Varför har webbkameror fortfarande kass bildfrekvens för det mesta?

Permalänk
Medlem

Varför har webbkameror fortfarande kass bildfrekvens för det mesta?

Det ser fortfarande ut att vara närmast standard med typ 10-15 fps för webbkameror, i alla fall när man ser klipp från videosamtal. Det hackar och hoppar nåt djävulskt hela tiden. Bandbredd har vi i extremt överflöd i dag, så att överföra, ja, 1024x768 i 25/30 fps (bör hamna under 0.5 Mb/s) borde vara elementärt. Så varför är det fortfarande så bedrövligt dåligt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog pga. en fin kombination av kass belysning, dåliga webkameror, själva tjänsten (Zoom, Google Meet ovs.) samt instabilt wifi/mobilt nätverk. Belysningen är oftast den största boven i dramat imo.

Dessutom har utvecklingen av webkameror stått mer eller mindre stilla. Släpps en ny sunkig variant var femte år och fortfarande med alldeles alldeles för små sensorer/objektiv samt beräkningskraft som en slow clap potato-cpu.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det ser fortfarande ut att vara närmast standard med typ 10-15 fps för webbkameror, i alla fall när man ser klipp från videosamtal. Det hackar och hoppar nåt djävulskt hela tiden. Bandbredd har vi i extremt överflöd i dag, så att överföra, ja, 1024x768 i 25/30 fps (bör hamna under 0.5 Mb/s) borde vara elementärt. Så varför är det fortfarande så bedrövligt dåligt?

hmm, 25-30 tror jag är hyffsat vanligt åtminstone i laptops om dom inte är gamla,
kan nog inte ens minns sist jag hade en webcam med under 25 fps.

tror till och med min sten gamla microsoft cam har 25 fps. dock bara 720p

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ah! Belysningen tänkte jag inte på, och då har jag ändå ett stort fotointresse sen 25 år... Ja, om webbkamerorna inte ökar känsligheten utan förlänger exponeringstiden i stället, blir det förstås till slut inte "plats" för 25/30 bilder per sekund om exponeringstiden är längre än 1/25 eller 1/30 sekund. Personligen anser jag att låg bildfrekvens är väldigt mycket mer störande än sämre bildkvalitet, så jag hade inte prioriterat så om jag var webbkameratillverkare.

Tjänsten antar jag kan påverka ibland, men i flera fall jag sett har bara en part, eller några, dålig bildfrekvens, men flera andra bra, så då bör det vara "källan" som är kass.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skaffa typ en en Elgato 4K capture och använd en video/systemkamera eller GO Pro liknande. Det klår webbkameror på alla moment.

- Konstant frame rate i antingen 30 eller 60.

- Bättre bildkvalité eftersom att dagens modernare kameror oftast hanterar svagare ljus bättre idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Om du har en android telefon så finns det appar så du kan använda den som webcam via wifi eller usbkabel.

Kanske finns för ios också men osäker.

Själv har jag en huawei p8 lite som webcam funkar prima och ljusår bättre än min sketna logitech c270.

Men som sagt kräver ändå att det har ok belysning men brukar relativt stabilt kunna hålla sig runt 30fps sålänge jag har lyset vid skrivbordet tänt eller iaf tänt i taket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur ska de annars göra skräckfilmer? Om webbkameror inte laggar och har bra kvalitet blir det inte läskigt ju..

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Hur ska de annars göra skräckfilmer? Om webbkameror inte laggar och har bra kvalitet blir det inte läskigt ju..

För att inte tala om polisfilmer och serier där de applicerar alla sina uber förbättringsfilter som magiskt gör bilden mer högupplöst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skaffa typ en en Elgato 4K capture och använd en video/systemkamera eller GO Pro liknande. Det klår webbkameror på alla moment.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du har en android telefon så finns det appar så du kan använda den som webcam via wifi eller usbkabel.

Alltså, jag har noll behov av webbkamera för min del. Är aldrig i videomöten.

Detta var bara en reflektion efter att ha sett väldigt många filmade videosamtal (samtal och samarbeten mellan personer på YT).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min kör 1920x1080@60fps

Problemet är väl snarare att folk sitter med billigast möjliga skit eller något inbyggt i skärmen.
Sen sitter folk på sitt wifi från sämsta routern i rea-lådan ihop med tusen grannar på samma kanal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Det riktigt dumma är att det inte har släppts så mycket nya webbkameror på rätt länge, i synnerhet om du inte vill/kan lägga över 1000kr på en. Det är samma kameror som kom ut för nästan 10 år sedan.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Min kör 1920x1080@60fps

Problemet är väl snarare att folk sitter med billigast möjliga skit eller något inbyggt i skärmen.
Sen sitter folk på sitt wifi från sämsta routern i rea-lådan ihop med tusen grannar på samma kanal.

Precis, tror inte icke teknikintresserade bryr sig så värst hur bilden eller ljudet är när dom videosamtalar att dom köper
externa webkameror för tusenlappen, bra router och bra mic/headset. Det funkar, good enough typ.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden jag ser "direkt" från min webbkamera ser bättre ut än när den passerat genom "kommunikationsprogrammet" och än bättre är det om man har bra belysning och man bör också tänka på frekvensen på bild och belysning, vi har ju 50 Hz elnät och monitorer blinkar ofta med 60 Hz och så har man kanske nått annat ljus som inte blinkar, dessutom har ljuskällorna ofta olika färgtemperatur vilket inte gör det enklare att få bra bild och beroende på vad som lyser mest är det inte alltid givet vad som ser bäst ut men bra ljus gäller definitivt om man ska ha bra bild. Starta "kamera" i win och kolla hur insignalen ser ut.

Däremot verkar kommunikationsprogramvaror slakta bildkvaliten rätt rejält även om kameran matar in ok video i datorn, jag har gjort ett par experiment och bett en vän spela in hur det ser ut när man "kommunicerar" och jämfört med hur det ser ut direkt i min ände och det komprimeras rejält och ser inte direkt ut som nått man skulle vara stolt över att ladda upp på Youtube.

Jag tror alltså inte att allt beror på att man har en webbkamera utan mjukvarorna är rätt agresiva med att försöka spara bandbredd, det är dessutom inte sällan (och föga överraskande) skillnader i bildkvalitet om man använder trådlöst nånstans i signalkedjan så en wifiansluten dator med webbkamera eller telefon ger inte lika bra bild som vid kabelanslutet, ev kan det ju bli ännu mer påverkan om man är ett par stycken på samma kontor som använder wifi och stör varandra genom att delta i samtal samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Däremot verkar kommunikationsprogramvaror slakta bildkvaliten rätt rejält även om kameran matar in ok video i datorn

. . .

Jag tror alltså inte att allt beror på att man har en webbkamera utan mjukvarorna är rätt agresiva med att försöka spara bandbredd

Men borde det inte bli samma för alla i samma samtal då? För jag har i många fall sett hur en part har normal bildkvalitet och en annan har bildspel i 10-12 fps...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Verkar vara ointressant med FPS på en webbcam. Försökte hitta spec på min x1 carbon, men ingen tekniksida som recenserade den har tagit upp specen på kameran. Det som nämndes var om den hade ett fysiskt linsskydd eller inte. Så min slutsats är att ingen bryr sig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men borde det inte bli samma för alla i samma samtal då? För jag har i många fall sett hur en part har normal bildkvalitet och en annan har bildspel i 10-12 fps...

Nej, den med bildspelet har säkert sämre uppkoppling / taskigt wifi.
Händer ofta på jobbet trots likadan utrustning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master

Ljus. Sen jag skaffade en ring light har även min Logitech webcam börjat bete sig ordentligt eftersom den inte behöver överkompensera för dålig ljussättning hela tiden.
Sen använder jag oftast min systemkamera som webcam istället, och optiken är ju helt annan. Även om upplösningen är mindre (det är en EOS 550D som spottar ur sig typ 540p eller nåt över usb mini) är bildkvaliteten jämfört med en medioker 1080p-webcam betydligt bättre. Och speciellt när man slänger på ordentligt med ljus.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men borde det inte bli samma för alla i samma samtal då? För jag har i många fall sett hur en part har normal bildkvalitet och en annan har bildspel i 10-12 fps...

Då är du nog inne på nått som kanske beror på dålig belysning, det är egentligen en hemsk situation att jobba i för en webbkamera i en dator för skärmen är ju ofta som en spott på ansiktet och blinkar med 60 Hz och belysningen i rummet blinkar med 50 Hz och den totala ljusmängden är ändå ofta ganska låg.
Det kan ju också vara nått som beror på bandbredd, det är i praktiken rätt stor skillnad på att kommunicera mot samma laptop när den går via wifi jämfört med kabel, jag har en vän som jag gjort en del prov med och även om bandbredden i båda fallen är tillräckligt hög (med bra marginal) så är det mer "oflyt och hack" när man kör laptopen över wifi än med kabel ochh allra hackigast brukar det bli om man använder en telefon och går runt även om telefonen kan ha väldigt mycket bättre bild när man sitter stilla.

Bra och kontrollerat ljus och att undvika trådlöst är nog det man själv kan påverka men det är ju inte alltid lätt i praktiken att fixa ljuset i ett kontor eller kanske inte heller att köra sin dator med kablad uppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Verkar vara ointressant med FPS på en webbcam. Försökte hitta spec på min x1 carbon, men ingen tekniksida som recenserade den har tagit upp specen på kameran. Det som nämndes var om den hade ett fysiskt linsskydd eller inte. Så min slutsats är att ingen bryr sig.

Det är nog inte ointressant men det är tekniskt svårt att ändra så mycket givet förutsättningarna, du har ju skärmen som blinkar med 60 Hz och faktiskt lyser upp objekt i närheten ganska mycket likt en spotlight på ansiktet och så är det den plats som finns tillgänglig för sensor och optik bortsett från att en stor sensor som är brusfri i svagt ljus kan vara dyrare än hela laptopen/den lösa webbkameran...
Det gör ju att man i praktiken lär ha 4 bildfrekvenser som lär ge bäst resultat 25, 30, 50 och 60 FPS och 50 och 60 behöver ju minst dubbelt så mycket ljus som de lägre och att öka till tex 100 eller 120 lär innebära riktigt dålig bild om man inte använder studiobelysning eller en riktigt bra kamera som kostar skjortan så det är ju inget alternativ som funkar med den teknik via har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ljus. Sen jag skaffade en ring light har även min Logitech webcam börjat bete sig ordentligt eftersom den inte behöver överkompensera för dålig ljussättning hela tiden.
Sen använder jag oftast min systemkamera som webcam istället, och optiken är ju helt annan. Även om upplösningen är mindre (det är en EOS 550D som spottar ur sig typ 540p eller nåt över usb mini) är bildkvaliteten jämfört med en medioker 1080p-webcam betydligt bättre. Och speciellt när man slänger på ordentligt med ljus.

Vad kör du för ring light? Är själv sugen att införskaffa en

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Qubeista:

Vad kör du för ring light? Är själv sugen att införskaffa en

Blev en Svive från Komplett (efter jag vann Lego-tävlingen där), men så här i efterhand skulle jag hellre valt Elgato-grejjor. Svive har sina egna fästen som bara funkar med deras egna grejjor, så att utöka med andra märken blir stökigt. Elgato verkar använda vanliga 1/4-tumsgängor för det mesta.

Det som fick mig att gå på Svive var att de hade typ 50% rabatt då, så fick rätt mkt mer grejjor för samma peng.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bandbredd har vi i extremt överflöd i dag, så att överföra, ja, 1024x768 i 25/30 fps (bör hamna under 0.5 Mb/s) borde vara elementärt.

Vad är ditt användningsområde?

Här var vi över 140 personer på dagens morgonmöte över VPN, så bandbredd i extremt överflöd håller jag inte alls med om.

Har vid vissa tillfällen stängt av webbkameran för att spara bandbredd med så få deltagare som 15 personer.

De dagar jag varit utan min fiberkoppling, så har mobilnätet tuggat i sig omkring två gigabyte data på ett dygn.

Tycker webbkameran fyller sin funktion i jobbdatorn, men tycker man kan kräva mer av en laptop med riktpris på över 30000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är ditt användningsområde?

Som jag redan skrivit så handlade detta inte om mig. Jag är aldrig i videomöten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Blev en Svive från Komplett (efter jag vann Lego-tävlingen där), men så här i efterhand skulle jag hellre valt Elgato-grejjor. Svive har sina egna fästen som bara funkar med deras egna grejjor, så att utöka med andra märken blir stökigt. Elgato verkar använda vanliga 1/4-tumsgängor för det mesta.

Det som fick mig att gå på Svive var att de hade typ 50% rabatt då, så fick rätt mkt mer grejjor för samma peng.

Tack för ett vettigt svar! Känns faktiskt som ett väl införskaffat köp om man sitter och presenterar vid videomöten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För att inte tala om polisfilmer och serier där de applicerar alla sina uber förbättringsfilter som magiskt gör bilden mer högupplöst.

Kan inte låta bli.. https://www.youtube.com/watch?v=oIQX_5p0TpQ

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qubeista:

Tack för ett vettigt svar! Känns faktiskt som ett väl införskaffat köp om man sitter och presenterar vid videomöten

En lite oortodox ljuslösning är att hänga upp en Ikea Floalt likt en tavla på väggen, de är styrbara så man måste inte köra dem på full styrka och de har stor area som lyser så de ger ett rätt bra ljus för en hempulad studio. De finns i 3 storlekar och den minsta är 30 x 30 cm.

https://www.ikea.com/se/sv/p/floalt-led-ljuspanel-dimbar-vitt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill man sända och ta emot hög kvalité-video så finns det program som http://www.ultragrid.cz där man kan ställa in kvalitén själv. Går att skicka komprimerat eller okomprimerat upp till 8k. Praktiskt om man jobbar med t.ex. video, foto eller grafik.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Goedendag:

Vill man sända och ta emot hög kvalité-video så finns det program som http://www.ultragrid.cz där man kan ställa in kvalitén själv. Går att skicka komprimerat eller okomprimerat upp till 8k. Praktiskt om man jobbar med t.ex. video, foto eller grafik.

Är det där inte bara för att strömma, går det att ha för videochat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En lite oortodox ljuslösning är att hänga upp en Ikea Floalt likt en tavla på väggen, de är styrbara så man måste inte köra dem på full styrka och de har stor area som lyser så de ger ett rätt bra ljus för en hempulad studio. De finns i 3 storlekar och den minsta är 30 x 30 cm.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/floalt-led-ljuspanel-dimbar-vitt-spektrum__0795494_ph151890_s5.jpg?f=g
https://www.ikea.com/se/sv/p/floalt-led-ljuspanel-dimbar-vitt...

Oj hade missat det här helt! Tack för tipset också återigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Verkar vara ointressant med FPS på en webbcam. Försökte hitta spec på min x1 carbon, men ingen tekniksida som recenserade den har tagit upp specen på kameran. Det som nämndes var om den hade ett fysiskt linsskydd eller inte. Så min slutsats är att ingen bryr sig.

Jag fick gå till Realteks sida för att hitta specs på själva kameran i min dator (x1 yoga) och nu hittar jag inte exakt sidan men man får leta upp vilken kamera det är (ex: RTS5822) och sedan hitta specen på den på deras sida. Jättekrångligt, men där står faktiskt väldigt bra uppställt.

https://www.realtek.com/en/products/computer-peripheral-ics/i...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T