Nästan 90 procent av IOS-användare väljer bort datainsamling

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sysop:

Du tycker det är rimligt att man aktivt ska jobba för att inte bli spårad på dagens internet?

Så fungerar världen tyvärr.
Lika så om jag vill ha en bra bilförsäkring så måste jag jobba på att läsa det finstilta mellan de olika försäkringsbolagen och göra ett aktivt val vilka som har bäst villkor för mig.
Sedan att jag inte vill betala försäkring, bilskatt osv.. det är ju ett aktivt val om jag vill acceptera de sakerna eller ge attan i att använda produkten. Bilen vill säga.
Bahnhof jobbar hårt för integritetsskyddet.. så japp utan att jobba för saker så kommer man ingen vart... inget serveras på silverfat här i livet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Så fungerar världen tyvärr.
Lika så om jag vill ha en bra bilförsäkring så måste jag jobba på att läsa det finstilta mellan de olika försäkringsbolagen och göra ett aktivt val vilka som har bäst villkor för mig.
Sedan att jag inte vill betala försäkring, bilskatt osv.. det är ju ett aktivt val om jag vill acceptera de sakerna eller ge attan i att använda produkten. Bilen vill säga.
Bahnhof jobbar hårt för integritetsskyddet.. så japp utan att jobba för saker så kommer man ingen vart... inget serveras på silverfat här i livet tyvärr.

Okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Det finns nackdelar med att värna om integriteten helt klart... Det är många hemsidor som inte fungerar rent ut sagt eller som jag ens kan nå på grund av spärrar jag satt i mitt system. Men än så länge handlar det om i-lands problem jag inte kan komma runt andra vägar..
Sedan det med att logga ur samhället totalt.. det är nog en definitionsfråga.. Behöver jag facebook, behöver jag twitter, behöver jag en mobilapp som räknar mina steg jag går, behöver jag dittan, dattan osv.. Här är det nog mycket en definitionsfråga vad är det som menas med att logga ur från samhället totalt?
Jag kan fortfarande konsumera nyheter utan konton kopplas till mig som person. Jag kan se på tv utan att bli kopplad till som person. Jag kan vara med på forum som dessa utan att bli kopplad till som person. jag kan hämta information på nätet som inte kopplas till mig som person.
Så vart är det jag loggar ur från samhället bara för att jag hindrar privata företag från att kartlägga mig?

Än så länge, ja. Men om "alla" kontinuerligt tillåter loggandet av persondata så finns det snart inga incitament för företag att ha alternativ. Utan statliga regleringar så försvinner dina alternativ. Jag menar, det har varit problem under våret för äldre att registrera sig för vaccinering för att de inte har Bank-ID. Det är inte direkt relaterat till persondata men har med teknologiska förändringar att göra. Om tillräckligt många använder Bank-ID så finns ingen mening för banker att ha kontor och de som inte vill, eller kan, använda Bank-ID kan inte använda en bank längre. Tänk dig när det spridit sig till nyheter, fordon och transporttjänster, ICA osv. För att handla mat scannar du mobilen när du går in i affären. Om 95% accepterar det kommer de resterande 5% inte kunna handla mat längre. Vilket kommersiellt företag behåller kostsamma kassor med personal för 5% av kunderna? Inga.

Så att låta bli att dras med i vågen och skratta åt alla puckon fungerar ett tag. Till världen har anpassat sig efter dessa puckon och alternativen är borta.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Zartax:

Än så länge, ja. Men om "alla" kontinuerligt tillåter loggandet av persondata så finns det snart inga incitament för företag att ha alternativ. Utan statliga regleringar så försvinner dina alternativ. Jag menar, det har varit problem under våret för äldre att registrera sig för vaccinering för att de inte har Bank-ID. Det är inte direkt relaterat till persondata men har med teknologiska förändringar att göra. Om tillräckligt många använder Bank-ID så finns ingen mening för banker att ha kontor och de som inte vill, eller kan, använda Bank-ID kan inte använda en bank längre. Tänk dig när det spridit sig till nyheter, fordon och transporttjänster, ICA osv. För att handla mat scannar du mobilen när du går in i affären. Om 95% accepterar det kommer de resterande 5% inte kunna handla mat längre. Vilket kommersiellt företag behåller kostsamma kassor med personal för 5% av kunderna? Inga.

Så att låta bli att dras med i vågen och skratta åt alla puckon fungerar ett tag. Till världen har anpassat sig efter dessa puckon och alternativen är borta.

Japp... det är därför jag försöker förmedla att massan behöver reagera... om massan säg 1miljard människor vägrar använda facebook tills att de slutar datainsamlingen.. Då står faceboo inför ett val... lyssna på konsumenten eller gå i konkurs.
Men det är svårt att få folk att lyssna... Folk vill ha integritet men de fortsätter att gynna bolagen som motverkar genom att stödja deras bolag.
Äta kakan o ha kakan kvar principen har aldrig fungerat.

Permalänk
Kontot avslutas

Detta med just integritet, data collection osv hör nog hemma i en egen tråd tror jag, så det inte blir för offtopic så moderatorerna rensar tråden tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Detta med just integritet, data collection osv hör nog hemma i en egen tråd tror jag, så det inte blir för offtopic så moderatorerna rensar tråden tillslut.

Det är ju det nyheten handlar om.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sysop:

Det är ju det nyheten handlar om.

Sant
Jag tänkte mest på att det vart lite offtopic med facebook och hur man ska påverka att integritetsskyddet går åt rätt håll och vad man själv kan göra för att bidra istället för motverka osv att det vart för offtopic så att säga

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av Apple!
Det här är den bästa nyheten sedan skivat bröd!

Men Facebook är inte den enda boven i dramat här!
Personligen hoppas jag att vanligt folk får upp ögonen för den massiva datainsamling kring privatpersoner av privata aktörer som pågår på alla bredder och längder. Gemene man är lyckligt omedveten och helt oinformerad om vilka uppgifter om denne som köps och säljs.

Det som förvånar mig är att de flesta samtycker till att glatt dela (singerat själv med Bank-id dessutom!) långt mycker mer personlig data än sin relativt tråkiga GPS-position och surfvanor med privata aktörer utan att blinka, exempelvis med företaget bakom tjänsten Kivra.

Som jämförelse till Kivra kan vi ta vårt systerbolag i koncernen, de samkör de publika register vi har i Sverige och kan med över 99% säkerhet knyta informationen till rätt personnummer. Rätt skrämmande faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Det här är faktiskt något som gör att jag kan tänka mig en iPhone som nästa telefon. Faktiskt.

GG Apple!

Förutom att du låser in dig i deras system istället!

Skulle inte tro det!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Japp... det är därför jag försöker förmedla att massan behöver reagera... om massan säg 1miljard människor vägrar använda facebook tills att de slutar datainsamlingen.. Då står faceboo inför ett val... lyssna på konsumenten eller gå i konkurs.
Men det är svårt att få folk att lyssna... Folk vill ha integritet men de fortsätter att gynna bolagen som motverkar genom att stödja deras bolag.
Äta kakan o ha kakan kvar principen har aldrig fungerat.

Massan kommer aldrig reagera. Det krävs regleringar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Till alla som tvekar att ta steget från Android till iOS kan jag meddela att det var ytterst smärtfritt för min del efter flera år på Android-sidan. Gjorde ett försök tidigare med iPhone 7 men var missnöjd. Med de nya modellerna saknar jag inget från Android särskilt mycket. Såvida man inte är i stort behov av Tasker eller andra väldigt specifika appar.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den spårning som företagen använder sig av kan antingen jämföras med stöld om man anser att ens personliga data och historik som ju bevisligen har ett säljbart värde rimligen tillhör individen.
Alternativt hemfridsbrott eftersom man inte får rikta dygnet runt kameror mot en privatpersons samtliga fönster och utgångar, och sedan sälja det man spelat in.

Kort sagt, befintlig lagstiftning räcker för att förbjuda skiten, den skall bara tillämpas på det här nya området.

Beror lite på hur man ser det. Spårningen sker trots att på företagens egna plattformar så man kan se det som om huruvida en affär får rikta kameror på besökarna som kommer och samtidigt föra statistik över vilka som köper vilka produkter.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Till alla som tvekar att ta steget från Android till iOS kan jag meddela att det var ytterst smärtfritt för min del efter flera år på Android-sidan. Gjorde ett försök tidigare med iPhone 7 men var missnöjd. Med de nya modellerna saknar jag inget från Android särskilt mycket. Såvida man inte är i stort behov av Tasker eller andra väldigt specifika appar.

För mig är det notissystemet som gör att jag inte går över till iOS. Notissystemtet på Android är mycket bättre enligt mig. Plus kostnaden. Jag tänker inte lägga 9k+ på en telefon. Min nuvarande kostade mig ca 2k för lite mer än 2 år sedan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig är det notissystemet som gör att jag inte går över till iOS. Notissystemtet på Android är mycket bättre enligt mig. Plus kostnaden. Jag tänker inte lägga 9k+ på en telefon. Min nuvarande kostade mig ca 2k för lite mer än 2 år sedan.

Hur är skillnaden på notissystemet, hur fungerar det på Android och vad är bättre tycker du? Är själv främst iOS-användare.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Zartax:

Massan kommer aldrig reagera. Det krävs regleringar.

japp, men regleringar kommer inte förrns folk börjar opponera sig.
Om arbetsledaren på jobbet bär sig åt som en idiot, men ingen öppnar munnen o talar om det till chefen.. då får aldrig chefen reda på att något är fel... och då går chefen i tron om att allt är perfekt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur är skillnaden på notissystemet, hur fungerar det på Android och vad är bättre tycker du? Är själv främst iOS-användare.

Svårt för mig o förklara, men bara det att om du låser upp en iPhone, och sedan låser telefonen igen, visas inte de notiser som finns i notisfältet på låsskärmen. En annan sak är att jag vill ha ikoner i statusfältet, t.ex. om ett SMS kommit. Annars kan jag missa det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Svårt för mig o förklara, men bara det att om du låser upp en iPhone, och sedan låser telefonen igen, visas inte de notiser som finns i notisfältet på låsskärmen. En annan sak är att jag vill ha ikoner i statusfältet, t.ex. om ett SMS kommit. Annars kan jag missa det.

Okej, fast då väljer man att swipa uppåt för att få tillbaka de notiserna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Svårt för mig o förklara, men bara det att om du låser upp en iPhone, och sedan låser telefonen igen, visas inte de notiser som finns i notisfältet på låsskärmen. En annan sak är att jag vill ha ikoner i statusfältet, t.ex. om ett SMS kommit. Annars kan jag missa det.

Det är lustigt, just notiserna eller snarare att jag slipper se dem så mycket är det jag gillar med iphone. De appar jag bryr mig om har jag på förstasidan så jag ser ikonmärket, messenger får göra popups utan ljud men sen är resten avstängda eller syns endast i notiscenter. Går väl att göra på min samsung också men där är det 114 tryck per app för att få det som jag vill.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej, fast då väljer man att swipa uppåt för att få tillbaka de notiserna.

Visst, men jag vill bara kunna tända skärmen och se notiserna. Eller om jag använder telefonen vill jag inte behöva dra ner notisfältet för att se notiserna, sen är det också hur de visas i notisfältet som jag tycker är bättre på Android.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Ganska bra reklamfilm