. Det finns krav när det gäller integritetskänslig information. Facket har inte med det hela att göra.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att någon form av mask kanske?! Det borde ju kunna sprida såväl glädje som förvirring, kanske lite beroende på hur masken ser ut
...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll