Prisvärd lösning för att koppla 20 tal SATA diskar till en enhet?

Permalänk
Medlem

Prisvärd lösning för att koppla 20 tal SATA diskar till en enhet?

Hej!

Jag letar efter en prisvärd lösning för att koppla 20-talet SATA diskar till en enda dator. Hade önskat att diskarna sågs som individuella, är tillgängliga från ett windows system och går att lägga till/ta bort diskar utan att hela systemet behöver stängas av.

Är mycket tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

lsi-sas 92xx kort tar 8 diskar styck och du vill ha varianten som är flashade för ZFS-användning, har du moderkort med 2st 8x lanes pcie-platser eller open end pcie-sockets (går att såga upp i värsta fall) med minst 4x lanes var (om du inte skall få bandbreddbegränsning mot diskarna om det är snurrdiskar @ under 300 MB/s styck i överföring)

två sådana kort + moderkortets orginal 4-6 SATA-portar bör räcka.

det finns sas-expander ofta i form av PCIe-kort med fler uttag men en 92xx-kommer du inte undan ändå och och det blir minst två kort ändå. SAS-expander förbättrar inte bandbredden utan tvärt om delar upp bandbredden som anslutande SAS-kabeln har (600 MB/s)

SAS-kort kan alltid ta SATA-diskar men inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

lsi-sas 92xx kort tar 8 diskar styck och du vill ha varianten som är flashade för ZFS-användning, har du moderkort med 2st 8x lanes pcie-platser eller open end pcie-sockets (går att såga upp i värsta fall) med minst 4x lanes var (om du inte skall få bandbreddbegränsning mot diskarna om det är snurrdiskar @ under 300 MB/s styck i överföring)

två sådana kort + moderkortets orginal 4-6 SATA-portar bör räcka.

det finns sas-expander ofta i form av PCIe-kort med fler uttag men en 92xx-kommer du inte undan ändå och och det blir minst två kort ändå. SAS-expander förbättrar inte bandbredden utan tvärt om delar upp bandbredden som anslutande SAS-kabeln har (600 MB/s)

SAS-kort kan alltid ta SATA-diskar men inte tvärt om.

Tusen tack! Denna lösning är dock till för om man även vill lagra diskarna i chassit på datorn den är uppkopplad till?

Tänkte mig någon form av JBOD lösning, alltså en dator kopplad till ett ”rack” som förvarar hårddiskarna.

Har dock väldigt dålig koll på vilken typ av ”rack” man skulle välja och hur den hade kopplat upp den mot datorn.

Permalänk
Medlem

lsi-sas9240 i ZFS-konfiguration kan man få runt 400:-/st på ebay om man är beredd att vänta några veckor och då i kit med 8 SATA-kablar och då tänkt inom chassie

du vill inte ha Jbod - det märker du första gången en disk rasar...

För att ha kvar bandbredd så är det inte en SAS/SATA, eSATA-kabel till externa racket - du vill ha typ 8 sas/sata-kablar parallellt om racket inne har SATA-sas expander (1 SAS in till 2 SATA-diskar per expander för var inkommade SAS/SATA kabel) och då blir det fullt på var kabel om du kör moderna diskar med nära 300 MB/s i överföringshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

lsi-sas9240 i ZFS-konfiguration kan man få runt 400:-/st på ebay om man är beredd att vänta några veckor och då i kit med 8 SATA-kablar och då tänkt inom chassie

du vill inte ha Jbod - det märker du första gången en disk rasar...

För att ha kvar bandbredd så är det inte en SAS/SATA, eSATA-kabel till externa racket - du vill ha typ 8 sas/sata-kablar parallellt om racket inne har SATA-sas expander (1 SAS in till 2 SATA-diskar per expander för var inkommade SAS/SATA kabel) och då blir det fullt på var kabel om du kör moderna diskar med nära 300 MB/s i överföringshastighet.

Tusen tack! Tyvärr har jag inte möjligheten att vänta i veckor i dagsläget.

Hade en sådan här setup eller större varit en idé? gått att koppla till en PC? https://azaleait.se/sv/artiklar/hp-msa2000-35-disklada-aj749a...

Permalänk
Permalänk
Medlem

ökända buggiga Jmicron-chip, bara 1 PCIe-lanes (ger max 600 MB/s totalt fördelat på alla diskarna) - nej, nej.... om du skall ha något som fungerar pålitligt i de flesta OS och med anständig överföringskapacitet (minst 4 PCIe-lanes, helst 8 PCIe lanes)

med bara 1 PCI-lanes så kommer vara som att hantera 10 diskar genom en smalt sugrör när det gäller läs och skrivkapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ökända buggiga Jmicron-chip, bara 1 PCIe-lanes (ger max 600 MB/s totalt fördelat på alla diskarna) - nej, nej.... om du skall ha något som fungerar pålitligt i de flesta OS och med anständig överföringskapacitet (minst 4 PCIe-lanes, helst 8 PCIe lanes)

med bara 1 PCI-lanes så kommer vara som att hantera 10 diskar genom en smalt sugrör när det gäller läs och skrivkapacitet.

Det är 2 PCI-e 2.0 lanes. Så ca 1000MB/s
Det duger utmärkt för 10 lagringsdiskar.
Det enda skulle väl vara om jmicron chippet är buggigt som du säger, det vet jag inget om.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.co.uk/SilverStone-SST-RM420-Rackmount-Serv...

Något sådant kanske? Bara att dunka in valfritt moderkort och LSI-kort som nämnts ovan. Köpte mitt ifrån något sajt i UK men om det finns på Amazon så kanske man kan undkomma tullen och allt sådant där. Bara en tanke

Permalänk
Medlem

Finns att få LSI korten (i IT mode) i sverige också till hyffsade priser (500 kr i denna länk https://www.tradera.com/item/120325/467746778/lsi-megaraid-92...- )

Håller med att om du ska ha något så när prestanda på diskarna så satsa på LSI kortet/en som givits exempel på.
JBOD har redan nämnts att du inte ska konfigurera diskarna som.
JBOD är inte samma sak som att du skriver att alla diskarna ska ses som enskilda diskar.

Om du inte får tag på LSI korten billigt och att du behöver hitta chassi, psu osv - har du räknat på att köpa större nya diskar och få samma volym av utrymme fast slippa köpa LSI kort och kan ha det i den befintliga datorn ?

Om du vill så berätta gärna varför du vill ha ett 20-tal diskar kopplade till samma dator och att de ska ses som enskilda diskar. Men nyfiken av att veta vilket "use-case" du har som behöver denna konfiguration.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

https://www.amazon.co.uk/SilverStone-SST-RM420-Rackmount-Serv...

Något sådant kanske? Bara att dunka in valfritt moderkort och LSI-kort som nämnts ovan. Köpte mitt ifrån något sajt i UK men om det finns på Amazon så kanske man kan undkomma tullen och allt sådant där. Bara en tanke

En sådan (DAS) låda är nog rätt gjord (om det är som jag tror att den redan har expanderkort för diskarna och SAS-gränssnittet utåt) - med 4 SFF8087 kablar mellan så bestyckar man full ut 2 st LSI-SAS92xx kort och man har 16 överföringskanaler @ 600 MB/s kapacitet styck som ger tillsammans 9600 MB/s - förutsätter dock att LSI-SAS-korten får 8 aktiva PCIe lines styck..

ofta har man sådana lådor i kedjekoppling och bara 2st SFF8087 kablar används till datorn och andra paret är för nästa låda - då räcker 1 st LSI-SAS92xx på en aktiv 8x PCI-lane socket och man har 4.8 GB/s kapacitet och är samma även om man staplar på flera lådor med fler diskar.

Fördelen med lösningen och använda SAS som signal-gränssnitt är att man tål lite längre kabel mellan enheterna då SATA får vara max 1 meter kabellängd mellan anslutning och disk (eSATA max 2 meter om man kan slå på eSATA-mode (ger lite högre spänningssving) vilket långt ifrån alla SATA-gränssnitt erbjuder, skulle nog tom. säga att det är rätt sällsynt), SAS tål 8-10 meter kabel med bättre kanalkodning och högre spänningssving....

klarar lådorna SAS3 och man har LSI-SAS93xx-serien (kräver minst PCIe v.3 på moderkortsbussen) så har man 9.6 GB/s i överföring mellan dator och disklådorna.