AMD växer så det knakar inom servrar – tappar på konsumentsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Yep, 10xxx serien med nya priserna ser riktigt vettiga ut just nu, dock för entusiastbyggen känns det värt att vänta och se vad som händer med Alder Lake och hur DDR5-situationen kommer se ut med intel och AMD.

Jag gjorde tvärt om. Köpte Sista på DDR4 för att allt med nya platformen kommer vara dyrt. Moderkort, minne cpu.
6000kr för 5600x + minne (32gb 3600 cl16 RGB) + moderkort (b550m tuf wifi). Med ddr5 så skulle jag räkna med minst 8 för samma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag gjorde tvärt om. Köpte Sista på DDR4 för att allt med nya platformen kommer vara dyrt. Moderkort, minne cpu.
6000kr för 5600x + minne (32gb 3600 cl16 RGB) + moderkort (b550m tuf wifi). Med ddr5 så skulle jag räkna med minst 8 för samma.

Så kan man se det- allt beror ju på hur mycket pris spelar roll och hur bråttom man har. Det kan hända att du till exempel fått en bättre deal på B550 plattformen efter att nästa släppts- men om du behövde en uppgradering nu så spelar det ju ingen roll. Är också rätt nöjd med mina configs på AMD, och har haft tre olika Ryzen-rigs som alla varit solida och rätt prisvärda så har varit en bra familj för min del, hoppas hålla mig i ett par år nu på processorsidan- möjligen uppgradera till 5950X som sista steg om ett år eller två när nuvarande brist på... allt... lagt sig lite.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bortförklaringar inc!

Världsmarknaden för konsumenter kanske inte bara är datorentusiaster trots allt?

Intel-sveklockaren Inc?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Intel-sveklockaren Inc?

Hahahahaha, ja det också!

Det spelar ju ingen roll om AMD har de bästa produkterna för tillfället, för Intel är ju ändå det bästa företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du minns så var det så att AMD bestämde helt godtyckligt att Ryzen 5000 bara skulle funka på X570 och B550. Men sedan välte vi internet och de ändrade sig men sa samtidigt att zen3 definitivt blir det sista som stöds på 4000-serien. Så såvida det inte kommer någon XT-variant så är det nog stopp. Dessutom skulle nog 6009-seruen kräva DDR5 och då blir det nytt moderkort oavsett. Och I så fall så väntar jag nog en generation. Dels därför att DDR5 förmodligen inte kommer vara ett självklart val ställt mot DDR4 när det är helt nytt, och dels därför att jag nu ser att 300-seriens chipsets blivit styvmoderligt behandlad såhär i slutet av livscykeln, så om jag väntar till 700-seriens chipsets så hinner dels DDR5 mogna lite, och dels är chanserna större att jag sedan kan uppgradera processorn fler gånger på samma moderkort. Men som sagt.. Det förutsätter att jag bara har mitt eget intresse att lägga pengar på och så är inte längre fallet. Så framtiden är minst sagt oviss för min stackars hårdvara.

Om du kollar diagrammet så står det DDR4 på nästa CPU och AM4 sockel 👍😃

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du kollar diagrammet så står det DDR4 på nästa CPU och AM4 sockel 👍😃

Jo, men AMD kan spela rövhålskortet och dra ett sträck vid ZEN3 för X470 oavsett, och då blir det att vänta. Hela poängen är att kunna köpa ny cpu år efter år med samma moderkort. Går inte det så får det vara. Att man kan vinna tiotals procent i förbättrad prestanda men behålla övrig bra hårdvara är liksom grejen så man får ju se vad de hittar på. Blir de lika sviniga
som Intel så blir jag nog som de gamla gubbarna och säger att "min 2600K får hänga med något år till"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns ju inte jättestor anledning att köpa nu om man inte verkligen behöver exakt nu.

Både Intel och AMDs nuvarande har ju nått vägs ände...

Lika bra att vänta på nästa generation på 5nm eller vad det blir. Större chans att du kommer kunna uppgradera åtminstone en gång på det.

Ny arkitektur som inte hålls tillbaka av krav på bakåtkompabilitet.

Mindre tillverknings process vilket förmodligen betyder prestanda hopp / effektivitet.

Chipsen kommer förmodligen inte att delas med Sony och Microsoft (åtminstone inte till samma grad).

Har för mig det var DDR5 med?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, swishar du mellanskillnaden så lovar jag att jag slår till

Nämen... Hade jag inte varit småbarnsförälder nu så hade jag nog inte kunnat hålla mig. Mitt X470 kommer nog aldrig stödja något fetare än 5950X så hade jag bara mitt eget datorintresse att ta hänsyn till hade saken varit biff.. Men jag får ge mig till tåls helt enkelt.

Oooh! Grattis till småttingarna!

Permalänk
Medlem

Min tanke är att AMD så fort som möjligt vill gå vidare till 6nm varför???? Jo det betyder att de får 10-15%fler kretsar på samma yta vilket då ger oss konsumenter mindre brist på AMD produkter och inkomsten/skiva ökar för AMD. Aktie ägarna är inte nöjda när kapaciteten är för låg för då blir vinsten lidande. Min bedömning är att man nu jobbar febrilt med flytt från 7 till 6nm. Finns redan rykten att spelstationer från Playstation och Xbox kommer få uppdatering redan i slutet på året.

(Samma fabrik som producera 7nm och 6nm)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Oooh! Grattis till småttingarna!

Tack ❤️ en är det bara men det är ett heltidsjobb bara det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men AMD kan spela rövhålskortet och dra ett sträck vid ZEN3 för X470 oavsett, och då blir det att vänta. Hela poängen är att kunna köpa ny cpu år efter år med samma moderkort. Går inte det så får det vara. Att man kan vinna tiotals procent i förbättrad prestanda men behålla övrig bra hårdvara är liksom grejen så man får ju se vad de hittar på. Blir de lika sviniga
som Intel så blir jag nog som de gamla gubbarna och säger att "min 2600K får hänga med något år till"

Du menar du tar fram diagrammen för att övertyga dig själv att vinsten i spel med CPU byte är minimal även om man har ett 3090 som grafikkort.

key=f33fcd5255d4201be9316a47f13a50ff

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du menar du tar fram diagrammen för att övertyga dig själv att vinsten i spel med CPU byte är minimal även om man har ett 3090 som grafikkort.

key=f33fcd5255d4201be9316a47f13a50ffhttps://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21698?key=8355d2c60cac34417dc353ffece9f356

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21698?key=8355d2c60cac34417dc353ffece9f356

Inte alls. Jag har haft varje ny generation av Zen oavsett hur mycket prestanda man tjänat. Men tvingas jag byta moderkort så blir det mer pengar och framförallt mer jobb och bök. Då känns det vettigare att vänta en generation så att eventuella barnsjukdomar på den nya plattformen både vad gäller hård och mjukvara har rättat till sig. Det är mest det. Och som sagt. Småbarnsförälder så blir det lite andra prioriteringar och jag kan inte blåsa pengar hej vilt på saker bara för att det är kul länge

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, x86 är processorfamiljen. När man skriver x64 syftar man normalt på en exekverbar fil som använder den utökade instruktionsuppsättningen x86-64.

Då borde man kanske skriva intel 80186??
Själv är jag "kär i" 8088, då den har åtta bitars buss, men exekverar "inombords" på sexton bitar..
Men det är ju jag det. 8088 var en söt liten CPU!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Inte alls. Jag har haft varje ny generation av Zen oavsett hur mycket prestanda man tjänat. Men tvingas jag byta moderkort så blir det mer pengar och framförallt mer jobb och bök. Då känns det vettigare att vänta en generation så att eventuella barnsjukdomar på den nya plattformen både vad gäller hård och mjukvara har rättat till sig. Det är mest det. Och som sagt. Småbarnsförälder så blir det lite andra prioriteringar och jag kan inte blåsa pengar hej vilt på saker bara för att det är kul länge

Jag lider med dig. Datorintresset får kliva åt sidan när andra prioriteringar kommer före. Nu blev det lite RGB-fläktar i en döende Define R3. Kvaliten på plåten var inte på topp när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Förstår att dom tappar på konsument sidan mitt senaste köp blev 10900K istället för en Ryzen pga det var total brist då jag köpte stod mellan 10900k och 5900x och 5900x har det varit brist på i månader.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W