Är det lagligt att en myndighet kan uppmana en att installera en app för att föra videomöten ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men sen hela poängen med tråden från början var ju inte "slitage" på kalsonger och strumpor m.m. utan poängen var om någon kan tvinga en att installera en mjukvara på ens privata telefon, om det är lagligt att säga det till folk, slitage är inte samma sak riktigt.

Ville du ha eller inte ha bidrag? Om du vill ha, installera appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men sen hela poängen med tråden från början var ju inte "slitage" på kalsonger och strumpor m.m. utan poängen var om någon kan tvinga en att installera en mjukvara på ens privata telefon, om det är lagligt att säga det till folk, slitage är inte samma sak riktigt.

Dom kan nog inte tvinga dig, men nu är det uppenbart att det är en motprestation för att få bidrag/betyg/whatever och det är fritt fram för dom att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men sen hela poängen med tråden från början var ju inte "slitage" på kalsonger och strumpor m.m. utan poängen var om någon kan tvinga en att installera en mjukvara på ens privata telefon, om det är lagligt att säga det till folk, slitage är inte samma sak riktigt.

Hur tänker du att det ska gå till då?
Måste du använda en telefon? Räcker kanske med en dator och gå till en hemsida?

Sen att det är videomöte det får du bara gilla. Har lite insikt kring myndigheter och kan säga att de gör inte saker för att jävlas utan för att det är ett fantastiskt (krångligt) regelverk, lagar och förordningar även kallat, och allting handlar om att göra rätt och inte spara saker i onödan osv. Men tack vare att det är krångligt så kan det ta lite konstiga vägar så att vara uppmärksam och ifrågasätta är något sunt för ibland blir det fel.

Permalänk
Medlem

Har arbetat litegrann med en snarlik fråga, på kommunal nivå.

Myndigheten i fråga är ju oftast skyldig att erbjuda dig en viss tjänst. Kring själva tjänsteleveransen kan det ju finnas hur många olika förutsättningar och utformningsalternativ som helst (fysiskt på stadskontoret? Då måste du kunna ta dig dit vid utsatt tid. Över telefon? Då måste du ha tillgång till en telefon och en omgivning du kan tala ostört ifrån. Via chatt? Då behöver du ha tillgång till en enhet med internaccess samt möjlighet att läsa/skriva... osv.).

Myndigheten i fråga erbjuder dig den här gången att ta del av tjänst som levereras via en videomötestjänst. Om du inte vill eller kan ta del av tjänsten på det sättet får du helt enkelt höra av dig till myndigheten och se om det finns några andra alternativ (vilket det säkert gör - videomöten är ju trots allt en rätt ny företeelse, ur myndigheternas perspektiv sett).

Som medborgare är vi berättigade till att bli erbjudna vissa tjänster. Vi kan däremot inte kräva att tjänsterna levereras på ett specifikt sätt (även om det finns mycket skrivet i lagar och förordningar angående exempelvis tillgänglighetsanpassning).

Visa signatur

---

Permalänk

Om appen inte stödjer linux bara säg att din dator använder sig av linux och inte fungerar som den ska under det.

99% av de på af är så oinsatta i datorer att de knappt vet vad linux äns är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om appen inte stödjer linux bara säg att din dator använder sig av linux och inte fungerar som den ska under det.

99% av de på af är så oinsatta i datorer att de knappt vet vad linux äns är.

Nu stöds ju både teams och zoom på Linux. De har även båda webclienter som fungerar riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Nu stöds ju både teams och zoom på Linux. De har även båda webclienter som fungerar riktigt bra.

Såg inte att han specat något specifikt program men ok.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag personligen anser att man bör erbjudas alternativ till videomöte då det gäller att nyttja en socialförsäkring. Antingen att stänga av kameran eller att delta på ett fysiskt möte. Det finns ingen rimligt valfrihet i att nyttja A-kassa eller sjukpenning. Om du inte behöver dessa kan du inte använda dem och om du behöver dem kan du svårligen låta bli... så någon form av valfrihet i hur man kvalificerar sig bör finnas. Jag tycker att det är legitimt att inte vilja vara på film - speciellt om det sker i grupp.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

Som sagt myndigheter har svårt att straffa en för att man inte gör olika saker. Är man dock ute efter att få något från samhället som bidrag, så blir sitsen omvänd. Och om man är väldigt mycket omständlig och ej tillmötesågende så är det inte säker att man får något bidrag.
Och det är flummigt vad som menas med att inte vara tillmötesgående. Och folk har blivit avstängda från akassan av flummiga orsaker långt innan arbetsförmedlingen hade persondatorer.

Myndigheter bör sedan använda generella verktyg och det blir bättre. Men det var inte bättre förr. För då kunde arbetsförmedlingen skicka ut ett brev där man med kort varsel skulle besöka kontoret annars kunde man bli av med akassan. Vissa kan tycka det är rätt, men sedan har vi en annan myndighet som delar ut breven och det är inte alltid de lägger breven i rätt låda.
Nu i coronatider är inte allt optimalt. Men i framtiden så tror jag det blir bra när myndigheter accepterar mer möte online.

*edit*
Att inte vara tillmötesgående så kan inte rättsväsendet på något sätt tvinga en att söka jobb. Det är helt frivilligt om man vill göra detta. Men vill man ha arbetslösersättning så krävs det lite motprestation, som att visa att man försöker få jobb, deltar på möten osv. Det finns artiklar som folk som ställde in besök med arbetsförmedlingen för begravning av närstående och liknande och de blev av med akassan. Så den som vill börja bråka med t.ex. arbetsförmedlingen av principsak och vägra göra saker kan få problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Har arbetat litegrann med en snarlik fråga, på kommunal nivå.

Myndigheten i fråga är ju oftast skyldig att erbjuda dig en viss tjänst. Kring själva tjänsteleveransen kan det ju finnas hur många olika förutsättningar och utformningsalternativ som helst (fysiskt på stadskontoret? Då måste du kunna ta dig dit vid utsatt tid. Över telefon? Då måste du ha tillgång till en telefon och en omgivning du kan tala ostört ifrån. Via chatt? Då behöver du ha tillgång till en enhet med internaccess samt möjlighet att läsa/skriva... osv.).

Myndigheten i fråga erbjuder dig den här gången att ta del av tjänst som levereras via en videomötestjänst. Om du inte vill eller kan ta del av tjänsten på det sättet får du helt enkelt höra av dig till myndigheten och se om det finns några andra alternativ (vilket det säkert gör - videomöten är ju trots allt en rätt ny företeelse, ur myndigheternas perspektiv sett).

Som medborgare är vi berättigade till att bli erbjudna vissa tjänster. Vi kan däremot inte kräva att tjänsterna levereras på ett specifikt sätt (även om det finns mycket skrivet i lagar och förordningar angående exempelvis tillgänglighetsanpassning).

Jag spinner vidare på detta inlägget då det var väldigt bra skrivet
En arbetsgivare som kräver att personalen ska ha en viss elektronisk utrustning för att utföra sitt jobb. Smartphone, laptop, komradio osv. Med högsta sannolikhet kan de nog inte kräva att personalen ska köpa det för egna pengar, så de tillhandahåller utrustningen till de anställda. Om de då när de erbjuds att få utrustningen gratis, och vägrar, då blir det arbetsvägran. Men de kan inte hävda arbetsvägran om den anställde inte har råd att köpa utrustningen själv.

Jag tror detta även går att implementera på arbetssökande... om AF kräver att den arbetssökande ska ha en smartphone eller dator att kommunicera med dem och denna äger ingen själv och har inte råd att köpa den, då borde troligtvis AF vara skyldiga att tillhandahålla utrustningen om de ställer kraven på videomöte för att AF själva inte vill ha fysiska möten på grund av corona.

Sedan kommer den lilla frågan som kan vara värt för en jurist att titta på.
Om man ska installera en viss programvara så måste man godkänna villkoren för programvaran.
Vad säger lagen om att tvinga någon att bryta mot användarvillkoren???
Om jag inte accepterar användarvillkoren för datainsamling , att appen kräver tillgång till telefonlista och sms eller något andra detaljer i det finstilta, då så ska man ju klicka/tappa på att Jag godkänner inte.
Ska i så fall AF/arbetsgivaren stå för kontot och enheten så att de är de som har godkänt villkoren och där med inte tvingat någon att bryta mot villkoren som ställs???
Men om tjänsten kan användas utan att klicka/tappa på jag godkänner villkoren för att fortsätta då kan man inte neka.
Men det skulle vara intressant om en jurist kan titta på detta, då det inte är helt rätt att klicka/godkänna/skriva under något mot ens vilja.. det låter som att det går under olaga tvång.

Edit, la till ett exempel i texten efter datainsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Ja fysiska möten kan det också ske på, men vid fysiska möten har man iofs mer uppsikt oftast, så ser man någon filma i rummet så kan man bara gå ut direkt, läggs det ut via videomöten då har man ingen kontroll alls ju.

Jag kan upplysa dig om att det finns kameror som kräver mindre än 1mm stora hål för att kunna filma genom, så om man blir smygfilmad på ett möte är det nästan omöjligt att upptäcka.

Sedan frågan som ställs i tråden, antar jag att de inte kan tvinga dig men som flera sagt så kan du nog inte ta del av innehållet/bidraget om du inte kan leva upp till vissa enkla villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ville du ha eller inte ha bidrag? Om du vill ha, installera appen.

Ericsson R250s, installera app på den om du kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

TS: Jag tror helt enkelt får försöka förklara dina farhågor och går de inte med på det så får du väga fördelarna av att deltaga mot nackdelen att någon kan se dig.

Nja, många glömmer att kameran är igång och gör saker på video som de inte borde göra, som tjejen som satte sig och bajsade med laptopen på golvet eller studenter som röker på under föreläsningar. Eller vittnet i en rättegång som inte fick bort sitt kattfilter. Det kan absolut vara kul att se.

Men i allmänhet så lär ingen vara intresserad av ett mer eller mindre offentligt möte med en massa folk som sitter och gäspar förstås.

Ser man för mycket på youtube så tror man tillslut på allt. Clickbait var namnet och vi är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Då både arbetsförmedling och försäkringskassa är statliga myndigheter går lyder de under lagar, förordningar och föreskrifter

Arbetsförmedlingens författningssamlingar går att hitta här: https://arbetsformedlingen.se/om-oss/var-verksamhet/styrning-...

här finns Förordning om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

6 kap avser villkor som gör att man kan bli utan ersättning

förordningen är naturligtvis inte utformad med specifikt distansmöte i åtanke. men med tanke på att regeringen gått ut med hemarbete och videomöte och vi är inne i ett andra år av pandemi så blir det upp till individuella prövningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag spinner vidare på detta inlägget då det var väldigt bra skrivet
En arbetsgivare som kräver att personalen ska ha en viss elektronisk utrustning för att utföra sitt jobb. Smartphone, laptop, komradio osv. Med högsta sannolikhet kan de nog inte kräva att personalen ska köpa det för egna pengar, så de tillhandahåller utrustningen till de anställda. Om de då när de erbjuds att få utrustningen gratis, och vägrar, då blir det arbetsvägran. Men de kan inte hävda arbetsvägran om den anställde inte har råd att köpa utrustningen själv.

Jag tror detta även går att implementera på arbetssökande... om AF kräver att den arbetssökande ska ha en smartphone eller dator att kommunicera med dem och denna äger ingen själv och har inte råd att köpa den, då borde troligtvis AF vara skyldiga att tillhandahålla utrustningen om de ställer kraven på videomöte för att AF själva inte vill ha fysiska möten på grund av corona.

Sedan kommer den lilla frågan som kan vara värt för en jurist att titta på.
Om man ska installera en viss programvara så måste man godkänna villkoren för programvaran.
Vad säger lagen om att tvinga någon att bryta mot användarvillkoren???
Om jag inte accepterar användarvillkoren för datainsamling , att appen kräver tillgång till telefonlista och sms eller något andra detaljer i det finstilta, då så ska man ju klicka/tappa på att Jag godkänner inte.
Ska i så fall AF/arbetsgivaren stå för kontot och enheten så att de är de som har godkänt villkoren och där med inte tvingat någon att bryta mot villkoren som ställs???
Men om tjänsten kan användas utan att klicka/tappa på jag godkänner villkoren för att fortsätta då kan man inte neka.
Men det skulle vara intressant om en jurist kan titta på detta, då det inte är helt rätt att klicka/godkänna/skriva under något mot ens vilja.. det låter som att det går under olaga tvång.

Edit, la till ett exempel i texten efter datainsamling.

På vilket sätt menar du att man blir tvingad? Mig veterligen är det ingen som försöker tvinga någon till något.

Vill man inte använda sin egen enhet så brukar det lokala Stadsbiblioteket kunna bistå med utrustningen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna tråd alls eller TS.

Är det farligare med digitala gruppmöten än fysiska? Är det svårt att trycka på en Teams-länk? Allt går ju att göra i webbläsaren. De med torgskräck var tidigare tvungen att sätta sig i ett rum med 20-30 andra arbetslösa där man förväntas kommunicera.

Har du a-kassa är du ju redan tvingad att använda bankid om du inte lämnar in allt på papper. Ska du ha bidrag eller bistånd är du normalt sett tvingad att ha ett bankkonto, ska du skriva in dig digitalt är du tvingad att ha bankid eller freja eid plus och när du behövde skriva in dig på kontoret som innan pandemin så var du tvungen att ha id-kort som kostar pengar.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara problem här. Säg att du är helt utblottad och ditt id-kort går ut, ersättningen från akassan räcker inte och du har hjälp från kommunen, ja då hjälper kommunen dig med ersättning för nytt id-kort och behöver du en privat dator eller telefon för att söka jobb så hjälper de dig med detta också. Dator eller telefon (alltså tillgång till internet) ingår redan i det som brukar kallas skälig levnadsnivå, och det var innan pandemin.

Ärligt talat så är en telefon eller dator, och länkar till videokonferenser/möten som körs i webbläsaren det minsta problemet om du är så utblottad att du behöver bistånd från kommunen. Du kommer få ersättning för prylarna om du saknar de, men lycka till att leva på ca 50-60 kr/dagen på mat långvarigt.

Vi har GDPR och ja om arbetsgivaren vill att du skickar in en video när du gör en ansökan så blir nog inte din handläggare glad om de får veta att du struntat i att söka eller delta intervju. Nog för att det numera bara är att skriva att du sökt jobb i en ruta på hemsidan. Fundera på om du behöver be om extra stöd utanför Arbetsförmedlingen och deras kompletterande aktörer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

På vilket sätt menar du att man blir tvingad? Mig veterligen är det ingen som försöker tvinga någon till något.

Vill man inte använda sin egen enhet så brukar det lokala Stadsbiblioteket kunna bistå med utrustningen.

Jag syfta inte på TS fråga specifikt utan principen om de skulle tvinga en att installera en app som man inte godkänner tillverkarens villkor. Exempelvis kan inte jag registrera ett facebook konto om jag klickar på [Nej] i om jag godkänner villkoren eller inte, då ett nej avbryter registreringen. Likväl vid installation av mjukvara så resulterar ett Nej till att installationen avbryts.

Så teoretiskt kan man inte bruka mjukvaran om man inte godkänner tillverkarens villkor och då det är en tredjepart som inte har med AF att göra. Det vill säga AF själva har inte utvecklat mjukvaran. Kan då AF juridiskt sätt tvinga någon att installera mjukvara från tredje part som denne inte kan installera utan att bryta mot Villkoren för mjukvaran.

Det var det jag menade med det jag skrev.
Samt just om denne saknar hårdvaran så måste någon tillgodose klienten med hårdvara o mjukvara.
Om det är på stadsbiblioteket så är det lika publikt som på AF's kontor, så då kan de ha ett fysiskt möte om det är coronarisk som är avgörande, då det är lika stor risk för klienten att få corona på AF's kontor som på lokala stadsbiblioteket.
Om man nu ska leka lite med att vända på riskfaktor att klientens hälsa är lika viktig som handläggarens hälsa.

Sedan att TS är lite obefogat paranoid för risken att bli inspelad av en deltagare, så kan ju TS sätta sig i kraftigt motljus mot kameran, exempelvis ha fönstret i ryggen så kommer webcamen inte kunna få en bra bild, så TS blir i stort sätt anonym, men uppfyller kraven att ha närvarat i videomötet

Det finns dock undantag där en person är befogad att ha en oro. Säg att denne lever under skyddad identitet någon stans i landet och att denne inte vill att det ska bli en video som kommer ut på nätet som avslöjar i vilken del av landet denne befinner sig.
Men det är ju bara undantag.. vilket jag inte riktigt tror TS uppfyller med tanke på formuleringar.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på Arbetsförmedlingen och kan säga att vi har inget sådant program. Vi använder Skype vilket vi inte får ha kundmöten i(det är okej om mötesbokningen kommer från en arbetsgivare t.ex.) sedan har vi ett eget program Videomöte som vi använder vid kundkontakt. Här skickar vi en länk för att delta i mötet, ingen installation av något program krävs. Om det gäller någon av våra externa aktörer som erbjuder typ Stöd och matchning så vet jag inte deras upplägg för att delta på distans tyvärr.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

@anon309108: Ni är båda så fel ute. Så länge tjänsten är laglig så kan de tvinga dig att använda den. Telefon eller dator med internet ingår i skälig levnadsnivå, så du är ej hänvisad till offentliga datorer i nedstängda bibliotek. Det är något du måste ha för att delta i samhället så i värsta fall kan du få ekonomiskt bistånd från kommunen för att köpa det.

Alla konferenslösningar går att köra direkt i webbläsaren, och upphandlaren (Arbetsförmedlingen eller kompletterande aktör) har självklart ett ansvar i att se över så att inte uppgifter sparas eller används på ett otillbörligt sätt. Politiskt utsatta personer och andra som lever under hot pratade vi inte om. Kan aktörerna inte ha digitala möten utan att deltagarna trakasseras eller ofredas i annat än undantagsfall så är det aktören det är fel på.

Teams och Zoom används av externa aktörer när det handlar om större grupper, och det är tillåtet se https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/aktuell....

Permalänk
Inaktiv

Det kanske är så enkelt att personalen på myndigheten inte är så duktiga på det här med datorer och har missat att det ofta går att bjuda in den andra parten via en webblänk, precis som Mormis nämner här ovan. Så funkade det när en god vän nyligen både hade kontakt med Arbetsförmedlingen och sökte jobb.
Om du inte gillar att ha en webbkamera på datorn är det enkelt och billigt att se till att kameran bara ”fungerar” när du själv vill det:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07V35B5TV/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Om någon på en myndighet sprider en film av dig lär den personen inte få behålla sitt jobb särskilt länge till. I dag loggas det mesta alla gör på sina arbetsdatorer och det är lätt att se vem som har gjort vad.

Glöm inte att vem som helst kan spela in sina telefonsamtal med dig. Det är väldigt enkelt och en barnlek på mobiler med Android t.o.m. version 8. Du kan inte skydda dig mot det och det är dessutom helt lagligt i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Marie SWE: Ni är båda så fel ute. Så länge tjänsten är laglig så kan de tvinga dig att använda den. Telefon eller dator med internet ingår i skälig levnadsnivå, så du är ej hänvisad till offentliga datorer i nedstängda bibliotek. Det är något du måste ha för att delta i samhället så i värsta fall kan du få ekonomiskt bistånd från kommunen för att köpa det.

Alla konferenslösningar går att köra direkt i webbläsaren, och upphandlaren (Arbetsförmedlingen eller kompletterande aktör) har självklart ett ansvar i att se över så att inte uppgifter sparas eller används på ett otillbörligt sätt. Politiskt utsatta personer och andra som lever under hot pratade vi inte om. Kan aktörerna inte ha digitala möten utan att deltagarna trakasseras eller ofredas i annat än undantagsfall så är det aktören det är fel på.

Du får mer än gärna referera till den källan att de kan tvinga en att installera programvara
Japp telefon men det betyder inte smartphone, det kan vara en dumbphone oxå.
Jag har inte kört så många videokonferenser och de jag kört har varit via företagsdator. Oftast sitter jag via telefonmöten då jag inte har behov av att ha visuell kontakt.

Jag var mestadels nyfiken på juridiken angående att tvinga en person att installera mjukvara mot sin vilja i sin privata enhet.
Om det är en jobbtelefon/jobbdator är det en annan sak, då det är arbetsgivarens egendom och Licensvaror om det är windows eller annan programvara som är licensierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sedan kommer den lilla frågan som kan vara värt för en jurist att titta på.
Om man ska installera en viss programvara så måste man godkänna villkoren för programvaran.
Vad säger lagen om att tvinga någon att bryta mot användarvillkoren???
Om jag inte accepterar användarvillkoren för datainsamling , att appen kräver tillgång till telefonlista och sms eller något andra detaljer i det finstilta, då så ska man ju klicka/tappa på att Jag godkänner inte.
Ska i så fall AF/arbetsgivaren stå för kontot och enheten så att de är de som har godkänt villkoren och där med inte tvingat någon att bryta mot villkoren som ställs???
Men om tjänsten kan användas utan att klicka/tappa på jag godkänner villkoren för att fortsätta då kan man inte neka.
Men det skulle vara intressant om en jurist kan titta på detta, då det inte är helt rätt att klicka/godkänna/skriva under något mot ens vilja.. det låter som att det går under olaga tvång.

Edit, la till ett exempel i texten efter datainsamling.

Du skriver själv att användaren kan välja att inte acceptera villkoren. Låter inte som olaga tvång...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon36896:

Det kanske är så enkelt att personalen på myndigheten inte är så duktiga på det här med datorer och har missat att det ofta går att bjuda in den andra parten via en webblänk, precis som Mormis nämner här ovan. Så funkade det när en god vän nyligen både hade kontakt med Arbetsförmedlingen och sökte jobb.
Om du inte gillar att ha en webbkamera på datorn är det enkelt och billigt att se till att kameran bara ”fungerar” när du själv vill det:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07V35B5TV/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Om någon på en myndighet sprider en film av dig lär den personen inte få behålla sitt jobb särskilt länge till. I dag loggas det mesta alla gör på sina arbetsdatorer och det är lätt att se vem som har gjort vad.

Glöm inte att vem som helst kan spela in sina telefonsamtal med dig. Det är väldigt enkelt och en barnlek på mobiler med Android t.o.m. version 8. Du kan inte skydda dig mot det och det är dessutom helt lagligt i Sverige.

Jag vill bara lägga till en liten notis.
Ja det är tillåtet att spela in ett samtal.
Undantag är om du i hemlighet spelar in klient/vårdtagare eller liknande där det är den personens sekretess skyddade uppgifter som framgår i samtal. Då är det väldigt farligt nära brott mot sekretesslagen ifall det samtalet sedan överhörs av 3:e part så att personliga sekretesskyddade uppgifter når obehörig part.
Är det helt allmänt utan sekretess skydd så ja, då får man spela in motpart utan att meddela det i förhand eller om det enbart är ens egna sekretesskyddade uppgifter det handlar om.
Spelar du där emot in två andra parter där du själv inte ingår i konversationen/samtalet/mötet så är det olaga avlyssning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flipper:

Du skriver själv att användaren kan välja att inte acceptera villkoren. Låter inte som olaga tvång...

Japp då avbryts installationen. MEN... men om då någon tvingar dig säg att jag eller en myndighet tvingar dig installera mjukvara du inte vill klicka accepterar/ja på.. Tvingar jag dig då om jag inte låter dig komma undan med att klicka nej, utan du måste installera det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Jag vill bara lägga till en liten notis.
Ja det är tillåtet att spela in ett samtal.
Undantag är om du i hemlighet spelar in klient/vårdtagare eller liknande där det är den personens sekretess skyddade uppgifter som framgår i samtal. Då är det väldigt farligt nära brott mot sekretesslagen ifall det samtalet sedan överhörs av 3:e part så att personliga sekretesskyddade uppgifter når obehörig part.
Är det helt allmänt utan sekretess skydd så ja, då får man spela in motpart utan att meddela det i förhand eller om det enbart är ens egna sekretesskyddade uppgifter det handlar om.
Spelar du där emot in två andra parter där du själv inte ingår i konversationen/samtalet/mötet så är det olaga avlyssning

Jag ville nog mer uppmärksamma TS på att precis vem som helst mycket enkelt kan spela in telefonsamtal.
Risken att någon spelar in ett samtal för att jävlas med en är nog betydligt större på det privata planet …?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon36896:

Jag ville nog mer uppmärksamma TS på att precis vem som helst mycket enkelt kan spela in telefonsamtal.
Risken att någon spelar in ett samtal för att jävlas med en är nog betydligt större på det privata planet …?

Sant
TS kan oxå då behöva veta att juridiskt så om någon sprider materialet utan TS tillåtelse(de deltagandes tillåtelser) så är det inte lagligt och kan bli rättsliga påföljder
Edit
Det är ju till o med olagligt att om man tagit en bild på sig själv och andra kommit med i bakgrunden o man sedan lägger upp det på fejan.. om man har otur o någon av de som kom med på bilden anmäler det så kan det bli påföljder. Något måååånga inte tänker på, men typ ingen reagerar om de ser sig själva på någon annans facebook bild haha

Permalänk
Medlem

Det är totalt ointressant om du väljer att installera ett program eller ta del av plattformen via en länk, du accepterar hur som helst en rad villkor.

Till OT-spåret, nej det är inte olagligt att ta bilder på folk på offentliga platser, kränkande fotografering är att du tar bilder på någon i privat utrymme utan deras vetskap.

Skrivet av anon309108:

Du får mer än gärna referera till den källan att de kan tvinga en att installera programvara
Japp telefon men det betyder inte smartphone, det kan vara en dumbphone oxå.
Jag har inte kört så många videokonferenser och de jag kört har varit via företagsdator. Oftast sitter jag via telefonmöten då jag inte har behov av att ha visuell kontakt.

Jag var mestadels nyfiken på juridiken angående att tvinga en person att installera mjukvara mot sin vilja i sin privata enhet.
Om det är en jobbtelefon/jobbdator är det en annan sak, då det är arbetsgivarens egendom och Licensvaror om det är windows eller annan programvara som är licensierad.

Nu är du inte på riktigt.

Det var jag som skrev så du kan inte hitta på att jag menade något helt annat än det jag skrev. Det jag skrev var telefon eller dator för att ta del av internet. Socialnämnden kan inte tvinga dig att köpa en telefon som inte går att köra videokonferens på. Du kan däremot inte tvinga socialnämnden att köpa både telefon och dator till dig då vilkendera räknas uppfylla kraven om skälig levnadsnivå när det gäller att ta del av internettjänster.

Behöver visst upprepas, du är inte tvingad att installera Teams eller Zoom bara för att en kompletterande/extern aktör kör informationsmöten och föreläsningar via dessa. I dessa sammanhang får ingen integritetskänslig information diskuteras. Du kommer däremot fortfarande acceptera villkoren för tjänsten när du kör den via webben. Ingen tvingar dig bryta mot upphovsrätten. Mening med GDPR är att tjänster inte ska ha olagliga avtalsvillkor. Det hela är inte konstigare än att du accepterar telefonoperatörens villkor när du ringer från din telefon.

Vill en extern aktör att deltagarna ska kunna se varandra så är det fortfarande inte mer orimligt än ett gruppmöte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Sant
TS kan oxå då behöva veta att juridiskt så om någon sprider materialet utan TS tillåtelse(de deltagandes tillåtelser) så är det inte lagligt och kan bli rättsliga påföljder
Edit
Det är ju till o med olagligt att om man tagit en bild på sig själv och andra kommit med i bakgrunden o man sedan lägger upp det på fejan.. om man har otur o någon av de som kom med på bilden anmäler det så kan det bli påföljder. Något måååånga inte tänker på, men typ ingen reagerar om de ser sig själva på någon annans facebook bild haha

Där är du fel ute.
Det kan vara olagligt, men det måste finnas en förtalssituation för att någon ska kunna anmäla det, d.v.s. att du framställer någon i kränkande eller dålig dager.
https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/f...

Om Facebook eller andra webbplatser sedan har egna regler är en annan sak. De kan ställa vilka krav de vill vad gäller användningen av deras sidor så länge kraven inte strider mot tillämplig lag.

Du måste däremot alltid fråga andra som är med i bilder innan du använder dessa bilder i reklamsyfte.

Permalänk
Medlem

Uppmana och tvinga är två helt skilda saker. Jag ser absolut inget problem i att en myndighet, arbetsplats eller skola uppmanar en till att använda webbkamera i samband med videomöten. I vissa fall kan det säkert kunna vara ett krav till och med? Vet att det har diskuterats på högskolor och universitet iaf. För att kunna säkerställa så gott som möjligt att elever inte fuskar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Uppmana och tvinga är två helt skilda saker. Jag ser absolut inget problem i att en myndighet, arbetsplats eller skola uppmanar en till att använda webbkamera i samband med videomöten. I vissa fall kan det säkert kunna vara ett krav till och med? Vet att det har diskuterats på högskolor och universitet iaf. För att kunna säkerställa så gott som möjligt att elever inte fuskar osv.

Det är de externa aktörerna som kör Teams/Zoom/Meet/whatever. Att säga till någon som har en dator med webbkamera eller har en mobiltelefon att delta med bild kan inte vara ett hinder om du är frisk nog att söka ett arbete.