Permalänk

i7 9700k, i9 9900k beg pris?

Skall köpa ny cpu till datorn. Vad är ett rimligt pris att betala för i7 9700k eller i9 9900k begagnat?

Permalänk
Medlem

Ca snitt på ebay plus moms är en vettig punkt att gå efter. Alltså på tok för högt pris. För mindre pengar kan du köpa en helt ny 10700k. Folk betalar vad som helst för 2-3 gen gamla grejer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

2000-2500kr tycker jag låter vettigt om du redan har ett bra moderkort. Vilken processor har du idag?

Edit: För 9900k alltså. 9700k tycker jag du ska undvika om du ska uppgradera

Edit2: sänkte pris förslag

Permalänk
Skrivet av anon201296:

2500-3000kr tycker jag låter vettigt om du redan har ett bra moderkort. Vilken processor har du idag?

Edit: För 9900k alltså. 9700k tycker jag du ska undvika om du ska uppgradera

Ja har ett ASUS rog strix z390-f gaming moderkort och en slö i3 9100f. Varför tycker du jag ska undvika i7? Är det för att säkra upp det ännu mer inför framtiden?

Permalänk
Medlem

Du kan utgå från tumregeln 70% av nypris om produkten fortfarande är aktuell. I detta fall är 10700k samma som 9900k, och den kostar strax över 3000 kr ny. Alltså 2000-2500 kr för en 9900k skulle vara rimligt. Du får nog dock vara beredd att spendera lite mer än så då den bästa processorn för varje sockel på begagnatmarknaden ofta kostar mer än vad den prestandamässigt är värd.

Jag skulle säga absolut max 1500 kr för en 9700k.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dagens priser, kanske mer lönt att sälja din gamla moderkort + ram, för att köpa ett helt nytt setup? Intel är hyffsat enkelt att få tag på, och priserna för i5 är ju svåra att slå.. Uppgraderade just 2 burkar hemma med i5 10400f, men vettiga moderkort & snabba m2 ssd hårdiskar så.
Kände att cpu är ju inte den som är problemet i dagens läge.
Kollar man på tester så är det ju marginell skillnad på dom nya i5 11400f, jämfört ,med i7 & i9 i spel.
GPU & riktigt snabba m2 ssd är ju så himla mycket mer utav en uppgradering just nu, än bara fokusera på cpu i min mening..
(Sitter på en i7 8700k i min burk, och största uppgraderingarna har ju varit en rtx 3070 & flera m2 ssd som är snabba)

Slutsumman av att du säljer dina gamla grejer + Köper nytt moderkort, ram & cpu kanske blir bara nån tusenlapp i slutändan?

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deepsb4np:

Ja har ett ASUS rog strix z390-f gaming moderkort och en slö i3 9100f. Varför tycker du jag ska undvika i7? Är det för att säkra upp det ännu mer inför framtiden?

Det var då jag tänkte men jag vill ta tillbaka mitt påstående, båda är nog bra spel cpuer. Köp den du enklast får tag i för ett vettigt pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archain:

Med tanke på dagens priser, kanske mer lönt att sälja din gamla moderkort + ram, för att köpa ett helt nytt setup? Intel är hyffsat enkelt att få tag på, och priserna för i5 är ju svåra att slå.. Uppgraderade just 2 burkar hemma med i5 10400f, men vettiga moderkort & snabba m2 ssd hårdiskar så.
Kände att cpu är ju inte den som är problemet i dagens läge.
Kollar man på tester så är det ju marginell skillnad på dom nya i5 11400f, jämfört ,med i7 & i9 i spel.
GPU & riktigt snabba m2 ssd är ju så himla mycket mer utav en uppgradering just nu, än bara fokusera på cpu i min mening..
(Sitter på en i7 8700k i min burk, och största uppgraderingarna har ju varit en rtx 3070 & flera m2 ssd som är snabba)

Slutsumman av att du säljer dina gamla grejer + Köper nytt moderkort, ram & cpu kanske blir bara nån tusenlapp i slutändan?

Prestanda vinsten mellan en 10400 och en överklockad 9700k är nog minimal. Och 9700k är betydligt billigare eftersom han har moderkort

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Prestanda vinsten mellan en 10400 och en överklockad 9700k är nog minimal. Och 9700k är betydligt billigare eftersom han har moderkort

Enligt den här sidan är 9700k betydligt bättre än 10400.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Enligt den här sidan är 9700k betydligt bättre än 10400.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Jag skulle rekommendera att du läser på om Userbenchmark. Här är en underhållande video om dem (till skillnad från alla 30 minuters videos som beskriver varenda tråkig detalj om varför de är värdelösa):
https://www.youtube.com/watch?v=RQSBj2LKkWg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deepsb4np:

Enligt den här sidan är 9700k betydligt bättre än 10400.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Jag tror de presterar ganska lika som sagt och tycker därför förslaget av @Archain till TS att han skulle uppgradera allt är dåligt då han får samma prestanda med 9700k/9900k

Permalänk
Skrivet av TMG:

Jag skulle rekommendera att du läser på om Userbenchmark. Här är en underhållande video om dem (till skillnad från alla 30 minuters videos som beskriver varenda tråkig detalj om varför de är värdelösa):
https://www.youtube.com/watch?v=RQSBj2LKkWg

Det verkade inte så lovande. Men vad ja förstod handlade det i stort sett om att dom favoriserar intel? Men man kanske inte kan lita på en jämförelse intel vs intel heller

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jag tror de presterar ganska lika som sagt och tycker därför förslaget av @Archain till TS att han skulle uppgradera allt är dåligt då han får samma prestanda med 9700k/9900k

Ja jag tror jag kommer behålla moderkort+ram och satsa på en bättre cpu. Även fast 9e gen börjar bli "gammalt" så borde ja klara mig några år om ja slänger i en 9700k 8c/8t.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deepsb4np:

Ja jag tror jag kommer behålla moderkort+ram och satsa på en bättre cpu. Även fast 9e gen börjar bli "gammalt" så borde ja klara mig några år om ja slänger i en 9700k 8c/8t.

Låter smart. 9700k/9900k är jätte relevanta för spel ännu även om du jämför med cpuer som 10900k och 5900x

Permalänk
Medlem

Ska du spela i 1440p eller högre behöver du inte ens en 9700k. Du får mer eller mindre identiska resultat med en 9600k i stort sett allt utom fps som pubg, Tarkov och såna spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Ska du spela i 1440p eller högre behöver du inte ens en 9700k. Du får mer eller mindre identiska resultat med en 9600k i stort sett allt utom fps som pubg, Tarkov och såna spel.

Spelar endast fps spel. Quake champions, bf, cod m.m.

Tänkte om man väljer 9700k får man två kärnor till. Jag vet inte åt vilket håll spelen går men man kanske får nytta av dem extra kärnorna om några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tror de presterar ganska lika som sagt och tycker därför förslaget av @Archain till TS att han skulle uppgradera allt är dåligt då han får samma prestanda med 9700k/9900k

Jag tänkte mera på att om han får tillbaka ca 60-70% av vad han köpte grejerna för(räknar in i3 cpu med), så blir det inte så farligt.
För beg delar är sjukt överprisade just nu, så därför jag menar att man lika gärna kan sälja medans efterfrågan finns, om man ändå ska uppgradera.
För finns prisvärda nya cpu & mobo, men knappt nåt prisvärt på beg marknaden just nu..
Och nu ska vi inte ens snacka om gpu...

Gamla delarna till dom 2 datorerna jag uppgraderade hade jag förut bara gett bort.. Nu fick jag 2.6k för dom.. Sjuka priser på beg delar helt enkelt..

Och varför nytt? Nya moderkort har mer/bättre m2 ssd stöd oftast & pci 4. Det känns som det finns mer att vinna på den fronten, än att gå upp ett snäpp på cpu skalan, så länge det är nya grejer.

varför nytt*
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Det verkade inte så lovande. Men vad ja förstod handlade det i stort sett om att dom favoriserar intel? Men man kanske inte kan lita på en jämförelse intel vs intel heller

Ja, det är vad det talas mest om. Deras jämförelser av Intel-processorer är dock också värdelösa (möjligtvis med undantag för processorer med samma antal kärnor/trådar). Till exempel är i3 9350K snabbare än i9 9900X enligt dem.

Jag skulle tro att 9700K ger bättre genomsnitts-FPS än 10400F, särskilt i äldre spel. Samtidigt misstänker jag att man kan få problem med "frame times" och "stutters" i spel som kräver många trådar om man kör med 9700K. Lär ju bara bli vanligare att spel använder fler än 8 trådar med tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

2000-2500kr tycker jag låter vettigt om du redan har ett bra moderkort. Vilken processor har du idag?

Edit: För 9900k alltså. 9700k tycker jag du ska undvika om du ska uppgradera

Edit2: sänkte pris förslag

2500 känns som överpris. Finns för 3100 på netonnet https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Permalänk
Skrivet av anon134512:

2500 känns som överpris. Finns för 3100 på netonnet https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Det där var ju verkligen ett bra pris på en ny i9 9900k. Jag har nog gjort fel när jag endast kollat prisjakt, där visar dom just nu att den billigaste 9900k går för cirkus 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Det där var ju verkligen ett bra pris på en ny i9 9900k. Jag har nog gjort fel när jag endast kollat prisjakt, där visar dom just nu att den billigaste 9900k går för cirkus 4000kr.

Grejen är ju att den inte är ny; det är en "fyndvara". I bästa fall får du processorn i originalförpackning som om den var ny, i värsta får du bara processorn i en påse typ. Jag tror dock att du får full garanti på den, men det är inte särskilt relevant då processorer så gott som aldrig går sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

2500 känns som överpris. Finns för 3100 på netonnet https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Okej ja då känns nog 2000 mer ok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TMG:

Grejen är ju att den inte är ny; det är en "fyndvara". I bästa fall får du processorn i originalförpackning som om den var ny, i värsta får du bara processorn i en påse typ. Jag tror dock att du får full garanti på den, men det är inte särskilt relevant då processorer så gott som aldrig går sönder.

Ja det stämmer att man får full garanti och ånger som om det vore en "vanlig vara" de ser inte skillnad på det. Om en processor aldrig går sönder så behöver man ju inte köpa den "ny" för fullpris heller? Hellre från butik än alla risker som begagnathandeln innebär.

Jag har köpt massa fyndvaror, och har alltid fått i originalförpackning. Det enda som hänt någon enstaka gång är att den kan ha öppnats. Oftast verkar det helt enkelt bara handla om returer.

Rent teoretiskt så kan man väl få den utan förpackning, men då lär priset vara mer nedsatt än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Spelar endast fps spel. Quake champions, bf, cod m.m.

Tänkte om man väljer 9700k får man två kärnor till. Jag vet inte åt vilket håll spelen går men man kanske får nytta av dem extra kärnorna om några år?

6 kärnor är optimalt idag och i morgon. När mer än det blir nödvändigt lär du ha bytt plattform oavsett. 9700k och 9900k är på tok för dyra på marknaden idag för vad de ger.

När det är sagt, 9700kf på Inet till 2499 är inte så illa som jag trodde. Finns en kvar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

6 kärnor är optimalt idag och i morgon. När mer än det blir nödvändigt lär du ha bytt plattform oavsett. 9700k och 9900k är på tok för dyra på marknaden idag för vad de ger.

När det är sagt, 9700kf på Inet till 2499 är inte så illa som jag trodde. Finns en kvar.

Man läser så himla olika åsikter, men man får sluta tro på vad man läser och skaffa sig egen fakta. I en annan tråd skrev många att absolut inte köpa i5 9600k för spelen går åt det hållet att fler kärnor krävs.

Ja tror det var cdon ja såg också som hade 9700kf för 2200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepsb4np:

Man läser så himla olika åsikter, men man får sluta tro på vad man läser och skaffa sig egen fakta. I en annan tråd skrev många att absolut inte köpa i5 9600k för spelen går åt det hållet att fler kärnor krävs.

Det beror till stor del på spelen som du kör. 6 kärnor utan hyperthreading är inte optimalt i alla spel, men 6 kärnor/12 trådar ska räcka gått och väl för även de mest processorkrävande spelen.

Permalänk
Avstängd

2000kr för 9700k och 2800kr skulle jag betala för 9900k

Permalänk
Medlem

Ett av alla som finns på tuben, sanningshalt okänd!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless