AMD gör nätverkskretsar – RZ608 först ut

Permalänk
Melding Plague

AMD gör nätverkskretsar – RZ608 först ut

Uppgifter om att Mediatek och AMD samarbetar om trådlösa nätverkskretsar besannas när RZ608 hittar ut i en spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt sugen på Ayaneon. Följt den ett tag men vill helst att någon större tillverkare börjar satsa på detta. Relativt dyra produkter och iallafall jag vill veta att det finns bra support för dessa. Det närmaste var Alienwares Project Ufo men där har det varit tyst länge.

Finns ganska många andra liknande produkter men jag hade gärna sett någon större satsa på detta. Vore perfekt för Microsoft egentligen, även om deras satsningar på handhållna enheter inte varit bra bortsett från främst Surface.

Kan vi få ett Xbox Go?

Permalänk
Medlem

Snart så får vi AMD lan krets istället för intel? Snaaaart 100% AMD med AMD moderkort

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ChaosClocker:

Snart så får vi AMD lan krets istället för intel? Snaaaart 100% AMD med AMD moderkort

Inte så svårt, bara sätta ett AMD klistermärke på vad du önskar redan idag så är det klart
Är i grova drag det AMD gjort, vilket jag har svårt för att kalla att "AMD gör nätverkskretsar"..

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Uppgifter om att Mediatek och AMD samarbetar om trådlösa nätverkskretsar besannas när RZ608 hittar ut i en spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Mig veterligen så har Mediatek aldrig utvecklat något chipset för AMD, däremot så står ASMedia bakom dom flesta AM4 chipset'ten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bengt-Arne:

Mig veterligen så har Mediatek aldrig utvecklat något chipset för AMD, däremot så står ASMedia bakom dom flesta AM4 chipset'ten.

Fan, det är helt rätt. Det är Asmedia som står bakom alla styrkretsar förutom X570 och TRX40. Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fan, det är helt rätt. Det är Asmedia som står bakom alla styrkretsar förutom X570 och TRX40. Fixat!

Det är den funktionen du har läsarkretsen till

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Woohoo, en till aktör på marknaden för trådlösa kretsar med "smarta implementationer" som inte följer standarder. Nåväl detta är inte någon liten aktör, kan ju hoppas på att de lägger ner ett seriöst arbete på att tillverka kretsar som följer standarder.

Fy helvete vad mycket felsökning och bortkastad tid alla hade sparat om folk bara kunde följa standarder....

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Inte så svårt, bara sätta ett AMD klistermärke på vad du önskar redan idag så är det klart
Är i grova drag det AMD gjort, vilket jag har svårt för att kalla att "AMD gör nätverkskretsar"..

Det är det Anandtech gissar att AMD har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Woohoo, en till aktör på marknaden för trådlösa kretsar med "smarta implementationer" som inte följer standarder. Nåväl detta är inte någon liten aktör, kan ju hoppas på att de lägger ner ett seriöst arbete på att tillverka kretsar som följer standarder.

Fy helvete vad mycket felsökning och bortkastad tid alla hade sparat om folk bara kunde följa standarder....

Det var nytt för mig, vad är det i standarden dom inte följer?
Hur visas problemet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det var nytt för mig, vad är det i standarden dom inte följer?
Hur visas problemet?

Poängen var att många tillverkare brukar följa standarden godtyckligt till sen egna fördel för att de tycker sig hittat på nåt smart som inte riktigt följer standarden vilket då resulterar i problem. Ofta så brukar även tillverkare inte då förstå att detta skapar problem och säger sig följa standarden, vilket de inte gör och således förstår de inte problemet i vad de gör och iom det har de inte ens förmågan att bistå vid felsökning, vilket gör att man måste göra deras jobb åt de. Allt för att de inte följer standarder.

Inte nödvändigtvis så att dessa kommer göra sig skyldiga tikl detta (vilket jag även skrev i min första post). Men när det gäller implementationer av nätverksutrustning är detta inte ett helt ovanligt problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Poängen var att många tillverkare brukar följa standarden godtyckligt till sen egna fördel för att de tycker sig hittat på nåt smart som inte riktigt följer standarden vilket då resulterar i problem. Ofta så brukar även tillverkare inte då förstå att detta skapar problem och säger sig följa standarden, vilket de inte gör och således förstår de inte problemet i vad de gör och iom det har de inte ens förmågan att bistå vid felsökning, vilket gör att man måste göra deras jobb åt de. Allt för att de inte följer standarder.

Inte nödvändigtvis så att dessa kommer göra sig skyldiga tikl detta (vilket jag även skrev i min första post). Men när det gäller implementationer av nätverksutrustning är detta inte ett helt ovanligt problem.

Okey...

Med det så vet du inte om Mediatek och AMD följer standarden?
Det var intrycket som gavs då det nu handlar om Mediatek och AMD.

Såvida du nu inte tänker på dom som envist skall vara först och då släpper produkter innan en standard är spikad, Asus och några fler med dom, kommer då onekligen upp...
Men då brukar det ju även vara allmänt känt att just dom produkterna riskerar att endast fungera fullt ut med just den tillverkarens tidiga modeller.
Den som vill vara först får då stå sitt kast...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Snart så får vi AMD lan krets istället för intel? Snaaaart 100% AMD med AMD moderkort

AMD tillverkade LAN chipp på under 90 talet och förmodligen längre fram än så. Jag såg de ofta i Point Of Sail system (POS)
Så de har nog mer ett gammalt patent liggande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

AMD tillverkade LAN chipp på under 90 talet och förmodligen längre fram än så. Jag såg de ofta i Point Of Sail system (POS)
Så de har nog mer ett gammalt patent liggande.

Var uppriktigt redan på 80-talet, kanske tidigare.
Men lite långsamt sett till dagens standard då dom jag känner till stoppar vid 10MBit.

Am79C90 - CMOS Local Area Network Controller for Ethernet (C-LANCE)
Am7996 - IEEE 802.3/Ethernet/Cheapernet Tap Transceiver
Am79C100 - Twisted-Pair Ethernet Transceiver Plus (TPEX+)
Am79C900 - Integrated Local Area Communications ControllerTM (ILACCTM)
Am79C940 - Media Access Controller for Ethernet (MACETM)
Am79C960 - PCnet-ISA Single-Chip Ethernet Controller (for ISA bus)
Am79C961 - PCnet-ISA Single-Chip Ethernet Controller (with Microsoft Plug n’ Play support)
Am79C965 - PCnet-32 Single-Chip 32-Bit Ethernet Controller (for 386DX, 486 and VL buses)
Am79C970 - PCnet-PCI Single-Chip Ethernet Controller (for PCI bus)
Am79C974 - PCnet-SCSI Combination Ethernet and SCSI Controller for PCI Systems
Am79C98 - Twisted-Pair Ethernet Transceiver (TPEX)
Am79C981 - Integrated Multiport Repeater PlusTM (IMR+TM)
Am79C987 - Hardware Implemented Management Information BaseTM (HIMIBTM)

Am79C961 satt i Amiga om jag inte har helt fel för mig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne
Ja det har du rätt i.
Jag tänkte snarare på att jag inte skruvat i system med AMD NIC senare än under de först 10 åren av 2000-talet men att vissa av moderkorten var tillverkade under 1990-talet.

Edit:
Skruvat i gamla system sedan dess men inte som var i drift så vitt jag minns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vem som har licenserna till NIC samt WLAN i PS 4 och 5 samt XBox One samt Series X/S?
Inte att blanda ihop med den logiska XBox One X.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn
Är nästan så man av nostalgi vill ha tillbaka något av det gamla, bygga bios, trimma IBM's Dolphin modem m.m.

Gällande PS4/5 och XBox så kan jag tänka mig I-FixIt, som en källa.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Off Topic:
@Bengt-Arne

Ja. Fast jag kunde aldrig byga en bios. Men hot flashade några. Viss tjänsla i att först ta ut sitt BIOS fysiskt. Lägga det tillbaks men inte trycka in det. Sedan bota upp systemet. Ladda in bios i shadow memory. Ta ut Chippet lägga in ett annat som inte ens är till samma chipset och sedan efter nya flashen få igång ett brickat moderkort.

Har inte så mycket med AMD och nätverk att göra men. Har ett 3Com modem kvar så jag kan ringa upp system via VoIP. Inte för att jag har någon att ringa.

On:
Jag får nog kolla i fixit, tror dessvärre inte det kommer att ge något. white label du vet.
Samt kanske fråga någon som tycker patent är kul. Borde ju gå att hitta mer info där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om min google sökning stämmer skulle vissa patent såsom

Gått till Globalfoundery och gått ut 2018-06-01. Men kändes som det jag fick upp var en DMA hanterings patent som gick ut.

Inventor
David A. Spilo
Current Assignee
GlobalFoundries Inc

Worldwide applications
1998 US
Application US09/088,200 events
1998-06-01
Application filed by Advanced Micro Devices Inc
1998-06-01
Priority to US09/088,200
1998-07-27
Assigned to ADVANCED MICRO DEVICES, INC.
2001-01-30
Application granted
2001-01-30
Publication of US6182165B1
2009-08-18
Assigned to GLOBALFOUNDRIES INC.
2018-06-01
Anticipated expiration
Status
Expired - Lifetime
"
https://patentimages.storage.googleapis.com/99/29/6d/c023a1c7...

Här var en fin lista.
@Jacob Du kanske också är nyfiken.

https://patents.justia.com/assignee/advanced-micro-devices

Så sent som den 15e Aprill 2021 lämnades detta in:
"LOW LATENCY WIRELESS VIRTUAL REALITY SYSTEMS AND METHODS
Publication number: 20210112289
Abstract: Virtual Reality (VR) processing devices and methods are provided for transmitting user feedback information comprising at least one of user position information and user orientation information, receiving encoded audio-video (A/V) data, which is generated based on the transmitted user feedback information, separating the A/V data into video data and audio data corresponding to a portion of a next frame of a sequence of frames of the video data to be displayed, decoding the portion of a next frame of the video data and the corresponding audio data, providing the audio data for aural presentation and controlling the portion of the next frame of the video data to be displayed in synchronization with the corresponding audio data.
Type: Application
Filed: December 23, 2020
Publication date: April 15, 2021
Applicants: Advanced Micro Devices, Inc., ATI Technologies ULC
Inventors: Lei Zhang, Gabor Sines, Khaled Mammou, David Glen, Layla A. Mah, Rajabali M. Koduri, Bruce Montag"

Samt i Tisdags den 11 maj 2021:
"Networked input/output memory management unit
Patent number: 11003588
Abstract: A networked input/output memory management unit (IOMMU) includes a plurality of IOMMUs. The networked IOMMU receives a memory access request that includes a domain physical address generated by a first address translation layer. The networked IOMMU selectively translates the domain physical address into a physical address in a system memory using one of the plurality of IOMMUs that is selected based on a type of a device that generated the memory access request. In some cases, the networked IOMMU is connected to a graphics processing unit (GPU), at least one peripheral device, and the memory. The networked IOMMU includes a command queue to receive the memory access requests, a primary IOMMU to selectively translate the domain physical address in memory access requests from the GPU, and a secondary IOMMU to translate the domain physical address in memory requests from the peripheral device.
Type: Grant
Filed: August 22, 2019
Date of Patent: May 11, 2021
Assignees: ADVANCED MICRO DEVICES, INC., ATI TECHNOLOGIES ULC
Inventors: Sonu Arora, Paul Blinzer, Philip Ng, Nippon Harshadk Raval
"

Desvärre låter det ena som VR PS5 och det andra som det de redan har fast lite mer och kanske behöver säkerhetställas för servermarknaden senare.

Ja ja. Får hitta en bättre sida. Vekar som de bara publicerar då den är inlämnad eller godkänd inte. "Filed"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.