Permalänk

Ny processor funkar ej

Hej! Köpte en ny processor till min dator, men när jag monterade ihop den nya så startar inte datorn tyvärr...
satte in den gamle igen och då startar den igen.

Har en i5 nu och köpte en i7-9700k LGA1151 och använder mitt moderkort som heter ASUS Z170-E, Socket-1151
https://www.komplett.se/product/865071#reviews

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Grafikkort?
Nätagg.

i7:an drar mer ström så en hypotes kan vara att nätaggregatet ej kan leverera tillräckligt ström

Permalänk
Medlem

För att 9700K inte passar moderkortet. Chipsetet har inte töd för 9000 serien. Z300 serien har det dock.

Mvh Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Grafikkort?
Nätagg.

i7:an drar mer ström så en hypotes kan vara att nätaggregatet ej kan leverera tillräckligt ström

Jag har ett VG248 (1920x1080@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (EVGA) grafikkort.

och Corsair hx750 som nätaggregat

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

För att 9700K inte passar moderkortet. Chipsetet har inte töd för 9000 serien. Z300 serien har det dock.

Mvh Marcus

Okej fan det suger...
så det är bara att skicka tillbaka då?

har du några förslag på ett bättre cpu jag kan köpa då? för just nu går min cpu på 100% när jag spelar att det kan lagga ibland så känner att jag behöver en uppdatering

Tack i förhand.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tack för svaret!

detta suger ju haha vilken tabbe..

Permalänk

Det ska gå på vissa v1-moderkort att uppdatera bios och meka lite för att få även 8xxx och 9xxx-processorer att fungera men det krävs lite arbete (och jag vet inte om det fungerar på just ditt kort).

Den bästa processorn som passar på ditt moderkort (utan att hålla på) är en 7700k, hittar du en sån billigt kan du köra på det, annars är det nästan nytt moderkort som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Okej fan det suger...
så det är bara att skicka tillbaka då?

har du några förslag på ett bättre cpu jag kan köpa då? för just nu går min cpu på 100% när jag spelar att det kan lagga ibland så känner att jag behöver en uppdatering

Tack i förhand.

Kör på 10th gen nu när du kör 9th gen. Lika bra att förskaffa sig en 10700f exempelvis, dubbelt så många trådar.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Hej! Köpte en ny processor till min dator, men när jag monterade ihop den nya så startar inte datorn tyvärr...
satte in den gamle igen och då startar den igen.

Har en i5 nu och köpte en i7-9700k LGA1151 och använder mitt moderkort som heter ASUS Z170-E, Socket-1151
https://www.komplett.se/product/865071#reviews

Tack i förhand.

Nu är jag taskig men du är dumsnål Köp nytt moderkort och en 10 eller 11 serie ska du köpa 11 serie är inte i7 eller i9 prisvärda .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Nu är jag taskig men du är dumsnål Köp nytt moderkort och en 10 eller 11 serie ska du köpa 11 serie är inte i7 eller i9 prisvärda .

Okej jo det kanske man är men har dålig koll på moderkort osv så var därför, det var nämligen en kompis till mig som sa att det var värt att köpa ny cpu.
just nu har jag:
CPU
Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz
Skylake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1069MHz (14-14-14-35)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-E (LGA1151)
Graphics
VG248 (1920x1080@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (EVGA)
Storage
698GB Western Digital WDC WD7502AAEX-00Y9A0 (SATA )
465GB Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB (Unknown (SSD))

enligt speecy.

har du några förlag på nytt moderkort då? eller vad ska man uppgradera, känner att jag behöver en ny uppdatering nämligen men vill inte lägga allt för mycket pengar på det.

Permalänk
Skrivet av EmilPersson03:

Kör på 10th gen nu när du kör 9th gen. Lika bra att förskaffa sig en 10700f exempelvis, dubbelt så många trådar.

Skulle du vilja skicka några förslag eller något du rekommenderar ?

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Det ska gå på vissa v1-moderkort att uppdatera bios och meka lite för att få även 8xxx och 9xxx-processorer att fungera men det krävs lite arbete (och jag vet inte om det fungerar på just ditt kort).

Den bästa processorn som passar på ditt moderkort (utan att hålla på) är en 7700k, hittar du en sån billigt kan du köra på det, annars är det nästan nytt moderkort som gäller.

Är det väldigt mycket jobb?
är 7700k bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Är det väldigt mycket jobb?
är 7700k bra?

7700K är en ytterst liten uppgradering från din nuvarande sits. Om du vill ha en 8 kärnig cpu, köp 10700f, annars går 10400f eller 11400f mycket bra. Du behöver däremot välja mellan B460 eller B560 moderkort. Mid range moderkort dvs.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Skrivet av Oskarjohansson:

Är det väldigt mycket jobb?
är 7700k bra?

7700k är knappt bättre än den du har så inget jag skulle rekommendera. Antingen köper du en 8700k, 9700k eller 9900k och försöker uppdatera bios eller så köper du nytt moderkort och säljer det gamla helt enkelt. Har faktiskt inte jättemycket koll på hur svårt det är, har sett lite guider och det ser inte superavancerat ut, men kolla upp så det fungerar på ditt moderkort först.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oskarjohansson:

Är det väldigt mycket jobb?
är 7700k bra?

Det beror på vad man definierar som "bra".

7700K är än idag en fullt kompetent CPU, speciellt med lite kärlek i forma av överklockning (finns oftast någon Auto-OC, ASUS har bland annat 5-ways-optimization programmet du kan köra).

I slutändan kommer det ner till behov och vad för budget du har för en uppgradering.
Den bästa uppgradering du kan göra idag som är vänlig på plånboken är ärligt talat valfritt moderkort ur Intels B560-serie och sedan en i5 11400. Du får likvärdig (nästan identisk) prestanda som med en 9900K för halva priset, då inklusive moderkort för i5.an.

Du kan även kolla på Intels Z590-serie av moderkort om du vill i framtiden uppgradera till antingen en i5 11600K eller en i7/i9.a ur 11th-gen. Då får du möjlighet till överklockning i framtiden utöver en snabbare processor i grundutförande.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av EmilPersson03:

7700K är en ytterst liten uppgradering från din nuvarande sits. Om du vill ha en 8 kärnig cpu, köp 10700f, annars går 10400f eller 11400f mycket bra. Du behöver däremot välja mellan B460 eller B560 moderkort. Mid range moderkort dvs.

Okej så din rekommendation är att satsa på nytt moderkort då?

Det är inte värt att köpa nytt moderkort så den CPU jag köpte nu passar? Eller är denna CPU jag köpte nu en minimal uppgradering? Är det stor skillnad på i5 och i7 om man ska bara spela med datorn.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

7700k är knappt bättre än den du har så inget jag skulle rekommendera. Antingen köper du en 8700k, 9700k eller 9900k och försöker uppdatera bios eller så köper du nytt moderkort och säljer det gamla helt enkelt. Har faktiskt inte jättemycket koll på hur svårt det är, har sett lite guider och det ser inte superavancerat ut, men kolla upp så det fungerar på ditt moderkort först.

Okej men om jag ska satsa på nytt moderkort vad skulle du rekommendera?
Är det bättre att köpa både nytt CPU och moderkort eller behålla den jag köpte nu och köpa nytt moderkort bara?

Vet inte ens om det går att sälja mitt moderkort det är nog för gammalt för det eller vad tror du? Haha

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det beror på vad man definierar som "bra".

7700K är än idag en fullt kompetent CPU, speciellt med lite kärlek i forma av överklockning (finns oftast någon Auto-OC, ASUS har bland annat 5-ways-optimization programmet du kan köra).

I slutändan kommer det ner till behov och vad för budget du har för en uppgradering.
Den bästa uppgradering du kan göra idag som är vänlig på plånboken är ärligt talat valfritt moderkort ur Intels B560-serie och sedan en i5 11400. Du får likvärdig (nästan identisk) prestanda som med en 9900K för halva priset, då inklusive moderkort för i5.an.

Du kan även kolla på Intels Z590-serie av moderkort om du vill i framtiden uppgradera till antingen en i5 11600K eller en i7/i9.a ur 11th-gen. Då får du möjlighet till överklockning i framtiden utöver en snabbare processor i grundutförande.

Efter har sovit på saken så märker jag att det är klart bättre att köpa nytt moderkort bara om jag vill ha en uppgradering på burken eller som jag har förstått med hjälp av er,

Men om jag har en budget på 3-4000kr för både moderkort och CPU vad skulle du rekommendera isf? Men kan tänka mig om jag behåller CPU jag köpte nu att köpa ett moderkort för runt 2500kr
Och behovet är för att spela och att det flyter på bra liksom och att slippa uppgradera datorn på ett tag, behöver ingen monsterdator liksom.

Har ju den CPU som jag köpte men det kanske bättre att satsa på något ännu kraftigare eller vad tror du är bäst? Köpa ett moderkort för den CPU eller att lämna tillbaka den jag köpte nu och köpa båda nytt, vad är mest prisvärt? Tycker du att jag ska satsa på B560 serie och en i5 11600k?

Tack i förhand!

Permalänk
Viking

Några alternativ:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla dagar i veckan byta grafikkort. Det är inget större fel på din processor, den duger rätt bra än idag. Ditt grafikkort däremot är rätt trött i dagens mått mätt. Jag skulle om jag var du testa att överklocka processorn lite, har du en stock-kylare så kan du lägga några hundra på en bättre kuylare, typ denna:

Sen behöver du få in ett bättre grafikkort vilket kanske inte är det lättaste i dagsläget då det är en extrem brist på grafikkort. Vill du bara köpa ett snabbt och smidigt så är ett RTX 2060 ditt bästa val, det kommer vara en ordentlig uppgradering från det kort du har idag, men kostar lite mer än vad det borde: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... Här är en indikator på hur stor skillnaden mellan dessa kort är även om jämförelsen inte är perfekt så kan du ändå se att ett 2060 är nästan dubbellt så bra som ditt 970, den typen av skillnader kommer du aldrig kunna få av att byta CPU: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060-vs-Nvid...

Om du orkar hålla koll och har lite is i magen kan du köpa ett RTX 3060 för ca 5-6k, det dyker upp kort så gott som dagligen, håll utkik i denna tråd för att se när de dyker upp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Vill du prompt byta ut din CPU så kan du hålla kolla på Tradera efter en 7700K annars finns en 7600K i lager på Webhallen, förvisso i en butik men det går oftast att bara beställa så skickar dom den till dig ändå (priset kan variera lite då mitt pris är baserat på min medlemsnivå):

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tycker du att jag ska byta ut min ram minnen också? Eller passar inte som jag har nu?

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle alla dagar i veckan byta grafikkort. Det är inget större fel på din processor, den duger rätt bra än idag. Ditt grafikkort däremot är rätt trött i dagens mått mätt. Jag skulle om jag var du testa att överklocka processorn lite, har du en stock-kylare så kan du lägga några hundra på en bättre kuylare, typ denna: https://www.webhallen.com/api/cart-img/319022

Sen behöver du få in ett bättre grafikkort vilket kanske inte är det lättaste i dagsläget då det är en extrem brist på grafikkort. Vill du bara köpa ett snabbt och smidigt så är ett RTX 2060 ditt bästa val, det kommer vara en ordentlig uppgradering från det kort du har idag, men kostar lite mer än vad det borde: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... Här är en indikator på hur stor skillnaden mellan dessa kort är även om jämförelsen inte är perfekt så kan du ändå se att ett 2060 är nästan dubbellt så bra som ditt 970, den typen av skillnader kommer du aldrig kunna få av att byta CPU: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2060-vs-Nvid...

Om du orkar hålla koll och har lite is i magen kan du köpa ett RTX 3060 för ca 5-6k, det dyker upp kort så gott som dagligen, håll utkik i denna tråd för att se när de dyker upp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625960-3060-3070-i-la...

Vill du prompt byta ut din CPU så kan du hålla kolla på Tradera efter en 7700K annars finns en 7600K i lager på Webhallen, förvisso i en butik men det går oftast att bara beställa så skickar dom den till dig ändå (priset kan variera lite då mitt pris är baserat på min medlemsnivå): https://www.webhallen.com/api/cart-img/329243

Så ditt förslag är att köpa nytt grafikkort och inte nu processor och moderkort?
Är det fortfarande värt även om det är lite överpris? Haha

Så den komponent som är dåligas i min burk är alltså mitt grafikkort? Så om jag är smart så ska jag hellre satsa på bättre grafikkort och inte nytt moderkort och CPU?

Det enda problemet är att när jag spelar så går CPU på 100% kan detta bero på grafikkort också? Känns konstigt att det skulle bero på det, eller är det att jag behöver köpa bättre kylare till CPU som du skickade?

Som exempel när jag ska spela warzone så kan jag inte ens ha igång något annat program inte ens discord för det laggar, alltså jag kan inte prata i discord för hör knappt någon där och dom hör knappt mig för det blir sådan fördröjning liksom så jag har tänkt att detta berodde på att min CPU gick på 100% och ”över” sin förmåga men kan detta bero på grafikkortet? För det går bra att spela efter ett tag, i början är det lite segt bara och vi får fixa detta med att prata in-game för då du funkar det bra haha

Skulle du köpt rtx 2060 eller väntar lite och köpt ett RTX 3060? Är det stor skillnad på dom?
Förlåt har lite dålig koll.

Idag har jag nog en rätt kass kylare hittade den precis efter lite letande

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Vad tycker du är värt att lägga sina pengar? Kan tänka mig att köpa ett moderkort och CPU men ska jag köpa ett nytt grafikkort så lägger jag nog pengarna bara på det och kanske uppgraderar det andra i framtiden.

Tack i förhand!

Permalänk
Viking
Skrivet av Oskarjohansson:

Tycker du att jag ska byta ut min ram minnen också? Eller passar inte som jag har nu?

Du kan behålla dina nuvarande, men de är väldigt långsamma i jämförelse.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Efter har sovit på saken så märker jag att det är klart bättre att köpa nytt moderkort bara om jag vill ha en uppgradering på burken eller som jag har förstått med hjälp av er,

Men om jag har en budget på 3-4000kr för både moderkort och CPU vad skulle du rekommendera isf? Men kan tänka mig om jag behåller CPU jag köpte nu att köpa ett moderkort för runt 2500kr
Och behovet är för att spela och att det flyter på bra liksom och att slippa uppgradera datorn på ett tag, behöver ingen monsterdator liksom.

Har ju den CPU som jag köpte men det kanske bättre att satsa på något ännu kraftigare eller vad tror du är bäst? Köpa ett moderkort för den CPU eller att lämna tillbaka den jag köpte nu och köpa båda nytt, vad är mest prisvärt? Tycker du att jag ska satsa på B560 serie och en i5 11600k?

Tack i förhand!

Du kan få ett moderkort av mig som passar din i7 har ett ASUS TUF Z390 Gaming som bara ligger och skräpar. Du får betala för frakten isåfall.
Mvh
Petri

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Så ditt förslag är att köpa nytt grafikkort och inte nu processor och moderkort?
Är det fortfarande värt även om det är lite överpris? Haha

Så den komponent som är dåligas i min burk är alltså mitt grafikkort? Så om jag är smart så ska jag hellre satsa på bättre grafikkort och inte nytt moderkort och CPU?

Det enda problemet är att när jag spelar så går CPU på 100% kan detta bero på grafikkort också? Känns konstigt att det skulle bero på det, eller är det att jag behöver köpa bättre kylare till CPU som du skickade?

Som exempel när jag ska spela warzone så kan jag inte ens ha igång något annat program inte ens discord för det laggar, alltså jag kan inte prata i discord för hör knappt någon där och dom hör knappt mig för det blir sådan fördröjning liksom så jag har tänkt att detta berodde på att min CPU gick på 100% och ”över” sin förmåga men kan detta bero på grafikkortet? För det går bra att spela efter ett tag, i början är det lite segt bara och vi får fixa detta med att prata in-game för då du funkar det bra haha

Skulle du köpt rtx 2060 eller väntar lite och köpt ett RTX 3060? Är det stor skillnad på dom?
Förlåt har lite dålig koll.

Idag har jag nog en rätt kass kylare hittade den precis efter lite letande

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Vad tycker du är värt att lägga sina pengar? Kan tänka mig att köpa ett moderkort och CPU men ska jag köpa ett nytt grafikkort så lägger jag nog pengarna bara på det och kanske uppgraderar det andra i framtiden.

Tack i förhand!

Att köpa ny processor kommer inte göra nästan någon skillnad alls i Warzone som är ett ganska grafikkrävande spel, utan du måste ha ett nytt grafikkort. Jag skulle personligen helt klart satsa på ett RTX 3060, du kan se skillnaden i några olika spel i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=xdPtd-1Xjcw&ab_channel=BENCHM...

Så mitt förslag är:
Köp nytt grafikkort
Köp ny kylare och överklocka processorn en aning, kolla videos på youtube hur man gör eller skapa en tråd här (du kan även skicka PM till mig om du vil).
Installera om Windows (det kan göra underverk).
Köp eventuellt även en till SSD för att slippa ha Warzone på en hårddisk om du har det idag.

Gör du dessa ändringar kan jag lova att det kommer kännas som en helt ny dator som utan problem klarar Warzone med riktigt bra FPS och du kommer såklart även kunna ha Discord igång samtidigt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Du kan få ett moderkort av mig som passar din i7 har ett ASUS TUF Z390 Gaming som bara ligger och skräpar. Du får betala för frakten isåfall.
Mvh
Petri

Jasså?
Funkar detta med dom komponenterna jag har idag eller är det viktigaste bara att processorn och moderkortet funkar ihop?
Kan jag ha samma ram och grafikkort eller om jag vill uppgradera grafikkortet?

Tack i förhand!
Väldigt snällt av dig!

§9 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Jasså?
Funkar detta med dom komponenterna jag har idag eller är det viktigaste bara att processorn och moderkortet funkar ihop?
Kan jag ha samma ram och grafikkort eller om jag vill uppgradera grafikkortet?

Tack i förhand!
Väldigt snällt av dig!

Den här är det
Du ska kunna flytta över allt du har idag till den och 9700k funkar givetvis med den.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Jasså?
Funkar detta med dom komponenterna jag har idag eller är det viktigaste bara att processorn och moderkortet funkar ihop?
Kan jag ha samma ram och grafikkort eller om jag vill uppgradera grafikkortet?

Tack i förhand!
Väldigt snällt av dig!

Vet inte vad du gav för din 9700K som du har nu, men om du behåller den med moderkortet som du så vänligt får och samtidigt byter grafikkort så har du en riktigt bra dator sen. Annars kan du köpa en 9600K i fyndhörnan på Netonnet för 1490:- https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Moderkortet kommer funka med komponenterna du redan har. Du kommer dock vilja uppgradera grafikkort hur du än vänder och vrider på det om du vill ha bra flyt i Warzone.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Att köpa ny processor kommer inte göra nästan någon skillnad alls i Warzone som är ett ganska grafikkrävande spel, utan du måste ha ett nytt grafikkort. Jag skulle personligen helt klart satsa på ett RTX 3060, du kan se skillnaden i några olika spel i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=xdPtd-1Xjcw&ab_channel=BENCHM...

Så mitt förslag är:
Köp nytt grafikkort
Köp ny kylare och överklocka processorn en aning, kolla videos på youtube hur man gör eller skapa en tråd här (du kan även skicka PM till mig om du vil).
Installera om Windows (det kan göra underverk).
Köp eventuellt även en till SSD för att slippa ha Warzone på en hårddisk om du har det idag.

Gör du dessa ändringar kan jag lova att det kommer kännas som en helt ny dator som utan problem klarar Warzone med riktigt bra FPS och du kommer såklart även kunna ha Discord igång samtidigt.

Okej förstår! Tack för hjälpen är nämligen inte super kunnig inom detta så tur man kan ta hjälp av er!

Okej men då är tanken att jag ska köpa nytt grafikkort och kylare tror jag!
Men kanske bäst att vänta på RTX 3060 då eller?
Såg ändå ut att vara rätt så stor skillnad på dom även om jag oftast bara kör fps spel och inte så krävande singelplayer spel, är mer en multiplayer spelare men såg även att det grafikkortet jag har nu är riktigt kass om man jämför med dom båda 2060 och 3060
Verkade ändå vara bra pris på 2060 nu på net on net även om det är lite överpris.
Hur långt skulle man behöva vänta på att hitta en 3060 för 5-6k svårt att säga kanske haha

Kan inget om överklocka men med din hjälp så kanske det skulle gå! Är väldigt tacksam för eran hjälp jag får!

Har redan warzone på ssd så väntar nog med att köpa en till ssd disk är nog bättre att lägga pengar på grafikkort och kylare! Sedan får spara lite mer pengar till nästa gång!