Permalänk
Medlem

Utbytt Asus router som AP?

Nu vänder jag mig till er som förmodligen är bättre på det här än mig;

Det är så att jag har fått en router över (Wohoo!) som jag vill göra något kul / användbart av.
Tanken slog mig att kunna ställa om den via GUI:t till AP, men frågan jag ställer mig är om den kommer att repetera befintligt WIFI-nätverk, samtidigt som den kan agera switch för de prylarna som står i TV-bänken?

Gör jag en tankevurpa här, eller är det så en AP fungerar?

Permalänk

Skall du ha den som AP måste du ansluta med kabel och ja den funkar då även som switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Skall du ha den som AP måste du ansluta med kabel och ja den funkar då även som switch.

Happ, så kul kan man ju ha det.
Switch har jag redan, det var själva internetdelen jag var ute efter att ha otrådat.
Det var med andra ord en tankevurpa från min sida.

Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaQue:

Happ, så kul kan man ju ha det.
Switch har jag redan, det var själva internetdelen jag var ute efter att ha otrådat.
Det var med andra ord en tankevurpa från min sida.

Tack för snabbt svar

Har du en till Asus router och båda är kompatibla kan du sätta upp ett AI Mesh trådlöst https://www.asus.com/se/Content/AiMesh/

Permalänk
Medlem

Det går att sätta de flesta Asus routrar i "Repeater mode".
Då gör den det du vill men inget som någon rekommenderar.
Repeater mode slöar ner hela wifi nätverket.
Ai Mesh är lite som repeater mode men har inte lika stor negativ påverkan på wifi nätverket.

Du kan sätta den i "Bridge Mode". Då kan du ta emot wifi och sända ut på Ethernets portarna.
Detta kommer troligtvis att ha en positiv effekt på Wifi jämfört med om varje pryl kopplar upp sig mot wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W