Spoltjut från en(!) av fläktarna på PowerColor 6800

Permalänk

Spoltjut från en(!) av fläktarna på PowerColor 6800

Hej!

Köpte ett tag sen ett PowerColor 6800 (inte XT) här på SweClockers-som fungerar utmärkt. Dock har jag märkt av lite spoltjut, men det är överkomligt så jag har inte riktigt brytt mig.

Något jag upptäckte idag dock, är att det är en av fläktarna som orsakat spoltjutet. Fläkten som är längst bak mot IO-plåten gör så att grafikkortet ger ut ett spoltjut, oavsett vilket varvtal som den går på. Om jag fysiskt stoppar fläkten och eller saktar ner den med fingret så avger den mindre ljud.

Jag använder självklart Zero RPM så vid idle/surf så påverkar det inte, däremot så fort jag startar ett spel så drar fläktarna igång och således även spoltjutet.

Någon som upplevt detta och vet om det går att åtgärda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vanligtvis kommer spoltjut från DC/DC delen, men är ju en spole i fläkten så är absolut möjligt.
Skulle dock tro att det är väldigt ovanligt att spoltjut kommer från fläktar då pwn frekvenser är betydligt högre än de vi kan höra.
Det som låter konstigt är att det låter på alla varvtal, så undrar om det kan vara annat än spoltjut.

Men om du vill bli av med det så skulle du kunna styra fläkten själv, dvs koppla ur fläkten från grafikkortet och koppla den till en extern fläktkontroller.
Allt är enkelt när man kan det, så osäker om jag kan rekommendera det eller ej, samt ingen garanti (gäller både grafikkortet och att ljudet försvinner).